Corvette C4 1988: Inlaat C4: aanzuigrubber nodig?

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine

Ik heb hier een C4 staan die niet wil starten, hij staat al jaren stil.
Er zit verse benzine in, de startmotor gaat mooi rond, de kaarsen vonken goed, maar dan houdt het op. De flexibele aanzuigrubber tussen luchtfilter en inlaatcollector is gescheurd. Zou het kunnen dat de sensor in de inlaat niets 'voelt', en daardoor de ecu foute info geeft? Moet die rubber er tussen?
Hoe kan ik doormeten of de injectoren aangestuurd worden, of is er een andere manier om te checken of de stuurunit van het motormanagement kaduuk is?

LOMAX

Geplaatst door LOMAX (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Corvette C4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Zit er een sensor in of tussen dat flexibele stuk? Of zit de sensor op het inlaatspruitstuk NA de gasklep?
In het laatste geval maakt het niet uit.

Heb je een motorlampje? Gaat dat branden als je het contact aan zet?
Krijg je stroom op de injectors als het contact aan staat / dan wel tijdens starten?
Draait de benzinepomp tijdens starten?
Zie je een vonk als je een testbougie op een bougiekabel aan sluit en start?

LOMAX (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Zit er een sensor in of tussen dat flexibele stuk? Of zit de sensor op het inlaatspruitstuk NA de gasklep?
In het laatste geval maakt het niet uit.[/quote]
Er zit een sensor, nog voor dat flexibel stuk, tss luchtfilter en flexibel. Als die sensor geen luchtstroom voelt, kan het dan zijn dat de ecu faalt?


[quote=oldford]Heb je een motorlampje? Gaat dat branden als je het contact aan zet?[/quote]
Moet ik even nakijken, er branden wel 15 lampjes in zo'n voorhistorisch digitaal dashboard.

[quote=oldford]Krijg je stroom op de injectors als het contact aan staat / dan wel tijdens starten?[/quote]
Hoe meet ik dat? Gewoon multitester op 12V DC zetten? Of met lampje?

[quote=oldford]Draait de benzinepomp tijdens starten?[/quote]
Eerst zoeken waar die zit, ik hoor alvast niks bij het opzetten van contact.

[quote=oldford]Zie je een vonk als je een testbougie op een bougiekabel aan sluit en start?[/quote]
Vonken doet ie perfect.

Na vier jaar stilstand zat er wel viezigheid in de benzinetank, smurrie op de bodem, en de brandstof rook ook niet lekker meer. Alvast gespoeld, misschien hangt de pomp wel vast, of staat ze droog. Ik zal eens uitzoeken of de pomp stroom krijgt tijdens starten. Even ergens elec schema zoeken.
Al bedankt voor het meedenken.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Er zit een sensor, nog voor dat flexibel stuk, tss luchtfilter en flexibel. Als die sensor geen luchtstroom voelt, kan het dan zijn dat de ecu faalt? JA
Hoe meet ik dat? Gewoon multitester op 12V DC zetten? Of met lampje? Kan alletwee. Kan zijn dat er pas stroom komt bij het starten.
Zelfde geldt voor de benzinepomp. Ook daar kan het zijn dat er pas tijdens het starten stroom op komt.

Als je een goede vonk ziet dan werken er in ieder geval een aantal dingen.
Motor-ecu (krijgt dus stroom), bobine(s) en toerental/BDP-gever.

LOMAX (0), 13 jaar geleden

Stekker op injector losgemaakt, en met contact on staat er 12V DC op elk van de pennetjes. Nu nog benzinepomp zoeken, ik ben dus weer even zoet.

LOMAX (0), 13 jaar geleden

Stand van zaken: in de stekker die naar de tank en benzinepomp gaat, krijgt de pen aan de gele kabel 12V DC van het ogenblik dat gestart wordt (vandaar dat ik niks hoor bij opzetten contact).
Volgende stap zal dus zijn: checken of de pomp ook effectief draait en druk maakt, en zien of er benzine onder druk aan de injectoren geraakt. Waar kan ik best zien of er benzine gepompt wordt, zonder meteen de injectoren los te maken?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Je zult wel een brandstofrail hebben waar de injectors in vast zitten.
Aan 1 kant komt daar benzine rechtstreeks van de pomp in. Aan de andere kant zit een drukregelaar.
Uitgang van de drukregelaar los en een emmer/teiltje eronder en starten. Zie of er iets aan komt - je ziet nog niet of de druk goed is.
Wel zou je de opbrengst kunnen meten gedurende exact 30 of 60 seconden. Beste is dan om de pomp extern van stroom te voor zien.

LOMAX (0), 13 jaar geleden

Vervolg: op de rail zit zelfs een soort ventieltje, net als op een autoband, met een schroefdopje op. Dat zal zeker van pas komen om de druk op te meten. Als de pomp tenminste werkt.
Ik heb stroom op de voedingskabel van de pomp gezet, zonder resultaat, geen gezoem in de tank.
Dan heb ik, uiteindelijk, gevonden hoe ik aan die pomp geraak, dat ding ligt namelijk op de bodem van de tank. Hele zaak uitgebouwd, rechtstreeks 12V DC opgezet, en nog steeds geen gezoem. Er hangt wel een smurrie op de pomp en omgeving, alsof er een gesmolten autoband in de tank is gekieperd.
Nieuwe pomp lijkt me geen overbodige luxe, en ook de weerstand van de vlotter voor de benzinemeter geeft niet thuis. Misschien de hele unit vervangen? En die kilo drab onderaan de tank haal ik er best ook uit? Gaat niet eenvoudig zijn.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Die drab zou ik er zeker uit halen - hoe lastig het ook is. De volgende pomp gaat die rotzooi ook niet lekker vinden.
Controleer ook het benzinefilter of dat niet verstopt zit met die rommel. Ook de slang/leiding van pomp naar filter schoonmaken.

