Daihatsu Charade: Automaat aandrijfassen v.s. Handbak aandrijfassen

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Hoi Allemaal!

Ik ben de (minder?) blije bezitter van een '89 Daihatsu Charade 1.0 Automaat.

Mijn beide aandrijfassen zijn eigenlijk niet lekker meer.
Bij scherp sturen hoor je de auto klepperen. Ééntje rammelt
heel zachtjes en de andere aardig harder. (getest met de krik)

Nou schijnt het dat er verschil zit in de assen van een automaat en een handbak.
De automaat zou 20 tandjes hebben en de handbak 24 aan de kant van de bak.

Ik heb hier nog een stel aandrijfassen liggen van een handbak. Zou ik de
gedeeltes die in de bak zitten misschien kunnen laten zitten en alleen
de assen vervangen? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet niet of de
assen ook even lang zijn trouwens. Misschien zit de aansluiting van de automaat
wel iets verschoven t.o.v. een handbak?

En is een slechte aandrijfas een zwaar punt voor de APK?

Alvast bedankt voor de info!

MVG, Roland

Proxxima

Geplaatst door Proxxima (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Charade? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Wauter (0) PRO, 17 jaar geleden

Je kunt idd alleen de homokineet vervangen. Qua APK mag de hoes niet lek zijn en de as geen speling vertonen.

Proxxima (0), 17 jaar geleden

Hoi Wauter!

Dankjewel voor je reactie! De losse as met de lagertjes aan de einden
noem je de homokeneet? Ik dacht altijd dat het geheel van as en huls was.
Weer wat geleerd :D tnx! :) Maar de huls waar de homokeneet in zit heeft
dus normaal geen schade bij een defecte aandrijfas?

Dat zal aardig in de kosten schelen! :)

Wauter (0) PRO, 17 jaar geleden

De homokineet is het gedeelte wat ervoor zorgt dat onder elke hoek (lees: stuuruitslag) de draaiende beweging uit de bak wordt doorgegeven aan de wielen. Dit is een lager en kan kapot. De as is alleen het verbindingsstuk van bak naar wiel. Kan ook kapot, maar als men over een kappotte as praat is het meest de homokineet. Deze zijn los te vervangen bij een Charade.
De huls waar je overpraat zal de hoes zijn, die zorgt ervoor dat het vet bij de homokineet blijft (smering dus). Deze kan lek gaan en is een punt van afkeur. De homokineet ook als er teveel speling op zit (normaal spelingsvrij).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.