Citroën Xm: XM slaat onder het rijden af en is niet meer aan de gang te krij

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.1 d turbo automaat

Hallo,

Ik heb hier een Citroën XM 2.1 Turbo diesel automaat en als deze tussen 1200 en 1400 toeren draait stopt hij er spontaan mee en is hij niet meer aan de gang te krijgen. Pas na een tijdje slaat hij weer normaal aan.
Ik heb de stekkers onder de motorkap allemaal gereinigd en de brandstofslangen vervangen. Hij heeft toen ongeveer 6 a 7 weken gereden zonder problemen.
Toen is het terug gekomen en is de computer uitgelezen en deze gaf aan dat er een probleem was met de BDP sensor. Deze is vervangen maar het probleem is nog niet weg. Ik heb dit zelf gisteren mee gemaakt en het BDP signaal bleef tot het laatste moment op de scope zichtbaar. Ik kon op dat moment nadat de motor afgeslagen was ook niet meer de computer uitlezen. Snel aan het zoeken gegaan maar na 15 minuten liep hij weer.
Ik begin te twijfelen aan een los contakt in de computer.

De motor is in Mei afgespoten bij een poetsbedrijf terwijl wij dit hebben afgeraden.

Heeft iemand dit al mee gemaakt.

Groetjes Ton

N350

Geplaatst door N350 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën XM? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

marcel7031 (0) PRO, 13 jaar geleden

Dit is toch gewoon een mechanische diesel die een elektrische stopklep heeft? Zonder bdp signaal moet zo'n ding ook lopen.
Zit er een alarm op?startblokkering? Is het niet dat de stopklep "verstopt"zit onder het startblokkeringssysteem?
Net zoals die oude Golfjes waarbij je de starblokkering kon weghakken.
Blaas de zekeringkast eens uit, check massa/voedingsdraden svp
succes.

N350 (0) PRO, 13 jaar geleden

Het is een elektronisch brandstofpomp en alle signalen die ik met de testkast uit kan lezen zijn goed.
De stopklep kan ik met de testkast aansturen en dan stopt de motor ook.
Start blokkering is al uitgeschakeld.

Groetjes Ton

marcel7031 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik bedoel dat het een roterende pomp is met een mechanische aandrijving.
Common rail heeft allerlei elektronica nodig, een mechanisch systeem heeft alleen elektrische correctie.
Qua basis gewoon een ouderwets systeem.
Zit er een opvoerpomp op/in?
En als je de stopklep nu eens met een lampje uitrust? kun je wellicht wat zien?
Evt de stopklep er even uithalen?

N350 (0) PRO, 13 jaar geleden

Het is een roterende pomp en ik het de kunstofkap er boven afgehaald en de bedrading gaat rechtstreeks de pomp in.
Bij een diesel specialist is de pomp uitgelezen en deze zij dat de pomp goed is maar dat het aan de BDP sensor lag, maar als ik de stekker van de BDP sensor los maak krijgt hij even een dipje en loopt dan toch door.
En er kan er ook normaal gas gegeven worden.
Het is een Lucaspomp DCUP2 en als ik met de testkast de pomp aanstuur dat hij moet stoppen doet hij dat ook.
Maar als de motor stopt kan ik ook niet meer de computer uitlezen!!
We hebben gisteren weer meer dan een uur met de auto gereden en deze morgen ook al weer, hij is bij ons weer niet afgeslagen. Ik heb nu een dubbelwerkend relais dat de computer aanstuurd vervangen en nu is de klant zelf weer gaan proefrijden.
We horen na het weekend of hij weer afgeslagen is.

Wordt vervolgd

Groetjes Ton

N350 (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo,

De storing is opgelost, het dubbelwerkende relais bleek de boosdoener.

Bedankt voor de reacties

Groetjes Ton

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.