auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën C3 Pluriel: P0443 Brandstofregeneratieklep, onjuiste werking. C3 Pluriël.

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Beste mensen,

Tijdens het rijden met deze auto begon op een gegeven moment het motorstoringlampje te branden. De auto voelde daarna NIET anders dan normaal. Na het uitlezen van het storingsgeheugen kwam deze fout naar voren:

P0443 Brandstofregeneratieklep, onjuiste werking

De acties en diagnoses tot nu toe:

* De brandstofregeneratieklep is uitgebouwd en getest op werking: Met 12V is de klep bekrachtigd en laat hij door; zonder spanning sluit hij af: De klep lijkt dus in orde.
* De leiding van het koolfilter naar de klep is niet geblokkeerd.
* Het wissen van de foutcode heeft slechts een tijdelijk effect: Direct na het starten verschijnt de fout weer.

De meest voor de hand liggende diagnose is dat er een los contact (of draadbreuk) is tussen de ECU en de klep. Is dit een plausibel verhaal of zie ik iets over het hoofd? Hoe loopt de kabel en waar kan ik eventueel tussenliggende connectoren vinden? Welke pinnen op de ECU sturen de klep aan? Is er ergens een schema te vinden? Andere suggesties zijn van harte welkom. Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Groet,

Wouter

Geplaatst door

Motorwout (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Krijgt je EVAP klep wel een singaal dan?

P0443 Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit

storings code geeft aan dat er iets mis in het circuit.

Ha Fordmonteurtje,

Twee zielen, één gedachte. We zijn het dus met elkaar eens. Ik neem aan dat jij tussen de Ford spulletjes niet toevallig een C3 schema hebt liggen? Bedankt voor je reactie en welterusten.

Motorwout 0

14 jaar

toevallig LOL, ik heb bij citroën gewerkt, meestal was de EVAP klep zelf defect, een defect ECU of bekabeling heb ik nog niet gezien bij de C3

Zo, jij maakt het wel laat zeg...
Ik ben vandaag vol goede moed weer in de materie gedoken. De multimeter vertelde me dat er op pin 1 (geel) van de klep niets gebeurde, ook niet met contact aan. Pin 2 (paars) gaf met contact aan 3,5 V. Geel was dus verdacht. Vijf centimeter van de connector vertoonde de kabelboom een rare twist. Na het verwijderen van de isolatie kwam het euvel naar boven: Draadbreuk van geel en paars zag er ook niet helemaal fris meer uit. Contacten hersteld, fout code gewist en voilá: Euvel verholpen! Fordmonteurtje bedankt voor het duwtje in de goede richting.

@ Moderator: Dit topic kan afgesloten worden.

Motorwout 0

14 jaar

Dank voor feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.