close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Dacia Logan MCV 2014: Airco

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: H4B A4, Motorinhoud (cc): 900, Vermogen (kw): 66

De airco pomp krijgt geen stroom. Het lampje op het bedieningspaneel brandt wel. De druksensor in de aircoleiding is al vervangen en de juiste hoeveelheid aircogas zit in het systeem. Bij het kortsluiten slaat de aircopomp wel aan en werkt hij goed. Alleen weet ik niet waarom er geen stroom komt te staan op de pomp.....Alle zekeringen die ik kan meten zijn heel, maar welke is specifiek voor de aircopomp? Zit er een relais tussen die stuk kan zijn?
Bij voorbaat dank,
gr Henk Holtland

Geplaatst door

Henk Holtland (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Signaal loopt via je kachelweerstand van de kachelmotor , is daar al naar gekeken ? Let op bij eventueel vervangen dat je de juiste hebt , zit verschil in het aantal pinnetjes.

De kachelweerstand lijkt wel goed te doen. De ventilator doet het gewoon op alle standen en het lampje van de airco gaat ook pas brandden als de ventilator in stand 2 of hoger staat...

In het zekeringpaneel onder de motorkap zit het relais van de airco, tegen de diode van de airco (formaat van een mini-zekering, zwart met witte pijl erop).

frankst 20

3 jaar

Voor de extra duidelijkheid:

frankst 20

3 jaar

Je schreef alle zekeringen al gecontroleerd te hebben maar de 15A mini-zekering direct onder de dikke rode + kabel is van de airco-magneetkoppeling.

frankst 20

3 jaar

die mini zekering is goed, daar staat ook stroom op. De diode werkt ook goed, maar daar komt geen stroom op te staan. Als ik daar 12 V op zet klikt de pomp wel aan.... De twee relais zijn hetzelfde volgens mij dus die heb ik gewisseld, maar dat helpt niet.
Dus waar krijgt die diode zijn stroom vandaan?

Volgens mij van de kachelweerstand

zou dan de kachel weerstand de ventilator gewoon in alle standen goed laten draaien en toch de stroom niet doorgeven aan de aircopomp??

Meten is weten , heb zo een zelfde situatie een keer gehad met een scenic komt uit dezelfde stal , vandaar mijn gedachte gang .

ik ga morgen op onderzoek. ik ben alleen niet zo'n grote kunstenaar met meten, zeker niet zonder schema. maar we zullen zien.

Het zijn weliswaar niet de schema's van een Logan, maar van een Duster. Dacia kende echter in die tijd eigenlijk maar twee auto's; de Sandero-Logan-Duster en de Dokker-Lodgy dus het lijkt mij sterk dat de airco in een Duster heel anders is aangesloten dan in een Sandero of Logan. De nummers van zekeringgroepen en de amperages in een Duster verschillen over het algemeen wel een klein beetje ten op zichte van een Sandero of Logan, dit i.v.m. de elektrisch in-/uitschakelbare 4x4 aandrijving bij een Duster.

120 = Motorregelapparaat
164 = Ventilatiemotor
171 = Magneetkoppeling aircocompressor
474 = Relais airco
597 = Zekeringpaneel motorruimte
233 = Relais ventilatie
319 = Bedieningspaneel airco/ventilatie/verwarming
1016 = Zekeringpaneel dashboard

R164 = Stekkerverbinding achter het dashboard, ongeveer ter hoogte van de bijrijdersairbag
R212 = Stekkerverbinding in het zekeringpaneel van de motorruimte

frankst 20

3 jaar

Ik kom er niet verder mee. Wel bedankt voor het schema en de adviezen.
De kachelweerstand ziet er heel gewoon uit. 4 pins aansluiting en wat ik kan meten doet die het wel goed. Het relais krijgt evenals de diode geen 12 V. Dus ergens in de aanvoer daarvan gaat het niet goed. Ik verdenk nu toch de aan/uit knop op het bedieningspaneel. Ondanks dat daarvan netjes het lampje wel gaat branden. Die ga ik denk ik eerdaags maar eens demonteren en na laten kijken door een kennis die iets meer van electronica weet dan ik....

We hebben samen gekeken, gemeten en gezocht, maar we zijn er niet uitgekomen.
Vermoedelijk zit het in de aansturing vanuit de computer. Dat is te hoog gegrepen voor ons omdat we daar geen gegevens over hebben. Uiteindelijk heb ik de hele zaak kortgesloten en kan de airco handmatig aan/uit gezet worden middels een knopje in de cabine.
Eigenaar er goed op gewezen dat het niet helemaal zonder gevaar is, maar dat hij in geval van hitte onder het rijden de airco aan kan zetten.
Het is niet wat het had moeten zijn, maar meer kon ik er niet van maken.
Bedankt voor de tips en het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia LOGAN of stel zelf een nieuwe vraag.