Bij de laatste APK zijn de fuseekogels en de rechter hoes van de stuurheugel vervangen. Sindsdien trekt de auto naar links. Ik ben nu al 4 maal terug geweest bij de garage. De wagen is opnieuw uitgelijnd, de banden zijn links-rechts omgewisseld (alhoewel de banden niet meetbaar scheef zijn afgesleten). De garage heeft de auto nu goed verklaard, maar dat heeft ook niet veel opgelost.
Ik denk zelf nu al een tijdje dat het de stuurbekrachtiging moet zijn en wel om de volgende redenen. Voor de reparatie stond het stuur scheef ten opzichte van de rijrichting. Dat was al zolang als ik de auto heb. Misschien niet netjes maar we gingen wel gewoon rechtuit. Na de reparatie stond het stuur netjes recht, maar is het trekken begonnen. In de garage zeiden ze dat het stuur scheef had gestaan vanwege de versleten fusees maar dat lijkt me vreemd omdat die fusees dan toch al jaren eerder aan vervanging toe waren.
Het effect is soms weg of niet zo sterk aanwezig. Het treedt vooral op bij lagere snelheden, op hobbelkeien en op gladde ondergronden zoals een beijzeld parkeerterrein. Kortom vooral als de wegweerstand lager is. Verder is het merkbaar bij het terugkomen uit bochten. Bij een bocht naar links komt het stuur niet volledig terug maar blijft de auto naar links rijden. Bij een bocht naar rechts komt het juist voor dat het stuur doordraait naar links en daar pas tot rust komt.
Mijn -indruk- is verder, dat het insturen naar links zwaarder gaat dan naar rechts. Verder heb ik de motor bergaf een keertje uitgezet om te zien of het nog optrad maar de heuvel was niet echt lang genoeg om hier veel conclusies aan te verbinden.
Ik weet dat de stuurbekrachtiging werkt op de draairichting en niet op de stand van het stuur. Maar mijn idee is dat er toch iets is gewijzigd aan de stand van de stuurbekrachtiging ten opzichte van de rijrichting en dat het 'recht zetten' van het stuur hiermee van doen zou kunnen hebben.
Misschien heeft iemand hier nog een ander idee over?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is dit een auto met hydraupleumatische veersysteem
omdat je dan dezelfde pomp gebruikt als de veersysteem
Ik zou eerst mijn fusseekogels eens goed controleren en bovenste schokdemperlagers of deze niet vast zitten.
15 jaar
als het omhoog gaan van de auto ook lang duurt, dan is waarschijnlijk het filter van de retour leidingen van de lhm vervuild.
lhm tank leeg maken zeef eruit halen en zaak goed reinigen.
De auto komt goed omhoog. De LHM is niet ouder dan 6 maanden en de filters zijn toen ook schoon gemaakt.
15 jaar
heeft de pomp nog wel voldoende opbrengst? de pomp moet namelijk de vering en voor stuurbekrachtiging zorgen is deze minder dan krijg je dit soort problemen. en het naar rechts trekken leidingen allemaal een keer goed spoelen, kan een groot wonder opleveren
Misschien een stomme vraag : Maar is de auto ook aan de achterkant uitgelijnt?
Voor staat het stuur nu recht , maar als achter het nog scheef staat (om hem van de laaste keer met stuur scheef recht te laten rijden) Dan zal hij inderdaad trekken. De achteras bepaald de geometrische rijlijn.
@Maarten #7,
Achter zijn, naar mijn mening, geen afstellingen mogelijk.
Wel kan een of beide achterwiel-draagarm-lagers stuk zijn. Mogelijk kan daardoor het sporen worden beinvloed.
Maar dat zou met een APK toch opgemerkt moeten zijn.
15 jaar
De auto is idd net door de keuring geweest en uitgelijnd etc. dus al die dingen kan het niet zijn. Wel blijken vandaag de veerbollen (voor) opeens ermee te zijn opgehouden. Misschien dat het daarmee te maken heeft (gehad). Ik zal ze vervangen en kom er dan nog op terug. Dank voor alle suggesties tot nu toe.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar