close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Dacia LOGAN: Af en Toe Trillen

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Benzine, Motorcode: H4B A4, Motorinhoud (cc): 900, Vermogen (kw): 66

Ik heb sinds kort een Dacia Logan Mcv II van 2015. Nou wilt het geval dat de auto Soms trilt met rijden. Met de originele wielen minder, Maar het blijft wel. Mijn winterbanden zijn geheel nieuw (Stalen velgen met Vredestein snowtrac 5 banden) Winterbanden zij nu al twee keer gebalanceerd, maar probleem blijft. Heeft iemand sugesties?? Had al het één en ander gelezen op dit forum, maar kan er niet helemaal bij dat het met andere banden opgelost zou kunnen zijn. Dit ook omdat de zomerwielen (ik meen conti) er ook hetzelfde probleem heeft.

Geplaatst door

Henny en Loes (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe hard rijdt jij als het gaat trillen?

Vinnie53 0

5 jaar

Rond de 90km is het het ergst. Maar als ik bijvoorbeeld een lang stuk rij op de snelweg met de cruise controle op 110, is het ook. Zo is het weg en zo is het er weer. De auto heeft ook nog maar 55000km gereden, dus kan het niet helemaal plaatsen. Bij de dealer zeggen ze dat ze er niks verder aan kunnen doen, en dat het komt door de onbalans in de motor (3 cilinder) in combinatie met het wegdek.

Je voelt dit in je stuur of achter?

Zijn de velgen recht? Zit er niet een klein slagje of hobbeltje in?

Zit er speling in de lagers? Dat kan je dealer controleren

Zit er speling in de aandrijfassen? Dat kan je dealer controleren.

Zit er geen zware oneffenheden in de band? Lijkt vaak op het eerste gezicht niet zo, maar het kan wel. Zijn de staaldraden in de band nog heel? Waar kan je dat aan herkennen. Als er een bobbeltje in de band, geleidelijk aan steeds een stukje groter wordt, dat is niet goed.

Je kan dan wel laten balanceren, maar eigenlijk breng je dan het wiel in meer onbalans, waardoor je lagers van je wiel(en) stuk gaan, speling ontstaat etc. Zijn beste wel kostbare reparaties.

Je kan kijken of de wielen uitgelijnd zijn. Zou je dealer jou moeten kunnen vertellen. Je kan het met een scherp oog zien of wielen in een strakke rechte lijn achter elkaar evenwijdig aan elkaar staan. Merk je trouwens ook goed in verbruik en slijtage als ze niet goed uitgelijnd zijn. Ook het rijgedrag merk je dit, als je het opmerkt..

Als het bovenstaande allemaal niet het geval is, dan kan je wielen nog laten uitbalanceren aan de auto.
Vaak komt dan de onbalans er uit wat het is.

Vinnie53 0

5 jaar

Veel van de dingen die je opnoemt, zoals controle lagers en assen zijn al gedaan. Ga er in ieder geval van uit dat ze dat hebben gedaan bij de garage toen ik terug ben geweest voor het probleem. Ben zelf al een keer naar profile geweest voor het optimaliseren van de banden. Velg en banden waren kaarsrecht. Als ik naar de zomerbanden kijk zijn ze allemaal netjes rondom afgesleten. Aan de leeftijd van de band zijn het volgens mij nog het eerst eerste set van de auto. Maar als ik dit nu al lees zal er ergens ruimte of een defecte band op moeten zitten. ga binnenkort naar een andere garage voor een second opinion. Ik hou je op de hoogte.

Ok is goed, succes, ik hoor het later.

Vinnie53 0

5 jaar

[quote=Henny en Loes]Rond de 90km is het het ergst. Maar als ik bijvoorbeeld een lang stuk rij op de snelweg met de cruise controle op 110, is het ook..[/quote]

Enkel de assen controleren op speling is onvoldoende.
Wat voorkomt bij de binnenste homokineet is dat het vet uitdroogt wat de werking van de homokineet belemmerd.
Daardoor ontstaan trillingen en ook tijdens het accelereren.

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

5 jaar

Hoi Paul. Hier heb ik nog nooit van gehoord. Maar vandaar deze site. Heb jij dit zelf ook wel eens meegemaakt bij Deze auto's?? Ben Vandaag terug geweest bij de dealer en er zitten nu andere banden onder om te proberen, maar dat heeft het probleem verminderd, maar niet opgelost. Zal het van de week eens aan kaarten of ze daar ook eens naar kunnen kijken. Houd jullie op de hoogte.

Grt Henny

Het heeft niet iets speciaals per merk vandoen. Vaak is het de as die direct achter de schakelbak zit, dus vaak de rechterzijde.
Dat is de as die het minst koeling krijgt waardoor vet in de binnenste homokineet uitdroogt wat de homokineet minder flexibel / stug maakt.

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

5 jaar

Henny en Loes,

Laat kontroleren wat Paul ook al aangeeft,dat komt regelmatig voor namelijk.
Als je bij 90 km gas geeft,word het dan erger?.
Het is echt trillen of schudden van de auto.
Schudden duid vaak op onbalans in assen of onbalans in de motor.
Voel je het bijv ook bij optrekken vanuit lage toerentallen of alleen op snelheid.

primera p11 0

5 jaar

Donderdag gaat de auto terug naar de dealer en komen er andere aandrijfassen in. Mijn gevoel zegt dat de auto rechtsvoor gaat stuiteren. Veren, schokbrekers zijn in orde bevonden. Ben zeker nieuwsgierig of dat het probleem verhelpt. Maar klinkt logisch. Dik vet is stug, wat een onbalans kan veroorzaken Zal vanavond met naar huis rijden eens proberen of dat de auto bij 90km per u met gas geven erger wordt. Houd jullie op de hoogte. (We zijn nooit te oud om te leren😉).

[quote=primera p11]Henny en Loes,

Laat kontroleren wat Paul ook al aangeeft,dat komt regelmatig voor namelijk.
Als je bij 90 km gas geeft,word het dan erger?.
Het is echt trillen of schudden van de auto.
Schudden duid vaak op onbalans in assen of onbalans in de motor.
Voel je het bijv ook bij optrekken vanuit lage toerentallen of alleen op snelheid.[/quote]

Bij 90km als de auto trilt en geef gas bij dan wordt de trilling erger.

De diagnose die ik suggereerde past daar ook heel goed bij......

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

5 jaar

Even een update. Bij mijn auto zijn nieuwe winterbanden gemonteerd. Zelfde merk. Het is nu tot op heden aanzienlijk minder. Het (idee van) stuiteren wat ik voelde is weg. wel zit er op sommige momenten nog een lichte trilling in, en denk dat dat komt door oa wegdek, stallen wielen en combinatie met een soepel geveerde auto. Kijk als het weer zo blijft nog even wat de originele lichtmetalen wielen doen, anders zouden daar ook nog een paar nieuwe banden onder moeten. Het valt mij op dat het niet altijd te zien is of een band een breuk heeft of er in ieder geval iets mee is. dus weer wat geleerd.

Henny en Loes,

Wat je opnoemt is geen reden,dat is zoeken naar een verklaring..
Er rijden duizenden auto's rond met stalen velgen,soepele vering op het zelfde wegdek.
Is de lichte trilling nog steeds bij gasgeven?.
Voel je de lichte trilling in het stuur?.
Het kan namelijk ook de motor zijn,het is een drie cylinder die bij gas geven ook nog weleens een trilling/siddering door wil geven.

primera p11 0

5 jaar

[quote=primera p11]Henny en Loes,

Wat je opnoemt is geen reden,dat is zoeken naar een verklaring..
Er rijden duizenden auto's rond met stalen velgen,soepele vering op het zelfde wegdek.
Is de lichte trilling nog steeds bij gasgeven?.
Voel je de lichte trilling in het stuur?.
Het kan namelijk ook de motor zijn,het is een drie cylinder die bij gas geven ook nog weleens een trilling/siddering door wil geven.[/quote]

Hoe verklaar je het af en toe trillen dan op de cruise Controlle??

Even nog een snelle update. Allereerst wil ik iedereen bedanken met ideeën die gegeven zijn voor de auto. Echter is het probleem niet opgelost en zeggen ze dat het te maken heeft met de eigenschappen van de auto. In goed overleg hebben ze de auto omgeruild voor een andere. (Geen Dacia).


Groetje Henny

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia LOGAN of stel zelf een nieuwe vraag.