Daihatsu Aplause: Applausse Wil Niet Starten Na Vervangen Koppakking

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16 kleppen injectie

Hallo Applause liefhebbers, ik ben een newbe op dit forum dus hoop alles goed uit te kunnen leggen.
Ik heb de koppakking vervangen nadat de motor heet was geweest na verlies van koelvloeistof.
De kop laten vlakken, alles opnieuw gemonteerd ( wat een rotjob) timing gezet op: krukaspunt op 5 uur en nokkenaspunt op 3 uur.Zo is hij er ook vanaf gekomen.
Na montage van het hele circus auto gestart maar slaat niet aan. Zo nu en dan probeert hij het wel maar doet niets. Ik ruik wel een sterke benzine lucht. Wie kan mij helpen????
Overigens nog een vraag, als ik de krukas verdraai is dan 1 omwenteling ook 1 omwenteling van de nokkenas??
Graag een reactie
Robert

robert46

Geplaatst door robert46 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Applause? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als de krukas een omwenteling maakt dan doet de nokkenas een halve omwenteling.
Ik vermoed dat er is mis is met de timing.

Hans

robert46 (0), 17 jaar geleden

Hallo Hans,

Dit vermoeden had ik al, vandaar dat ik de vraag aan het einde van het topic nog maar stelde.
Heb je een voorstel om dit probleem op een simpele manier aan te passen zodat ik niet weer de halve motor moet demonteren??
Groet,
Robert

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als de distributie kap er af is kun je toch de merkteken controleren of deze juist staan.
Hoe deze moeten staan weet ik zo even niet maar er is vast wel iemand die het wel weet.

Hans

robert46 (0), 17 jaar geleden

Hans , ben ik met je eens maar de krukas kan dan toch nog 180 graden verkeerd staan t.o.v. de nokkenas en dat is wat ik denk dat er gebeurd is. Wie weet een simpele oplossing om dit te corrigeren??

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dan zal toch de riem er weer af moeten om de assen in de juiste stand te zetten.
Pas maar op dat de kleppen niet geraakt zijn door de zuigers doordat de boel verkeerd staat.

Hans

Wauter (0) PRO, 17 jaar geleden

Mja, timing is het belangrijkste om eerst te controleren. Vonkt ie wel?

robert46 (0), 17 jaar geleden

Kan iemand mij zeggen hoe de timing moet staan? Ik dacht het krukas merkkteken op 5 uur en het nokkenas merkteken op 3 uur, maar ben hier niet zeker van, plus het feit dat de krukas nog 180 gr. verkeerd kan staan. Hoe is dit allemaal te controleren????
Ik heb een beetje angst om de motor te laten draaien met een verkeerde timing ivm de stand van de kleppen
en wie weer wat voor een bougiesleutel ik nodig heb?

Wauter (0) PRO, 17 jaar geleden

Volgens mij heb je iets te hoog gegrepen met deze klus gezien je vragen. Heb je de kopbouten wel met het juiste moment vastgezet?

robert46 (0), 17 jaar geleden

Zou goed mogelijk zijn maar heb wel de nodige ervaring 30 jaar geleden opgedaan. De kopbouten heb ik aangedraaid volgens een schema uit deze site. De vraag over de bougiesleutel stelde ik omdat volgens mij er geen gewone bougies inzitten (21mm) maar 19 mm. Deze zitten in een buis door het kleppendeksel er hier past geen gewone bougie dopsleutel in. Ik wil de bougie uit de eerste cylinder halen om te zien wanneer de zuiger in de hoogste stand staat, en de kleppen met tuimelen beginnen. Dan het ik volgens mij de juiste stand van de nokkenas. Graag een reactie

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=robert46]Ik wil de bougie uit de eerste cylinder halen om te zien wanneer de zuiger in de hoogste stand staat, en de kleppen met tuimelen beginnen. Dan het ik volgens mij de juiste stand van de nokkenas. Graag een reactie[/quote]
Dat klopt maar dan moet wel de vierde cilinder op tuimelen staan dan staat de eerst op ontsteken.

Hans

robert46 (0), 17 jaar geleden

Misschien is er iemand die een afbeelding en/of beschrijving uit een werkplaatsboek heeft wat laat zien hoe de tandwielen van de kruk en nokkenas moeten staan

Wauter (0) PRO, 17 jaar geleden

Je hebt voor de bougies idd een 19 mm nodig, ook handig om een met een rubbertje erin te nemen.

robert46 (0), 17 jaar geleden

Wauter, bougiesleutel moet een 5/8" zijn =16mm ben 3 keer gereden om de juiste te krijgen. De timing heb ik nu volgens mij goed afgesteld, alleen hij slaat nog steeds niet aan. Probeert het wel als ik de ontsteking later zet maar slaat niet aan, iemand een idee??

Wauter (0) PRO, 17 jaar geleden

Lastig zo, geeft ie en foutcode aan?
Kan zijn dat de koelvloeistoftemperatuurzender ook stuk is. Bekende kwaal, echter nu wel toeval samen met een lekke koppakking.
Bougies vonken wel en krijgt ie wel benzine?
Neem aan dat de bougiekabels allemaal op de juiste plaats zitten?

robert46 (0), 17 jaar geleden

Ik heb geen idee waar hij een foutcode aan moet geven en welke van de sensoren is de koelvloeistoftempzender? er zitten bij de verdeler 2 zenders, maar heb geen idee welke de juiste is. Bougies vonken en als hij gestart word ruik ik overtollig een benzine lucht.Bougiekabels zitten op de juiste plaats, tenminste als cylinder 1 nog steeds net als vroeger bij de distributieriem zit.

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja hoor de eerste cilinder zit daar nog steeds. Is de motor niet verzopen door het vele starten.
Maak de bougie's eens goed droog door ze warm te stoken met een brander.

Hans

robert46 (0), 17 jaar geleden

Zal het morgenochtend eens verder gaan proberen. Ben het nu even zat. Ik hoop dat jullie dan ook weer on-line zijn om mij verder te helpen.
Het is n.l . de auto van onze zoon die naar ons toegekomen is en niet verder kon, dus Pa kan het even opknappen.

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Tja Robert ik weet het ik heb er 3 dus ik ken het......

Wauter (0) PRO, 17 jaar geleden

Succes Robert!!
Een nacht slaap geeft vaak een verse kijk op de zaken!

robert46 (0), 17 jaar geleden

Beste mensen, Het is niet te geloven maar de Applause draait, maar nu weer een nieuw probleem. Motor gestart even laten lopen 4 min. daarna begon het expansievaatje te borrelen. Zoals eerder gezegd de kop is eraf geweest en gevlakt nwe koppakking gemonteerd en alles terug gemonteerd met de juiste aanhaal momenten. De boutgaten eerst nog droog gespoten voor de montage ivm waterresten hierin. De thermostaat heb ik uitgeprobeerd in een bakje met kokend water en deze ging perfect open. Wat kan het nu nog zijn??????
Kan de thermostaat verkeerd gemonteerd zitten of zit er lucht in het systeem?? Wie helpt???

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat was de oorzaak dat hij niet wilde lopen?
Word de radiateur warm zoniet dan blijft de thermostaat dicht,of
er is geen ciculatie.
Als de radiateur wel warm word slaat de vin dan wel aan?

Hans

robert46 (0), 17 jaar geleden

BERICHT AAN ALLE ZEE EN NIET ZEE VARENDEN!!

De Applause draait perfect en borrelt niet meer. Ik heb de motor even stil gezet om wat af te laten koelen 10 min. daarna opnieuw gestart en het borrelen is afgelopen het was dus LUCHT! Ook de verwarming nog even open gezet om ook deze te ontluchten idd weer wat borreltjes in het vat en daarna alles perfect.
Ga nu zelf even een borreltje uit het vat halen. Wouter en Hans BEDANKT voor jullie assistentie!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Applause of stel zelf een nieuwe vraag.