De laatste tijd word ik een beetje gestoord van een rammel rechtsvoor. Of eigenlijk is het meer gebonk.
Naar een universeel garagebedrijf geweest; zijn absoluut de schokbrekers! Toch voor een second opinion naar een ander; schokbrekers zijn prima, maar wat het wel is? Geen idee! Omdat het vrijdagmiddag was en rustig in de werkplaats aldaar, stond er op een bepaald moment 5 man onder m'n saxootje. Ze kwamen allemaal met ideeen, maar een vinger op de zere plek leggen konden ze geen van allen. Alles wat volgens hun een bron van de rammel kon zijn leek in orde. En het is een vervelende bonk: voor mijn gevoel hoor je het al als je over een blaadje papier heen rijdt... Bovendien hoor je na het inleggen van de 1e, 2e en 3e versnelling bij het laten opkomen van de koppeling ook een geluid. Net voordat het pedaal helemaal boven is hoor je (hoe omschrijf je een geluid?) een kloink. Niet luid, maar zeker wel hoorbaar. Is de saxo berucht om dit soort geluiden? Kan dat tweede geluid te maken hebben met de versnellingsbak of is het meer de koppeling? En wat het eerste gerammel betreft; zijn er nog ervaringsdeskundigen met tips? Bij voorbaat dank. Kim.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
peter de fusseekogels van deze wagens willen nog aleens teveel speling krijgen controleer deze eens ik heb er al heel wat vervangen al is het best mogelijk dat daar naar gekeken is maar dat weet je waarschijnlijk zelf wel
groetjes jan.
geluiden moet je echt horen om er iets aan te kunnen doen de saxo staat niet echt bekend als een geluiden maker maar laat er eens experts van een dealer naar luisteren zij weten de geluiden het beste te beoordelen
Jan en Andreas, bedankt zover voor jullie reacties. Wat betreft de fuseekogels, volgens mij hebben ze overal naar gekeken. Ze waren in ieder geval lang genoeg onder de auto bezig om dat ook te kunnen controleren tenslotte. Het zou natuurlijk altijd kunnen dat ze meer gefixeerd waren op andere delen van de ophanging en zo dit over het hoofd gezien kunnen hebben. Maar je vertrouwt toch op de deskundigheid van de monteurs?
En zoals ik ook al schreef, geluid valt moeilijk te omschrijven. Ik heb een afspraak kunnen maken bij (weer) een andere garage. Weliswaar geen dealer, maar wel met ervaring met citroen en peugeot. Ik hoop dat ze hier duidelijkheid kunnen scheppen in dit verhaal. Het is een niet zo jong karretje, maar hij rijdt toch wel zo lekker (afgezien van de rammel en de kloink) en ik zou het toch jammer vinden als er echt grote ellende is... Ik wacht het maar af. Maandag wordt-ie onderhanden genomen, tot die tijd maar heel voorzichtig rijden! Gr. Kim.
16 jaar
Bij Saxo kan het wel eens gebeuren dat de onderste veerschotels los zitten.
Wat je zeker al kan doen is de veerschotels vastlassen (goede doorlassing) aan de schokdemper en eventueel een anti-lawaai rubber op de onderste uiteinde van de spiraal bevestigen.
Als ik me goed herinner bestaat hier zelfs een technische nota van ...
Ook Alain bedankt voor je reactie. De auto is al even op de pijnbank geweest blijkbaar, want ik kreeg al te horen dat beide draagarmen vervangen dienen te worden. Zou kunnen, maar wat ik me dan afvraag; is zoiets door vijf man in dik anderhalf uur niet te constateren? Sowieso zet ik vraagtekens bij deze benodigde reparatie, maar de monteur krijgt het voordeel van mijn twijfel. En als de klacht blijkt opgelost dan is het een goeie monteur! Maandagavond kan ik hem weer ophalen en dan weet ik meer... Gr. Kim
16 jaar
Speling op de draagarmen van een saxo is niet altijd gemakelijk te constateren maar om er met 5 man staan op te geilen aan 5 personen aan .../uur
Is je probleem ondertussen opgelost?
Haai Alain, het probleem lijkt opgelost! Om eerst even bij het onderzoek te beginnen; dat zoekwerk van 5 man heeft me niets gekost. Ze verveelden zich blijkbaar een beetje tijdens de laatste uurtjes van de vrijdag en wilden gewoon zelf graag weten wat er nu aan de hand was. Maar daarmee was de oplossing nog niet in zicht.
Maarrrr, het bleken toch de draagarmen te zijn die de rammel veroorzaakten! Ik heb geen autotechniek gestudeerd, maar ik zal het proberen uit te leggen: het uiteinde van de draagarm waar de twee draadeinden aan zitten, die zat gewoon los. Oftwel, dat uiteinde (rubber?) kon zo van het ronde uiteinde worden afgeschoven. En dat zou volgens zeggen vast dienen te zitten. Ik geloof het, want de rammels zijn, na vervanging van beide draagarmen, weg. Beide draagarmen hadden dit probleem blijkbaar. Alleen het probleem met de koppeling blijft nog (zie boven) bestaan. En nu valt duidelijker te horen (zonder de rammels van de ophanging) dat er bij het laten opkomen van de koppeling, net voor het aangrijpen een soort 'plok' klinkt. En dat in bijna elke versnelling, hoewel het minder duidelijk is naarmate de gekozen versnelling hoger is. De bak schakelt er niet minder om en verder rijdt mijnen saxo weer als een bijna nieuwe. Ik maak me er eigenlijk dus niet zo heel druk om. Tenzij het 'plok'-geluid op een ander aankomend probleem duidt.... Maar dat weet ik niet, wellicht nog ideeen? Groeten, Kim.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar