Citroën Xsara: Temperatuur climate control schommelt

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Ik heb een probleempje met de climate control van mijn Xsara.
Als ik de airco aan heb staan dan wordt hij eerst lekker koud en daarna gaat hij schommelen in temperatuur.
Dan heb je net lekker de koude lucht in je gezicht en dan wordt het opeens lauw net alsof er gewoon buitenlucht naar binnen geblazen wordt waarna hij langzaam aan weer koud wordt.
En dit proces blijft zich steeds herhalen.

Volgens mij deed hij dat vorige zomer nog niet, mijn vrouw klaagde afgelopen winter wel dat de auto af en toe besloef en daarna weer ontwassemde.
Dus dat klinkt eigenlijk als hetzelfde probleem.

Iemand enige idee waar dit aan kan liggen?

Hij heeft pas nog een airco beurt gehad.
Paar jaar geleden was de aansturing van de kachel defect, dit heb ik toen zelf gerepareerd door twee nieuwe transistors hierop te solderen, daarna werke alles weer goed, weet niet of het daar wat mee te maken kan hebben.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

BMK

Geplaatst door BMK (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

andreas08 (0) PRO, 11 jaar geleden

begin met controleren van aircosysteem
zet hem aan volledig koud blower hard en voel aan de leidingen koud en warm en kijk wat er gebeurt
blijven ze koud en warm of worden ze allebei dezelfde temp dan slaat airco uit
dan moet je gaan kijken waarom

BMK (0), 11 jaar geleden

Heb aan de leidingen gevoelgd als de airco vol aanstaat.
De dikke koude leiding wordt wel kouder maar niet echt superkoud , maar de dunne wordt niet echt warm.
Er ligt na een tijdje wel een plasje water onder de auto.
Het lijkt er op dat de airo wel opstart en begint met koelen, maar zodra hij koud wordt weer uitvalt en daarna weer overnieuw begint.

Het is wel een vervelend probleem met dit wame weer, elke keer al hij net lekker koel wordt stopt hij weer en krijg je weer zo'n lauwe luchtstroom over je heen.

Pascal Limpens (0) PRO, 11 jaar geleden

Laat de speling van de luchtspleet ff controleren.

BMK (0), 11 jaar geleden

Je bedoeld de luchtspleet van de magneetkoppeling?

Ik was gisteren even bij de dealer voor nieuwe banden en toen opperde ik de magneetkoppeling maar daar zeiden ze dat het dan een nieuwe pomp wordt. Hier op problemcar lees ik dat je hem kunt fixen door een dunnere ring er tussen te mnteren.

Ze hebben hem gisteren even uitgelezen en had twee storingen bij de airco staan.
- Een storing van de buitentemperatuurvoeler, die heb ik losgehad dus dat kan wel kloppen. (was tijdelijke storing)
- een storing dat de snelheidsmeter iets net goed doorgeeft, maar snap niet wat dat met de airco te maken heeft???

De monteur verwacht dat een van de twee weerstanden die naast de ventilator bij de ratiator zit defect is. Weet alleen zijn motivatie hiervoor niet.
De storingen hebben ze gereset maar dat heeft natuurlijk niks geholpen.

Heb nog even het formulier erbij gezocht van de aircobeurt in mei

Er staat dat er 170g koelmiddel uit de auto is gehaald en er 675g in gegaan is.
Die 170g is best laag, misschien kan hij de hogere druk nu niet aan ofzo?

installatiecontrolle:

Hoge druk: 10 bar : 43 graden
lage druk: 2 bar : 1 graden
uitschakeldruk beveiliging: 27bar

temperaturen:

omgeving: 22 graden
inblaas: 8 graden

vacumeren:

Bereikt vacuum: 370 micron
standtijd: 30 minuten

BMK (0), 11 jaar geleden

Hmmm, de dealer heeft geen tijd voor me deze week en ga eind van de week naar frankrijk op vakantie...

Zat even te zoeken op internet hoeveel koudemiddel in een xsara fase 2 moet en lees overal (als ik het onderstaande goed lees tenminste) 540-590, bij mij is er 675 ingegaan, zou dat voor problemen kunnen zorgen?

Xsara 1,6i/2,0i/2,0HDi (RHY) 2000-06 R134a 540-590 SP10 PAO 68 of PAG ISO 46 135


Ik kan bij de dealer wel die twee weerstanden (groen blokje en grijs blokje) die naast de ventilator zitten bestellen voor een paar tientjes, maar weet niet of dat de oplossing zou zijn.

Had het ook nog even over de luchtspleet gehad, maar daar hadden ze nog nooit van gehoord bij een citroën...

Zou dus de twee weerstanden kunnen proberen te vervangen, luchtspleet checken vraag ik me af of ik dat zelf kan, of ik ga naar een aircostuk.nl of de aircodokter.nl ofzo..

BMK (0), 11 jaar geleden

Net even goed gekeken wat er nou precies gebeurt onder de kap.

als ik de airco aanzet schakelt de magneetkoppeling in, na een korte tijd slaat hij plotseling weer uit, en dan schakelt hij na een tijdje weer in en dat blijft zich zo herhalen.

Maar dan is het dus de vraag of het in de aansturing (die twee weerstanden?) (druk te hoog?) zit of dat het de magneetkoppeling zelf is of nog iets anders, tijdens het uitlezen zag ik ook ergens een BSI storing voorbij komen, maar die is ook gereset.

BMK (0), 11 jaar geleden

Hmmmm, heb net gebeld met de aircodokter en die denkt dat er te veel koelmiddel in zit en dat er in het lage druk gedeelte te veel druk opgebouwd wordt en een drukbeveiliging de pomp uitschakelt.

BMK (0), 11 jaar geleden

Zal nog ff vermelden wat de oorzaak was.

Auto is terug gegaan naar de dealer, zat iets te veel koudemiddel in dit is gecorrigeerd.
Daarna was het probleem nog steeds en zijn ze verder gaan zoeken en kwamen ze er achter dat er in het verleden een servicebericht van citroen voor is geweest dat bij bepaalde omstandigheden parameters in de boorcomputer kunnen verspringen.
Deze zijn weer op de originele waarders gezet en de airco werkt weer zonder problemen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.