Citroën Xsara Picasso: Xsara Picasso 1.8 16V LPI bj.2000 valt soms uit en start pas na

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V

Hallo,
Wij hebben het volgende probleem: Soms valt de motor ineens stil (ook als hij warm is) en hem pas na ongeveer 10 minuten starten. Als de motor koud is houd hij ook erg in en het lijkt dan wel of hij verzuipt. Eenmaal op temperatuur is inhouden weg, maar valt hij soms nog ineens uit. Ze kunnen niets vinden met uitlezen omdat er dan geen melding of storing is. Ook is er al van alles vervangen. Het lijkt er nu wel dat als het kouder wordt, dat het vaker voor komt.
De volgende onderdelen zijn al vervangen:
-Botsschakelaar
-Koelslang vernieuwd. Dopje ontluchtingsventiel afgebroken tijdens het rijden ?. Gaf aan: “motor temperatuur te hoog” zijn maar direct gestopt. 2 weken daarna natuurlijk:
-temperatuursensor als je voor het blok staat zit ie aan de rechter kant (temp-meter gaf ineens oververhit aan terwijl er niets aan de hand was)
-luchtfilter
-bougies (er zitten nu geen speciale lpg bougies in zoals hier op het forum aanbevolen werd. Misschien iemand andere ervaringen ? )
-Brandstoffilter
-Alle zekeringen vervangen van de gasinstallatie en oxidatie-vrij gemaakt
-Accu vervangen
-Rond Gasklep schoongemaakt omdat hij hoger stationair bleef lopen.

Hurricane

Geplaatst door Hurricane (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara Picasso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Koude start probleem.
Wat gebeurt er als je een dag op benzine rijdt en blijft rijden. Start de auto dan de volgende morgen beter?
Of de auto een nacht voor de deur bij de garage zetten.
Met een koude motor en een 4-gas tester en uitleesapparatuur aangesloten moet je kunnen zien wat er fout gaat.

Warm niet starten probleem.
Dit is een onderdeel dat warm niet of niet meer voldoende werkt. Meestal de krukaspositie sensor.
Maar het kan ook de nokkenas positie sensor zijn, of de bobine en zelfs de ecu.
Als de motor warm niet wil aanslaan: brandt dan het motorlampje als je het contact aan zet?
Hoor je de brandstofpomp lopen?

Hurricane (0), 12 jaar geleden

Beste OldFord,

De auto start prima s'morgens, alleen als je gas geeft met optrekken dan lijkt het wel of hij verzuipt.
Het euvel doet zich wat later voor....
Als hij warm niet start, dan hoor ik de pomp niet achter in de auto en brand er geen motorstorings lampje. "als het goed is". Na 10 a 15 minuten start de auto weer normaal.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je de pomp niet hoort en het controlelampje ook niet brand, dan krijgt de ecu geen stroom. Dat lijkt op een relais probleem.
Bruine dubbel-relais is berucht om zijn problemen, maar ook de bedrading van het relais kan het probleem zijn.

Hurricane (0), 12 jaar geleden

Beste Oldford,

Nu een paar maanden verder hebben we ondertussen de BDP sensor vervangen, de LPI pomp en de bougies. De motor loopt weer op beide brandstoffen, Maar nog steeds valt de motor soms stil en start hij weer na een 20 minuten a een half uurtje en loopt alles weer naar behoren tot hij weer een keer stil valt. Het gebeurd op elk willekeurig moment. Niet specifiek als ik een bocht doorga of gas los laat. Zelfs gewoon op een rechte weg als ik een constante snelheid heb van 85 km/h.
Er is ook geen verschil als ik op benzine rijd een paar dagen. De 4 gas test doen ze niet bij de dealer omdat ze niets in de software aan fouten kunnen vinden zeggen ze.
Als de motor niet wil aanslaan als hij warm is brand meestal het motorlampje niet en heel soms wel en als hij wel brand, dan brand hij de keer daarna dat ik start niet meer. Als ik het contact aanzet na het uitvallen, dan hoor ik de brandstofpompen ook niet. Naar mijn mening krijgen ze geen spanning omdat de ledjes van de gasinstallatie ook niet branden en als hij normaal start dan branden de ledjes wel. Dus 20 minuten geen lichtjes en zodra die weer aangaan en ik de pompen hoor dan start de auto ook weer. Ik heb ook al een keer een paar dagen op benzine gereden en kreeg hetzelfde. De gasinstallatie werkt naar behoren volgens de LPI specialist.
Verder heb ik op het Citroen-forum ook een topic lopen met heel mijn verhaal. Zie link : http://www.citroen-forum.nl/forums/viewt...
Hier staat ook een screenshot van een ODB scan van mijn eigen die ik maar eens heb aangeschaft. Misschien dat jullie daar wat aan hebben.
Ik zit zelf te denken aan de ECU (stekkers misschien los maken, oxydatie evt. weghalen en alle massapunten loshalen en ook oxidatie weghalen) of dubbelrelais, maar weet niet of dit met temperatuur te maken kan hebben, omdat het iedere keer gebeurd alleen als de motor warm is. Het is me nu ook al 3x gebeurd dat de motor uitvalt als ie stationair in de file loopt en de temp wat hoger is.....
We zijn moedeloos, maar willen de auto niet kwijt nu er al zoveel aan gedaan is en zijn dringend op zoek naar een oplossing....
Please HELP!!!! We zijn nu de afgelopen maanden weer € 586,- kwijt aan onderzoekskosten en nog steeds geen oplossing..

Graag horen wij..

Gino & Kim

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Andere dealer vragen? Of een goed uitgeruste universeel? Eentje die niet te beroerd is om koud wat metingen te doen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.