Mijn motor loopt na het starten ong 1800 tpm stationair, daarna gaat deze schommelen tussen de 1800-2300 tpm. Ook word de motor te heet? Gister met verwarming vol open naar huis gereden.
Radiateur is op het oog niet lek, relais zijn nog allemaal heel.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Heb de dealer al gebeld, die wisten het zo niet..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Springt je fan wel aan? Is er verlies van koelvloeistof? Word hij snel t6e heet of duurt het een tijdje en word
hij plots heel heet,bvb voor een stoplicht?
Koelvin springt niet aan. Er is geen zichtbare koelvloeistoflekkage, er zit ook nog genoeg in (tot bijna Full). Hij wordt vrij snel heet, vanochtend was stukje van 10min rijden en toen stond ie nog maar 2 streepjes van Hot af (heb ong 8 streepjes tussen C en H)
18 jaar
Omdat er nog genoeg koelvloeistof inzit verdenk ik de thermostaat die niet meer opent.Of een probleem met het thermocontact dat kapot is ( Kan je controleren door de stekker vh thermocontact rechtstreeks door te verbinden, fan moet dan draaien) of een probleem in de kabel vh thermocontact. Ik denk dan aan kabelbreuk,slecht contact aan stekker/verbindingen...
Beide dingen zijn eenvoudig zelf te vervangen en kosten niet veel.
Als je een stukje gereden hebt en de temperatuur staat weer hoog voel dan eens aan de radiator, deze moet overal even warm zijn. Is hij koud dan opent je thermostaat helemaal niet meer.
18 jaar
De slang na de thermostaat word ook gewoon heet, de onderste slang van de radiateur ook. Dus de radiateur zit niet verstopt.
18 jaar
Dan is het bijna zeker het thermocontact, Deze moet voelen waneer de koelvin moet aanslaan.
Haal de stekker eens van het thermocontact af en verbind het eens direct door.
Je koelvin moet dan (als het goed is) draaien. Ga eens een eindje rijden en kijk af het nu beter is.
Als de koelvin niet draait kontoleer de kabeltjes dan eens.
18 jaar
Heeft er iemand enig idee waar deze zit bij een Daihatsu Charade 1.3 16V uit 1994, type G200?
18 jaar
Het thermocontact zit op/in je radiator. zie je ergens een stekkertje op je radiator? Je kan je niet vergissen want er zou maar 1 elekrtische aansluiting op je radiator moeten zitten.
18 jaar
Vandaag na het werk nog even goed nagekeken. Het schommelend lopen is in principe weg voor zover ik merkte. Motor word nog wel vrij warm, had de verwarming weer nodig. Ontdekte een klein scheurtje in een koelvloeistofslang, ga morgen kijken voor een nieuwe. En ik kon geen stekkertje op mijn radiateur vinden?
18 jaar
Dat stekkertje zou er volgens mij toch moeten zitten....
Maar misschien is je probleem wel opgelost bij het vervangen van de koelvloeistofslang.
Laat maar iets weten hoe het gaat na het vervangen van de slang.
18 jaar
Hoi 22B,
Ik heb het eens opgezocht, het kan best zijn dat je geen stekker aan de radiator kan vinden want bij een Charade tot bj '92 zit het thermocontact in de buurt/aan het thermostaathuis.
18 jaar
Mijne is van 1994. Slang van koelvloeistof naar radiateur was ietsje gescheurd, denk dat het dat is. Ga ik nog vervangen.
Motor schommelde vanochtend nog wel? Bij helemaal warme motor niet meer (na ong 10 min rijden). Mogelijk gasklephuis vervuild ofzo?
18 jaar
Opgelost. Thermostaat vervangen (zit achteraan op het blok, bij de linker cilinder, tussen blok en schutbord). Slang vervangen, en een koelvloeistofhuis weer netjes dicht gekit. Nieuwe koelvloeistof erin gedaan, en de motor loopt weer perfect!
18 jaar
ok dan was mijn eerste diagnose toch de goede....
Fijn dat je weer normaal kan rijden.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar