Citroën Xsara Coupé 1998: Storing mengselregeling

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: LFZ, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 74

Ik heb jullie hulp nodig bij een hardnekkig probleem. Het gaat om een Citroën Xsara 1.8i 8V, LFZ, N0, Magneti Marelli 8P uit 1998.
Er doet zich na korte tijd draaien op stationair toerental een "storing mengselregeling" voor. Motor draait op dat moment te arm. Rond de 1800-2000 toeren is er een lichte twijfel in de motor.
Vervangen:
- brandstofpomp en drukregelaar, druk=2,5 bar.
- brandstoffilter vernieuwd,
- MAP sensor, maakt geen verschil,
- nullastregelaar, geen verschil,
- thermostaat,
- koelvloeistoftemperatuursensoren, groen en bruin, de auto heeft airco.
- carterventilatie gereinigd en vrij,
- compressie gemeten, 4x 9 bar zonder verschil onderling,
- nieuwe accu,
- lambdasonde vervangen, deze werkte niet en na vervangen komt dus nu steeds het MIL lampje op,
- de auto heeft een beurt gehad waarbij alle vloeistoffen en filters zijn vervangen en ook de bougies.
- kleur van de bougies is vrij wit, geen verschil tussen de cilinders onderling,
- uitlezen met de Lexia brengt geen bijzondere zaken aan het licht. Kan geen live-data uitlezen, (obd1)
- MAP sensor geeft rond de 480mbar, stationair.

Ik hoop dat iemand me op het juiste spoor kan zetten.

GW-tje

Geplaatst door GW-tje (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

kaleido 1 (290) PRO, 1 jaar geleden

Geen valse lucht
Geen lekje in de uitlaat voor de kat

harry4203 (70) PRO, 1 jaar geleden

Distr op tijd? wat doet je 4-gas meting? (waardes)

GW-tje (0), 1 jaar geleden

Valse lucht aan de inlaatventiel is bij gebruik van een MAP sensor niet direct een probleem. Lekkage aan de uitlaatkant zou ik met rook moeten testen.

Bij de 4 gasbeton kwamen de volgende waarden:

    Dat ging niet zo lekker. Ik bedoel het inlaattraject en 4 gasmeter.
    CO=1.26
    HC=94
    Lambda= 1,097
    CO2= 12,1
    O2/NOx= 2,81 - GW-tje (0), 1 jaar geleden

harry4203 (70) PRO, 1 jaar geleden

Staat de distributie op tijd zoals ik vroeg? evap al dicht gemaakt om te proberen? het inlaatspruitstuk scheurt soms wel eens inwendig met rare klachten tot gevolg. (dit kun je niet zien helaas) Ik weet niet of de distr recent is vervangen, maar afhankelijk van het soort krukaspoelie wil het gat voor de timing wel eens verplaatsen doordat de vulcanisatie van de poelie scheurt.

    Distributie heb ik nog niet aan getwijfeld, motor lijkt daar verder te mooi voor te draaien. Ga ik checken.
    Inlaatspruitstuk is van kunststof, geen lekkages kunnen ontdekken
    Benzinedampafzuiging zal ik controleren, maar het ventiel is volgens mij goed. - GW-tje (0), 1 jaar geleden

GW-tje (0), 1 jaar geleden

Harry je hebt gelijk. Distributie staat niet op tijd. Er zit een 60 graden verschil in het gat van de nokkenas en het gat in de motor. Dat moet de krukaspoelie zijn.
Ik bestel het feest nieuw en na montage maar weer eens verder kijken.
Dankjewel!

harry4203 (70) PRO, 1 jaar geleden

Nou, ben benieuwd. hoor het graag.
Als het goed is staan de zuigers bij deze motoren gelijk wanneer de nokkenas op tijd staat. je zou em op die manier nog even goed kunnen zetten om te proberen als je erg nieuwsgierig bent.

GW-tje (0), 1 jaar geleden

De zuigers staan allemaal in het midden van hun slag en dus gelijk. Ik heb de onderdelen besteld inclusief waterpomp en rollen. In het ergste geval stond hij wel op tijd, maar dat is nu moeilijk goed te controleren. De distributieriem draait natuurlijk over het vaste deel van de riemschijf. Wanneer de buitenring later is verschoven kan het alsnog in orde zijn.
Maar ik wil het zeker weten dus gewoon netjes een nieuwe set monteren.
De auto is gekocht met de boodschap dat de riem recent is vervangen en ik heb de rekening daarvan ingezien. Finkers crossed dat het 1 of 2 tandjes verkeerd zit.

harry4203 (70) PRO, 1 jaar geleden

Denk het wel, vandaar dat de waarde van de map-sensor ook een beetje hoog is waarschijnlijk. zou mi rond de 340Mbar moeten zitten.

GW-tje (0), 1 jaar geleden

Kun je dat uitleggen? Dat die MAP waarde afhankelijk is van de timing? Ik begrijp dat niet zo goed.

GW-tje (0), 1 jaar geleden

We zijn een week verder. De kleppen zijn gesteld en er is een nieuwe distributieset gemonteerd. Nog steeds gaat het lampje af en toe aan.
Iemand nog een idee?

kaleido 1 (290) PRO, 1 jaar geleden

Uitlezen met degelijke apparatuur als het lampje brand.

GW-tje (0), 1 jaar geleden

Dat uitlezen met Diagbox/Lexia brengt geen specifieke P-code. Er komt niet meer in beeld dan "storing mengselregeling". De auto, uit 1998 heeft nog OBD1 en kan daarom alleen met de Lexia of ELIT benaderd worden. De ELIT heb ik niet.

kaleido 1 (290) PRO, 1 jaar geleden

Oké wat is er verder allemaal doorgemeten of vervangen buiten bovengenoemde?

GW-tje (0), 1 jaar geleden

Vervangen:
- brandstofpomp en filter,
- brandstofdrukregelaar,
- luchtfilter, olie, oliefilter,
- bougies en bobine,
- koelvloeistoftemperatuursensoren,
- MAP sensor
- nullastregelaar of stappenmotor.

Ik heb alleen het purge ventiel en de injectoren nog niet vervangen.

GW-tje (0), 1 jaar geleden

Uiteindelijk vandaag het probleem op kunnen lossen. De 4-gas meting gaf een overmaat aan O2, terwijl alle andere waarden erg laag waren. De pakking van het uitlaatspruitstuk is vervangen, deze vertoonde wat lekkage. De boosdoener was een braam in de pijp achter de katalysator. Door deze braam te verwijderen kon de middenpijp nog 2 millimeter dieper worden ingeschoven.
Nu was de verbinding volledig dicht en het probleem opgelost.

harry4203 (70) PRO, 1 jaar geleden

Dit is toch nog een motor met 1 lambdasensor, is de spruitstukpakking dan niet de oorzaak geweest?

kaleido 1 (290) PRO, 1 jaar geleden

22 dagen geleden dit aangegeven is dit toen niet gecontroleerd ?
Maar mooi dat het opgelost is.

GW-tje (0), 1 jaar geleden

Het lekje in de uitlaat was echt moeilijk te ontdekken en zat ACHTER de katalysator.

GW-tje (0), 1 jaar geleden

Door de pulserende werking van de 4-taktmotor werd zuurstof achter de kat teruggezogen en verstoorde alsnog de lambdameting. Ja, dat schijnt ook nog te kunnen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.