close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Saxo: Stuurbekrachtiging-servopomp (electrisch) draait continu: normaa

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100 i

Bij het opzetten van contact, en ook tijdens het draaien van de motor, draait de electrische servopomp van de stuurbekrachtiging van een Saxo van 97 constant. Is dit normaal, of hoort zij niet enkel aangedreven te worden zodra er een beweging op het stuur gebeurt?

Geplaatst door

LOMAX (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

nee bij deze draait hij heel de tijd.
bij een 106 van die leeftijd werkt het ook zo.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

13 jaar

Dat is snel! Dus het klopt dat je steeds een gezoem hoort, net als van een draaiende benzinepomp, als het contact op staat? Eenmaal de motor draait, hoor je het natuurlijk niet meer, maar het is er nog.

LOMAX 0

13 jaar

precies.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

13 jaar

Hartelijk dank, voor één keer lag het problem dus niet bij de car, maar bij mij.

LOMAX 0

13 jaar

Twijfel! Ik heb net eens het contact opgezet van een oude 106 met servostuur (wel een 1400, maar dat lijkt me niet verschillend te zijn van de 1.1), en hier hoor je enkel de benzinepomp voor een paar seconden, daarna blijft het muisstil. Zou het kunnen dat de servopomp wel permanent draait, maar dan slechts met draaiende motor?

LOMAX 0

13 jaar

hoe oud was de 106 want als het het eerste model is dan hoor je niks want die heeft zo n pomp niet.


groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

13 jaar

106 is even oud, en hij heeft ook zo'n pomp linksvooraan zitten hoor. Maar intussen doet de pomp niet meer raar als ik het contact opzet, alles blijft stil.
Als ik alles analyseer, kom ik op het volgende: na vervangen van distributieriem en waterpomp heb ik de motor laten warmdraaien zonder alternatorriem. Hierdoor is de accu natuurlijk aardig leeggetrokken. Het geluid is nadien ontstaan, dus bij het contact weer opzetten, zonder aangesloten alternator. Starten wilde hij toen niet, accu te zwak. En misschien is daardoor het relais van de pomp gaan 'kleven'. Na aansluiten van alternator, en een rit van een kwartiertje, is het vreemde verschijnsel verdwenen. Door voldoende spanning het relais weer gelost? Of zit de sturing van die pomp mee in het circuit van de alternator?
Vreemd, maar voorlopig ziet het er goed uit.

LOMAX 0

13 jaar

nou patrick dat is dan best mogelijk dan heb ik er toch naast gezeten.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

13 jaar

stuurstroom naar relais hoort pas in te schakelen als motor loopt, dus op kontakt hoort pomp niet te draaien.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de bijkomende info, ik zal het zeker in de gaten houden, want af en toe doet ze het toch weer, ik vermoed dus dat het relais een beetje ziek is.

LOMAX 0

13 jaar

Relais is het zwakke punt van deze pompen, verder zijn er niet veel problemen mee en goed gereviseerd te krijgen.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.