Hoi,
ik heb het volgende probleem: sinds een week rijdt ik een 30 jaar oude Simca Chrysler 1501, met een 1.5 liter benzinemotor. Reed prima, maar met volle belading had ik laatst na een uur rijden met 120 km/uur een kokende motor. Koelsysteem bijgevuld met water, zodat ik verder kon. Sindsdien loopt de motor in 5 minuten weer warm en kan ik alleen rijden met max 90 km/uur en de verwarming aan voor extra koeling, zodat de temperatuurwijzer onder het rode gebied blijft hangen. Na een uur rijden op deze manier ben ik ongeveer 1,5 liter water kwijt.
Ik kan geen lek vinden in het koelsysteem, en verlies zeer waarschijnlijk de koelvloeistof via een overloop-slangetje bovenop de radiateur, waar ook het stoom uit kwam bij de kokende motor.
De motor loopt nog steeds prima, genoeg vermogen, geen witte rook uit de uitlaat, fan slaat gewoon aan en volgens mij functioneerd de verwarming naar behoren. Het koelsysteem heeft geen expansievat, maar alleen de overloopslang op de radiateur.
Wie weet er waar dit aan ligt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
thermostaat vervangen
Of in de loop der jaren koelsysteem ernstig vervuild waardoor capaciteit behoorlijk verminderd is.
Ik zou adviseren thermostaat preventief vervangen, koelsysteem goed reinigen met bijvoorbeeld Forte en dan nog eens proberen.
Heb je wel voldoende circulatie (waterpomp)?
waterpomp eens controleren, had hetzelfde met mijn chevy malibu, waterpomp vervangen en opgelost
ook zorgt koelvloeistof voor beter koeling dan water
16 jaar
Vraag is gesteld in juni 2006 mogelijk is het probleem al opgelost. Niet op oude topics posten Malle.
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar