Citroën Citroën Xantia: Voorraadbol vervangen

Bouwjaar: 1997

Ik zit met volgende kwestie :

Ik merk al enige tijd dat, elke keer ik op de rem duw (bij stilstand van de wagen) de vering een 'tik' geeft. Dit blijkt niet goed te zijn, en aan te geven dat de voorraadbol eraan is ?

Gisteren is er 2 liter (!) LHM olie bijgedaan, en sindsdien is die tik weg elke keer ik op de rem duw. Hij tikt wel nog, maar met veel langere tussenpozen.

Was het dan loos alarm en lag het gewoon aan te laag LHM hoeveelheid?

King Nothing

Geplaatst door King Nothing (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

bmm (0), 19 jaar geleden

De voorraadbol (niet veerbollen) kun je testen door de motor te starten, het systeem op druk te laten komen en dan de motor af te zetten. Op de druk in de voorraadbol moet dan toch nog wel een keer of tien geremd kunnen worden. Als na een paar keer op de rem trappen de druk nagenoeg weg is zou ik de voorraadbol vervangen of eventueel opnieuw laten vullen.

King Nothing (0), 19 jaar geleden

heb dit net even getest. het lukt om een 10 tal keer te remmen.

Kan het getik van die voorraadbol te wijten zijn aan een te lage stand van de LHM olie ?

bmm (0), 19 jaar geleden

Een te lage stand van de LHM olie zou een waarschuwingslampje op het instrumentenbord hebben moeten geven. Ik kan mij niet voorstellen dat je daar mee door bent gereden of het lampje moet stuk zijn. De waarschuwing komt ruim van te voren of er zou plots een flinke lekkage moeten zijn. Dat laatste blijft ook niet onopgemerkt m.i. Het lijkt mij dus niet dat het de olie was of de voorraadbol maar zolang je oorzaak niet weet kun je het eigenlijk ook niet uitsluiten.

King Nothing (0), 19 jaar geleden

er was een dikke maand terug een lekkage van olie. ofwel net aan de voorraadbol, ofwel aan de leiding van de servo (die er net langs loopt). De garagist heeft alles proper gemaakt (ongeveer drie weken geleden) maar sindsdien is er geen olie meer uitgelekt, dus kunnen we niet zien vanwaar het lek net komt ?!

Ik heb geen lampje zien branden ivm Lhm olie.

Ik heb geen zin om 125euro (deze prijs gaven ze me bij een citroen dealer ) uit te geven aan een nieuwe voorraadbol als ik niet zeker ben of die nu stuk is of niet.

bmm (0), 19 jaar geleden

De voorraadbol lijkt mij ook de oorzaak niet als je nog voldoende malen kan remmen bij stilstaande motor. Misschien dat er toch nog lucht in het systeem is gekomen door de lekkage. Wel raar trouwens dat het lampje niet heeft gebrand. Ik vind twee liter olie bijvullen eigenlijk nogal veel. Het reservoir heeft dacht ik 2,5 ltr.
PS. 125 euro voor bol incl. montage toch hoop ik? Alleen een voorraadbol kost rond de 60 euro.

King Nothing (0), 19 jaar geleden

wat valt er te doen aan de lucht in het systeem? ontluchten?

Heb het met mijn eigen ogen gezien dat de garagist er twee liter olie heeft bijgegoten.

jep 125euro is incl. montage. Bijvullen koste 77euro.. Heb via de website xantiaclub.net opgevangen dat een nederlands bedrijf (chyparse als ik me niet vergis) daar maar 11,50euro voor vraagt.
is belgie hierin duurder dan nederland?

bmm (0), 19 jaar geleden

Voor zover ik weet kun je het Hydraulisch systeem niet ontluchten. Alleen de remmen maar daar heb je geen lucht in gekregen. De lucht verdwijnt vanzelf doordat de olie wordt rondgepompt.

De 77 euro is bij een Citroën garage. Die plaatsen een speciale vulnippel waarvoor ze nogal veel vragen. Hier modificeren ze de bout en plaatsen die weer terug. Dat is veel goedkoper. Daarom zijn wij ook hollanders hè :-). Rene Spaan bijvoorbeeld brengt ze voor je op druk (5 of 6 bollen) voor iets minder dan 80 euro. Nieuwe (5 stuks) incl. montage voor 181,50 euro. Heb ik ooit laten doen daar en klaar terwijl je wacht. Maar er zullen er vast meer zijn en minder ver weg. (prijzen zijn ex 19% btw)

King Nothing (0), 19 jaar geleden

Dan rij ik maar even naar Nederland als die bollen moeten vervangen worden.. Hier in belgie kost je dat 125euro voor één bol, wat moet het dan niet zijn voor alle 5 ?! ;)

weet jij een adres dat in het zuiden van Nederland ligt en zelfde prijzen hanteert?

GOVA (0) PRO, 19 jaar geleden

Een voorraadbol onderdeelnummer citroen 95666763 kost in Belgie 89,06 euro btw inbegrepen met een waarborg van 3 jaar of 120.000 kms.

Mvg

King Nothing (0), 19 jaar geleden

veel geld dus voor wat in nederland veel minder kost ?!

weet iemand dus een goed adres , ten zuiden van nederland

King Nothing (0), 19 jaar geleden

er lijkt opnieuw een plas olie onder de auto te staan.. het lijkt me dat die 2 liter nieuwe olie het niet lang uitgehouden heeft.

Ook, bij het starten.. de pomp begint te tikken en de auto komt omhoog. maar achteraan, eens hij omhoog is, zakt hij terug enkele centimeters naar beneden, om dan terug omhoog te gaan, naar de normale stand.

het lijkt nu wel of ik vooraan op een blok beton rij, harde vering dus. vooral op kleine putten en bulten.

het is echt om radeloos van te worden. heb er al aan gedacht om bij renard te gaan, maar dan tijdens mijn verlof in JULI. eerder kan niet

iemand die een oorzaak weet te verzinnen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.