Ik heb sinds enige maanden een saxo met het volgende euvel.
Als ik de auto start dan stinkt hij en komt er rook vanachter de auto. Geef ik wat vol gas dan staat
het aardig vol rook. De kleur rook is zwart/grijs en het ruikt ook naar onverbrande producten. De uitlaat zit aan het einde
ook vol met roet rond de mond.
Als ik ga rijden dan stottert ie een klein beetje, totdat de auto wat warmer is. Het is wel zo dat de auto nog wel stinkt en rookt
als ik een dot gas geef als ik stilsta, bij een warme motor.
Als de auto warm is en ik geef een dot gas en laat het gelijk weer los, dan stottert hij alsnog.
Ik merk ook dat hij erg onzuinig is.
Ik heb wel laatst de accu los gehad een uurtje om vanalles te monteren en te vervangen.
Bougies had ik vervangen, de oude waren ZWART aangeslagen. Auto heeft bij het starten ook een keer op 3 poten staan lopen 20sec,toen was het over.
Later is dit nooit meer gebeurd.
Ik heb alles in 1 x vervangen en het hielp NIET.
Vervangen:
-bougies
-lambdasonde
-bougiekabels
Schoongemaakt:
-luchtfilterhuis
-gasklep+huis
Ik zat zelf met wat mogelijke dingen in mijn hoofd, maarja ga niet alles vervangen.
Sensor? Bobine? Verstopte kat? Ideeen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet echt goed voor je dure katalysator al die extra brandstof.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
als een slang lek zou zijn, dan zou hij toch te veel lucht krijgen.
Dit resulteert toch tot wit uitslaande bougies en niet zwart zoals nu?
Verder geen lekkages gevonden bij het spruitstuk, al wil ik hem dit weekend er wel af gaan halen.
14 jaar
Is een luchtmassameter trouwens niet door te meten, en de bobine?
14 jaar
Update:
Vanochtend maar de saxo gepakt, stotterde de hele rit, met name in lage toeren en vooral in hoge versnelling (3 4).
Avond, was erg warm buiten. De auto stotterde alsnog, maar na km of 5 was het stotteren weg. Echter stonk de auto nog
wel nara onverbrande gassen de hele tijd. De lucht kwam zelfs door de ventilator naar binnen.
Heb ook fotos van de vorige bougies!
www.hvteam.nl/saxo/DSC_0059.jpg
www.hvteam.nl/saxo/DSC_0058.jpg
14 jaar
is je spruitstuk niet gescheurt wil ook rare klachten geven
net even mijn gaskleppenhuis eraf gehaalt.
alles schoongemaakt, even stekkers gecontroleerd en ook het inlaatspruitstuk gecheckt.
Niks gevonden, ook alle sensor stekkers 1 voor 1 losgehaalt om te kijken wat er gebeurd.
Bij elke stekker los halen was er wel een reactie/verandering te merken in het stationair lopen.
De katalysator is trouwens nog heel, uitlaat is lekdicht.
Ik begin toch echt de twijfelen aan mijn bobine, want alle sensor lijken het goed te doen.
Ik weet niet of mijn bobine is door te meten?
De nieuwe bougies beginnen iig alweer zwart uit te slaan, na slechts 150km ermee te hebben gereden
14 jaar
Den heb je een 4 gas test uitgevoerd om te bepalen als hij nog werkt? of bepaal je dit omdat hij nog gasdicht is?
gasdicht. hand op de uitlaat en kijken hoelang het duurt voordat er ergens gas uit woordt geperst.
heb ondertussen een zoekactie uitgevoerd naar 2e hans bobine. kijk ook op mijn werk(automaterialen groothandel) wat hij kost, ik betaal inkoopsprijs.
14 jaar
Daar bepaal je niet mee als je kat. niog heel is, alleen gas dicht. de werking van de kat kun je beoordelen adhv een 4 gas test
ik hou je op de hoogte als de bobine niet baat. dan doe ik die gastest.
14 jaar
bobine vervangen, mocht niet baten helaas.
tot heden vervangen:
-lambdasonde
-bougies
-bougiekabels
-bobine
wordt niet leuk meer.
14 jaar
Geen wonder dat het niet leuk is, je vervangt op de gok. begin nou eens bij de basis, en dat is storing uitlezen. Laat dit door de dealer doen, en laat ze goed kijken wat je KVS sensor doet.
Ik heb het probleem nog niet gevonden, maar ik zit me wel wat af te vragen.
Ik heb laatst ene litertje olie erbij gedaan, maar van et type 5w40. Kan het zijn dat de olie te dun is voor deze auto?
Ik lees dat 10w/40 15w/40 wordt geadviseerd.
Zou de te dunne olie de koolstofaanslaag op bougies en het stotteren veroorzaken?
14 jaar
ah ik lees op kroonoil dat het toch 5w40 moet zijn
14 jaar
Ik zie allemaal berichten op internet over het vervangen van gaskleppenhuizen bij dit soort autos.
Ook zou een defecte gaskleppositiesensor vaak voorkomen bij deze autos.
Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar