Hallo,
Ben op een raar probleem gestuit bij mijn net gekochte charade. 't Is een automaat uit 1996 met nog maar 77000 km gelopen.
De koelvloeistof zakt echter langzaam weg. Ik rij ongeveer 200 km per week en de vloeistof zakt ongeveer een tot twee cm per week in het expansievat. Heb de motorolie gecheckt maar daar zijn geen sporen van koelvloeistof te vinden. Kan ik daarmee uitsluiten dat de vloeistof in het blok weglekt? En zou het nut kunnen hebben om zo'n enge pil in de radiateur te doen tegen lekkages of doet dat meer kwaad dan goed? Ik ben geen liefhebber van halve oplossingen, wil graag dat 't wagentje weer helemaal ok is.
Hoop van harte dat iemand mij kan adviseren!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Pillen maken het probleem alleen maar erger. Daar gaan radiateuren van verstoppen.
Als er geen uitwendig lek is, kan de koppakking lek zijn en het water via de uitlaat verdwijnen.
Rookt/dampt de auto als deze goed warm is?
Anders koelsysteem onder druk laten zetten om te zien waar deze lekt.
Goed, pilletjes laat ik uit mijn hoofd dan. Maar ik dacht dat lekkende koppakkingen doorgaans pas bij motoren met heel veel km's optreden? Of heb ik gewoon pech? Dacht juist dit soort ingrijpende problemen te voorkomen door een autootje met relatief weinig km's te kopen. Of heeft dit meer met ouderdom (1996) dan met km's te maken?
Ik zal 'm eens warm laten draaien en zien of ie dampt uithoest via de uitlaat. Het moet dus echt zichtbare damp zijn bij warme motor, wil het de koppakking zijn?
En dat onder druk zetten van het koelsysteem is vast niet iets voor (handige) knutselaars als ik, moet zeker bij de dealer gebeuren?
14 jaar
Onder druk zetten heb je apparatuur voor nodig. Kan ook de lokale garage wel in je buurt.
Alleen warm laten draaien is niet genoeg, je moet pas kijken na een langere rit (meer dan 25 kilometer).
Die langere rit heb je nodig om te voorkomen dat je condens uit de uitlaat (als deze koud is) per ongeluk voor lekkage aanziet.
Alternatief is een CO-snuffelaar die kijkt of er uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten. Ook hier kan de lokale garage dat doen.
Als ik het goed begrijp is het verlies eerder klein. Hoe vaak moet je nu bijvullen en hoe veel dan ? Als het peil maar 1 cm per week zakt, moet je maar om de 2 maanden bijvullen ?
Het is ook mogelijk dat je ergens aan de aansluiting van een slang een klein lekje hebt, maar dat het water verdampt. Dan zie je de lek niet, zeker niet als die op een moeilijk bereikbare plaats is.
Als het verlies niet erger wordt, zou ik de motor nog niet openmaken.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar