Citroën Xantia: sporadische backfire

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 8v

Hallo citroenkenners,

Ik heb af en toe een backfire als ie op gas loopt. Ik kan er geen patroon in ontdekken anders dan dat het voorkomt met het optrekken vanuit een laag toerental met een relatief hoge versnelling. Het is een een AG gasinstallatie nog met een verdamper (wist niet dat dit bij G3 nog kon maar er staat G3 op het kenteken) 218.000 Km. Kan ook lang zonder dat het optreed en op de snelweg loopt ie perfect.

Recent aan onderhoud gehad:
- volledige koprevisie + pakkingset
- distributieriem + waterpomp + thermosstaat + multiriem
- olie 5/w 40 en alle filters
- bougies (een graadje kouder) + elektrode afstand naar 0.6 gebracht
- inlaat gedeelte + gasklephuis gereinigd

Ik lees wel eens iets over een lamdasonde maar die gebruikt ie toch niet op gas? en waar zit deze bij deze motor? Ook zie ik geen lekkage in het inlaatdeel b.v. sprayen van remreiniger laat hem niet sneller lopen of zo.

Ik ben bang dat als ik er niets aan doe mijn kunstof inlaatspruitstuk in stukken vliegt dus elke aanknopingspunt is welkom.

Gr Jaap

jaboV

Geplaatst door jaboV (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

eerste je bougiekabels doormeten en eventueel vervangen de kabels deze hebben een grote invloed
je bougies op de juiste afstand zetten bij gas 0,9 mm mag zelfs groter wat je nu gedaan hebt met 0,6mm daarmee heb je n.l. de ontsteking vervroegd en als de afstand van de elektrode groter wordt komt de vonk ook later
de klepspeling goed afgesteld neem ik aan

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik heb altijd begrepen dat je de elektrode afstand kleiner moest maken met het lopen op gas?.
Dan springt de vonk makkelijker over, omdat gas een andere verbranding geeft.
Ik zou de originele bougies erin zetten, backfire duid in de regel op een arm mengsel.
Hij trekt ook geen valse lucht ergens?.
Trekt tie vloeiend op?.
Je kunt van dit typer installatie de gascomp resetten door de pluspool van de accu er naast te leggen voor 5 minuten.
Daarna aansluiten en gaan rijden.

jaboV (0), 16 jaar geleden

Andreas,
Jij brengt ook mij in verwarring want ik lees overal dat je bij gas de elektrode afstand van de bougies iets zou moeten verkleinen. Ik ga het eens proberen want dat zou de meest eenvoudige oplossing zijn.
Klepspeling 0.20 inlaat 0.40 uitlaat . Okay ook zal ik de bougiekabels maar gelijk vervangen het kost onderhand toch al goud dus dat kan er ook nog wel bij. Adviseer je alleen origineel of is automaterialen zaak bougiekabel kwaliteit ook afdoende?

Primera da's het vreemde hij loopt als een zonnetje, trekt als een lier en die backfires komen als (letterlijk) een donderslag bij heldere hemel. Kan ook geen luchtlekkage vinden met bijv sprayen van remreiniger of zo bij het inlaatsruitstuk. Comp gereset is ook al eens geprobeerd maar levert niets op.

Eigenlijk is het niet zo'n probleem ware het niet dat ik bang ben dat straks mijn kunstof inlaatspruitstuk aan gruzelementen ligt.

Gr Jaap

sel (0), 16 jaar geleden

Heeft niets met je probleem te maken ipv 5w40 zou ik 10w40 gebruiken.. wat bougies betreft ik gebruikte altijd NGK BKR6EK bougies.. die waren best goed.

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

de grotere elektrode afstand van tegenwoordig is er niet voor niets gekomen
dit om de armere mengsels goed te kunnen ontsteken de japanse auto,s hebben daardoor ook grotere elektrode afstand dan de europese auto,s

jaboV (0), 16 jaar geleden

Nou meedenkers,
Bougiekabels vervangen, bougie elektrode afstand naar 0,9. Kleppen toch nog maar eens gecontroleerd en staan goed maar helaas nog steeds af en toe een backfire ....tja...

Sel, ik heb inderdaaad 5 W 40 er in zitten maar dit heeft toch geen relatie met de backfire t'ís geen hydrolische 16 klepper dus wat zou de relatie van de olie zijn met de backfire? NGK BKR6EK bougies zitten erin inderdaad.

Ik heb inmiddels wel een patroon kunnen ontdekken d.w.z. het komt voor na een snelwegrit en als ie dan even voor een paar stoplichten heeft moeten wachten dan komt het voor bij optrekken na bijna stilstand in z'n 2e versnelling dus met lage toeren. Als ik weer een poosje in stad heb gereden doet ie het niet meer het lijkt wel of ie leert .... computer de oorzaak misschien?

Nou weer een taai probleem vress ik.

Gr Jaap

garagebruijsten (0) PRO, 16 jaar geleden

meet de lambdasonde maar eens door waarschijnlijk regelt hij niet goed en denkt de computer dat ie een arm mengsel moet leveren en knal backfire

mcitr. (0), 16 jaar geleden

heb je je klepspeling ook daadwerkelijk gecontroleerd? als de auto het goed doet, doe je er goed aan hem te ruilen voor een 1.8 16v. die 8v dat blijft gedoe.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Het moet toch met het mengsel te maken hebben, dat is te arm.
Doe eens de viergastest, hier kun je ook een hoop uithalen.

jaboV (0), 16 jaar geleden

Klepspeling is daadwerkelijk gecontroleerd. De kop is net volledig gereviseerd maar ik hem het nogmaals gecontroleerd omdat ik dacht dat er misschien een stelplaatje te barsten was. Maar nee alles okay.
Lamdasonde is inderdaad iets dat nog zou kunnen.. ik laat hem wel ff aan de computer hangen.

Wordt vervolgd. Het wordt wel met jullie tips steeds een beetje minder dus er is nog hoop haha

Gr Jaap

jaboV (0), 16 jaar geleden

Nou breekt m'n klomp beste meedenkers,

Ik de bougies er weer uit om toch maar weer eens de elektrode afstand te verkleinen want hij liep niet echt lekkerop 0.9. Laat ik er eentje vallen en ja hoor aan stukken natuurlijk. Tja en op zondag dus niets te krijgen en ik denk dan maar de oude bougies van voor de revisie er in. Gewone Bosch enkele elektrode en afstand 0.8 op fabrieksvoorschrift. Geen backfire meer op te wekken wat ik ook doe. Bougies zijn verre van nieuw maar hij loopt er goed op dus ik ga maar eens kijken of ik dezelfde nieuw kan krijgen.

Tja .... zou het zo simpel zijn durf het nog niet te geloven.

Gr Jaap

sel (0), 16 jaar geleden

Dat heb ik ook gehad, had ook nog een post daarover hierop problemcar..
Na vervangen van de bougies was het probleem opgelost, later ging ik de bougies één voor één goed bekijken, toen zag ik dat er bij één bougie in het porseleintje een barstje zat.. dat was de bougie die het zaakje verpeste..

Ik denk dat je ook één defecte bougie had! Als je drie bougies die je hebt één voro één controleert en weer indraait, heb je best kans dat het nog steeds goed gaat. Misschien was die bougie die kapot is gevallen wel die 'defecte' bougie geweest.

jaboV (0), 16 jaar geleden

Nou beste probleemoplossers,

Ik heb geen backfires meer dus inderdaad een foute/rotte bougie... tja je moet er maar op komen met bougies van 1 maand oud.
Xantia loopt best lekker nu alleen heeeeel af en toe zakt het staionair toerental naar zeg 500 toeren alleen op gas. Voorlopig kan ik daar mee leven... ga als ik weer zin heb wel eens verder zoeken.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Gr Jaap

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.