close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Bx: ontsteking op tijd zetten/schema vacuumsysteem gevraagd

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 i

Heb onlangs een nieuwe cilinderkop op m'n bx gezet en zit nu met 2 problemen

Hoe stel ik de ontsteking af? Volgens de vraagbaak zou dit niet af te stellen zijn, in mijn exemplaar (met gietijzeren onderblok) zit wel een
bdp-sensor, deze is echter nergens op aangesloten. Deze variant komt in de vraagbaakniet voor. Kan ik volstaan met de stroomverdeler met een stroboscooplamp op 0 graden op het vliegwiel te zetten.

Verder heb ik alle vacuumslangen losgetrokken en (durf het bijna niet te zeggen) weet niet meer precies hoe alles gezeten heeft. Stom natuurlijk maar de zaak heeft zolang uit elkaar gelegen dat m'n geheugen het niet meer trekt. Heeft iemand een schema van deze slangen wirwar.

Aolvast bedank.

Johan

Geplaatst door

Johan406 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Johan,
Het afstellen van de ontsteking wordt beschreven in hoofdstuk 24.6.1. In mijn Vraagbaak op pagina 315.
Op de plek waar de verdeler op de cilinderkop is gemonteerd maak ik voor het losmaken een merkteken zodat ik de verdeler later weer in de zelfde stand terug kan plaatsen.
Nu moet je afstellen met een stroboscoop. Dat wordt dan, zelf aanschaffen of laten doen door de garage.

De vacuumslangen kunnen eigenlijk niet verkeerd. Links van de motor zit een elektroklep. De onderste slang (groene manchet) gaat naar de drukdoos op de verdeler. De bovenste slang (witte manchet) gaat naar de aansluiting op de voet de gasklep.
Verder zit op de "Lucht brug" nog twee slangetjes maar het is uitgesloten dat je die verkeerd kan aansluiten.

Wel apart dat je een motor hebt met een gietijzeren onderblok.
Is de wagen geïmporteerd? Voor zover mijn kennis reikt is altijd een lichtmetalen versie ingebouwd geweest.
Is in de gietijzeren uitvoering ook "cilinderbussen" toegepast?
Heb je die wel vastgezet na het verwijderen van de kop?

Groet,
Bert..

bmm 0

16 jaar

Beste Bert,

Bedankt voor je reactie. Het stukje van de vraagbaak waar jij naar verwijst heb ik ook gelezen. Probleem is alleen dat op mijn auto kennelijk een ander ontstekingssysteem gemonteerd is. Zoals ik al schreef, er zat wel een bdp/sensor op, de draad-connector is echter nergens op aangesloten. Ik heb dat ding er dan ook niet meer opgezet en de motor draait redelijk goed alleen werkt de vervroeging naar mijn gevoel niet goed. Ik ga er vanuit dat dit met de - nog niet correct aangesloten - vacuumslangen te maken heeft.
Ook het plaatje met inkepingen (0 en 8 graden) zoals dat in de vraagbaak beschreven wordt, ontbreekt op mijn blok.

Dat gietijzeren onderblok is inderdaad typisch. Ik ben het op sloperijen wel in diverse peugeots tegengekomen, overigens is de cilinderkop die ik nu gemonteerd heb afkomstig van een 309 met een lichtmetalen onderblok.
Of mijn auto geimporteerd is weet ik niet, ik heb de auto nu bijna 2 jaar en weet niks van de historie. Uit informatie op de rdw site maak ik op dat de auto in juni '93 op kenteken gezet is. Import lijkt mij dan ook niet waarschijnlijk.
In antwoord op je vraag over het blok kan ik je vertellen dat er geen natte cilindervoeringen gebruikt zijn, het is gewoon een blok met geboorde cilinders.
Verder nog dank voor je uitleg over het vacuumsysteem, ik ga me er in het weekend nog even over buigen en laat nog weten of het allemaal gelukt is.
Als er nog liefhebbers zijn die meer info hebben over "gietijzeren bx-en" hoor ik dat graag

Groet,

Johan

Johan406 0

16 jaar

Johan,
Vermoedelijk is door een vorige eigenaar er een ander motorblok in gehangen.
Met vrij grote zekerheid een uit een Peugeot. Ik heb hier een vraagbaak van een Peugeot 106 en daar staat in dat die is voorzien van een gietijzeren blok zonder cilinderbussen. Het is niet uitgesloten dat er nog meer "niet BX" onderdelen zijn overgebouwd.
Dan wordt het lastig met afstellingen zoals die staan beschreven in de vraagbaak.

Test het drukdoosje op de verdeler nog even door er aan te zuigen. Als je kan blijven zuigen dan is het membraam gescheurd.
Let ook nog even op dat de stekker op de elektroklep niet is losgeraakt bij het uit en inbouwen van de cilinderkop.

De BDP sensor is alleen voor het afstellen met de stroboscoop. Verder wordt deze niet gebruikt.

Succes!
Bert..

bmm 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.