LOMAX (0), 13 jaar geleden

Dat filter is een soort kleine sok, rechtstreeks onder tegen het pompje gehangen, hier is niets aan te merken, dat ding heeft gaten zo groot als een zeef. Houdt alleen grote voorwerpen tegen blijkbaar.
Ik heb al pompen op het net gevonden van minder dan 40 euro, dat valt dus mee. En ik kan met mijn hele arm aan de opening bovenin de tank naar binnen, kuisen zal dus ook wel lukken.
Wordt vervolgd..

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Normaal zit er bij de meeste inspuitsystemen nog een echt benzinefilter in de leiding tussen pomp en inspuitrail.
Die bedoel ik. Als die er echt niet is, moet je dus de inspuitrails op vervuiling controleren en misschien je injectors ook nog.

erik007 (0), 13 jaar geleden

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

in dit topic kun je lezen wat er met een pomp gebeurd als die in 4 jaar oude benzine ligt

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Indien er geen brandstof opgepompt wordt, loopt ie toch wel op remmenreiniger ?

gr

Peco Power

LOMAX (0), 13 jaar geleden

Toen ik de eerste keer Start-Pilot in het inlaatspruitstuk verstoof, deed ie niks. Tot ik doorkreeg dat ik de kleppen aan de ingang van dat spruitstuk moest openzetten. Daarna kreeg ik wel een dikke V8-grom, ontsteking doet het dus, distributie staat goed.
Pomp in USA besteld, en de 'benzinestandopnemer', de weerstand die door de vlotter wordt bediend, eens opgezuiverd. Die doet het ook weer, anders moest het hele binnenwerk van de tank vervangen worden. Ben eens benieuwd, 22 jaar oud en slechts 13000 miles op de teller....

Hans4040 (190) PRO, 13 jaar geleden

Foto zou wel leuk zijn...

LOMAX (0), 13 jaar geleden

Ziezo, foto. Heeft dus enkele jaren buiten gestaan, en toch kwam hij er goed vanaf, de kap is zelfs nog heel goed, de lak is nog op te poetsen, alleen de banden en sommige rubbers zijn wat gebarsten. En de velgen zijn ook aan heropfrissing toe. Interieur is als nieuw, digitale klokkenwinkel doet het helemaal, radio komt muziek uit, elec zetels swingen er op los zoals nieuw, net als de zijruiten. Alle olieniveaus en andere vloeistoffen waren in orde, dat ding is gewoon als nieuw aan de kant gezet. En er ligt een hoop spul in om er een Europeaan van te maken.

[url=http://img684.imageshack.us/i/img2493e.j...][img]http://img684.imageshack.us/img684/6893/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
[url=http://img684.imageshack.us/i/img2494ie....][img]http://img684.imageshack.us/img684/8255/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Je bent bekend met het zekeringenkast verhaal van deze auto's? de zekeringen aan de rechterkant in het dashbord (achter de bijrijdersdeur verstopt) willen heel graag oxideren. In jouw geval zal dat hem niet zijn, want je hebt een brandend digitaal dashbord en vonk en zelfs een grom uit de motor gehad. Toch even schoonmaken daar, want anders heb je 'm straks aan de loop en rijdt je over een hobbeltje en valt alles uit. (soms valt alles ook weer in , met een grote knal tot gevolg en een uitlaatsysteem dat weg is etc etc (eigen ervaring ;-) ). Probeer eens een andere electrische pomp om brandstof op te pompen uit een andere auto. Mooi zal ie er niet op lopen, maar lopen in elk geval wel. Ook je benzine drukregelaar even checken want die zal ook wel stuk zijn door het staan en aantasting.

gr

Peco Power

LOMAX (0), 13 jaar geleden

Zekeringen en zekeringkast zien er spliksplinternieuw uit, niks geen oxidatie. Het is nu alleen lang wachten op de pomp uit the States, maar voor het verschil in prijs wil ik wel even geduld hebben. Als ie het weer doet (of niet), kom ik weer even posten.

LOMAX (0), 13 jaar geleden

Hopla, pomp deze voormiddag reeds door de postbode afgeleverd, 10 euro kosten voor douane moeten bijbetalen, ik was dus in totaal 72 euro kwijt. Netjes gemonteerd, 10 liter verse benzine erin, even gestart en meteen vastgesteld dat er druk op de verdeelrail kwam staan. Wat moeten aandringen, een beetje startPilot, en plots deed ie het. Eerst op 6 of 7 poten, na enkele minuten mooi op toerental, als nieuw. Dak eraf en meteen ritje gedaan, rijdt als een nieuwe.
Volgend probleempje: lampje van de accu blijft branden, en tijdens het draaien meet ik slechts 11,5 volt op de polen, ipv 13,5. Accu staat dus meteen leeg, even alternator bekijken (met een hamer ;-). En dan is ie klaar voor de highway.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Corvette C4 of stel zelf een nieuwe vraag.