Collegae,
Graag wil ik advies betreft een Saxo van 97 met het volgende probleem in de verwarming.
Zo als jullie wellicht weten heeft deze Saxo geen motor temperatuur meter maar een waarschuwingslamp dus is de juiste diagnose lastig.
Het probleem is dat de verwarming lauw is bij stationair toerental maar warm wordt bij een t/t boven de 2000rpm dus ook tijdens rijden.
Let wel alleen in de ventilator stand 1. Indien ik een hogere ven. stand kies dan koelt de verwarming snel af.
Thermostaat is uit voorzorg vervangen.
Koelvloeistof is ververst en zag er normaal uit.
Motor komt gewoon op temperatuur dit weet ik omdat na een proefrit 5 min. stationair draaien slaat de koelvin van de motor aan.
Wel vind ik het lastig om het koelsysteem goed te ontluchten.
Er zit een ontluchtingsnippel boven in de radiateur en eentje in de uitlaat slang van de kachelradiateur.
Deze slang blijft koud na het ontluchten ervan. De inlaat slang is bloed heet.
Voor zover ik kon zien komt de inlaat slang vanaf de thermostaat naar een warmtewisselaar voor de automaatbak en daar vandaan naar de kachelradiateur.
Zo als eerder gezegd is deze slang bloed heet.
De uitlaat slang van de kachelradiateur blijft lauw of koud bij stationair t/t en bij verhoogd wordt deze wel redelijk warm.
Mijn conclusie is dat vermoedelijk de kachelradiateur verstopt is of dat er een flinke luchbel inzit.
Iemand ervaring hiermee of advies???
BVD,
Ivo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe heb je ontlucht?
Het moet met een niet draaiende motor en blijven vullen. Citroen heeft een kan die ze op de radiateur of expansie vat draaien.
Je zult dus de auto of de radiateur een flink stuk omhoog moeten brengen en dan vullen tot er koelvloeistof uit komt.
Beste Highway,
Uiteraard heb ik ontlucht met warme draaiende motor, de radiateur is blijkbaar wel goed ontlucht, maar de kachelradiateur niet.
Ik heb beiden nippels open gedraaid tot dat er kvs uitkomt.
Bij de kachleradiateur als ik gas geef komt er niets uit en als ik gas loslaat komt er even een flinke straal uit en dan stopt het weer.
Ik vermoed toch dat er een flinke luchtbel inzit.
Zo een kan waar jij het over hebt heb ik niet, ik ga wat proberen vandaag om jou advies op te volgen.
Wordt vervolgd en bedankt voor de tip.
Gisteren langs de Citroen dealer gereden, aangezien wij de speciale trechter niet hebben.
Er zat inderdaad nog een beetje lucht in het systeem, maar de kachel wordt nog steeds niet warm.
Volgens hun kan het nog maar 2 dingen zijn.
De warmte wisselaar op de automaat bak die verstopt is of de kachelradiateur.
Ik begin wel met de warmte wisselaar vervangen aangezien deze iets makkelijker te vervangen is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar