Hallo.
Sinds kort heb ik een probleem met mijn opel rekord uit 1970. In de auto zit een 2.0S motor uit een E rekord met een ontsteking met contactpunten.
De wagen heeft jaren probleemloos gereden, maar sinds een maand krijg ik hem nauwelijks gestart. Als hij rijdt doet hij dat prima.
Vervangen zijn, Contactpunten, ontstekingscondensator, verdeelkap, rotor, bougie's en kabels. Ik heb de bobine gemeten met een testlampje. Deze gaat branden als ik de plus naar punten meet dus lijkt goed. De auto rijdt op LPG, maar ook op benzine geen verbetering. Gas en benzine toevoer zijn oké.
Sproeiers schoon gemaakt. Wel vind ik dat op het oog de vonk van de bougies niet echt krachtig is maar heb geen goede referentie dus wat is goed?
Kan het voorkomen dat een bobine op het oog wel goed is maar in werkelijkheid een te lage spanning geeft? Wie heeft er een andere gouden tip?
Wat nog wel mankeerd is een kleine lekkage in het membraam van de accerelatiepomp op de solex caburateur. Kan dit van invloed zijn?
Groet, Frits.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan makkelijk dat de bobinespanning te laag is. Er bestaan testapparaten met een vonkbrug die dat kunnen meten. Een niet goed werkende acceleratiepomp heeft niets met de startgewilligheid te maken. De motor houdt dan alleen even in bij het accelereren.Die pomp geeft dan extra benzine om dat moment van benzine-tekort te overbruggen.
Dan eerst op zoek naar de juiste bobine. Als dit het is meld ik me weer.
Alvast dank voor het snelle antwoord.
14 jaar
Deze Opel zal wel een weerstandsdraad hebben naar de ontsteking, was gebruikelijk bij Opel.
Onder normale omstandigheden heb je dan 9 volt op de bobine.
Als de startmotor draait wordt de accu-spanning afgetakt en rechtstreeks op de bobine gezet. Misschien dat die draad defect is?
Alle bedrading doorgemeten, dit lijkt het niet te zijn maar ik kijk nog eens goed hiernaar.
Frits.
14 jaar
Even voltage op de accu en daarna op de bobine meten met motor uit. Weet je gelijk of er een weerstandsdraad gebruikt is.
Daarna voltage van de accu en de bobine tijdens starten. Die moeten dan nagenoeg gelijk zijn.
Deze auto heeft van huis uit inderdaad een 9 volt's bobine. Vervangen door een nieuwe 12 volt zal dus geen verbetering brengen. Als de 12 volt bijschakeling tijdens het starten niet (meer) werkt, zou je dit kunnen ondervangen middels een relais. eerst maar eens meten zoals Old ford aangeeft.
12 volt bobine gaat wel, maar dan wel met een alternatieve voeding.
Of kabelboom open maken en de weerstandsdraad er uit halen, maar die loopt tot voorbij de koplamp en dan weer terug. Ben je even bezig.
Hallo allen. Allereerst bedankt voor alle feedback, ben weer wat wijzer. Nieuwe bobine gekocht en geplaatst zonder resultaat.
Wel mooie vonk en wat in ieder geval niet klopte was dat er een continu spanning van 12 volt stond op de bobine. Dit terwijl de 9 volts weerstand draad gewoon aanwezig was. Dit heb ik aangesloten zoals hoort en zoals aangegeven werd in jullie reactie's.
12 volt bij starten, 9 volt bij draaien motor.
Na lang zoeken ontdekte ik dat de draad die door het ontstekingshuis gaat een beschadigde mantel had (exact bij een mantelbeschermhoesje) waardoor stroom wegvloeide naar onstekingshuis. Aangezien bij normaal doormeten alles oke leek dit niet eerder gezien. Zo zie je maar.
Nieuwe draad getrokken, klik en lopen als een zonnetje.
Goed, de auto heeft een goede beurt gehad en alles is weer eens onder de loep genomen.
Bedankt voor het meedenken.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar