Het probleem doet zich voor bij een Dacia Logan MCV met 0.9 TCE motor, maar omdat ik bij het Dacia-forum geen reacties krijg plaats ik het nu bij Renault.
Sinds enige dagen brandt het 'zigzag' storingslampje met het 'slingertje''. Na uitlezen vind ik de volgende storingen: P0243, P0444, P0141, P0010 en P0135. Dit is dus de verwarming van beide lambdasondes, de camshaft position en de turbo waste gate.
De auto loopt verder prima.
Ik heb de weerstand van de bovenste lambdasonde doorgemeten. Die leek in orde te zijn. Ik meet geen 12 volt aan de connectorkant van de lambdasonde. Het lijkt me dat daar iets mis is.
Ik heb het vermoeden dat er een slecht contact of slechte connector aanwezig is. Waarschijnlijk ergens in een kabelboom of de ECU. Want er zijn dus verschillende sensors die tegelijk een foutmelding geven. Mogelijk krijgen ze geen spanning?
Ik heb dus de connector van de bovenste lambdasonde gecontroleerd. Daar kon ik goed bij en vond ik dus geen spanning. Wat kan ik nu nog doen? Waar zitten er verder nog connectoren? Ik heb de connectoren van de ECU losgehaald en weer aangedrukt. Dat hielp niets.
Iemand tips?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen zekering defect ?
Nicolaas, je moet het niet direct zoeken in een sensor maar in de bedrading. De verwarming van de beide lambdasensoren geeft hij een storing op dus moet je je richten op de aansturing van de lambdasensoren want ze zijn niet tegeliojk allebei defect inclusief turbowaste gate ventiel lijkt me.
Er zal een gezamelijke voeding of massa ontbreken vermoed ik. Ik heb even gekeken naar een schema, maar die heb ik helaas niet, maar voor je allerlei componenten vervangt, ga eerst de bedrading meten en inderdaad kijken of er een zelkering van de verwarming van de lambdasensoren defect is die misschien ook de voeding naar een wastegate ventiel verzorgt.
Als je de codes wist, komken ze dan direct terug?
Ik denk in dezelfde richting. Dus inderdaad defect bedrading, connector of massacontact. In het zekeringoverzicht vind ik twee zekeringen die iets met de ECU (Engine Control Unit) te maken hebben. Maar die zijn beiden nog intact. Ik heb helaas ook geen schema en dat maakt het lastig zoeken.
Als ik de codes wis terwijl de motor loopt dan blijft het rode storingslampje branden. Als ik de codes wis terwijl de motor niet loopt, dan gaat het storingslampje uit en gaat na een seconde weer branden. De storingscodes komen allemaal weer terug nadat ik ze gewist heb.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia LOGAN of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar