De 4gas meting van deze auto is niet goed, zoals de titel al aangeeft zijn de co en lamda waardes op verhoogd toerental niet goed. 3% CO en lambda van 1.30. Ook is het onmogelijk de motor vast te houden op 2500rpm. Deze schommelt erg tussen de 2250-2800. Tijdens het rijden ondervind je hier geen probleem van.
Recent kleppen gesteld dus die staan goed. Vaccuum pot is gecontroleerd en ok. Vaccuumslangen in orde.
De verdelerkap vertoont wat aanslag op de puntjes dus die wil ik zoiezo vernieuwen, maar denk dat het probleem van schommelent toerental de verkeerde uitlaatgas waardes in verband staan. Iemand een idee? Contact met dealer levert als resultaat dat ze er allemaal last van hebben, maar er rijden er teveel van rond en lijkt me niet aannemelijk dat ze allemaal hetzelfde probleem hebben.
Betreft dus een cuore l201 uit 1995 met electronische carburateur.
Alvast dank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probeer eens te flushen en een carburateur-reiniger
Soms zit er door allerlei korte ritjes benzine in de olie.
De KV sensor werkt ook goed?
Toch geen valse lucht?
Wat zijn de andere waardes?
Dank voor je snelle antwoord.
De olie is recent ververst, benzine filter ook meegenomen.
Valse lucht is er niet ( volgens mij, vacuum wel gecontroleerd ), morgen even kijken indien tijd.
Heb even zitten googlen en kwam uit dat men de kv sensor vaak loskoppelt, eens zien of die er bij mij nog op zit. Kwam daar in die hoek namelijk 1 losse stekker tegen.
Andere oplossingen waren de lambda stekker afkoppelen, co afstellen met de stelschroef,sproeiers vernieuwen / reinigen.
Andere waardes moet ik even schuldig blijven, die zaten allemaal prima binnen de norm dus daar heb ik niet op gelet verder.
Ik laat feedback achter als ik meer weet!
Even de 4gas waardes genoteerd:
Stationair:
CO:0.03%
CO2:15.02%
HC:404ppm
02:0.90%
Lambda 1.02
Verhoogd toerental:
CO:2%
CO2:12%
HC:900ppm
02:0.8%
Lambda 0.88
Het probleem is dat het gas niet constant kan worden gehouden op 2500rpm, heel soms lukt dit en dan is de meting verder prima. Na wat draaien aan de schroef achterop de carburateur is de hc zo hoog geworden maar de motor loopt beter nu?
De tempsensor was losgekoppeld, nu weer aangesloten. Ook de lambda stekker los, beide geen echt effect. Valse lucht is uitgesloten.
Wellicht blijft de automatishe choke erop hangen. Maar van de electrische sproeiers aan massa leggen? heb ik geen verstand. Weet ook niet hoe en wat ermee precies bedoelt wordt.
Misschien overbodige vraag .Koelvloeistof op peil?
Koelvloeistof is op peil, recent ververst nog ivm lekke radiateur.
De klepspeling nogmaals gecontroleerd. Stonden iets te ruim, motortje loopt wel wat rustiger. Stationair toerental wat opgeschroeft naar 1100rpm zodat deze niet meer zo schud. Voorgeschreven is 900rpm maar dat is te laag voor zo'n autotje.
Carburateur wat verder afgesteld, alle waardes stationair nu ok. Enkel op toeren blijft de lambda waarde 1.2 en de 02 2.5%. Lambdasensor gecontroleerd, waarde schommelt keurig tussen de 200-900mv, dus die is ok.
Ik heb een vermoeden dat door jaren van rijden met verkeerd mengesel samenstelling de katalysator defect is binnen in. Komende week eens losmaken en controleren/repareren.
De auto heeft inmiddels weer apk. Na lang volhouden bij het 4gas apparaat kregen we de auto een keer onder de grens.
Een echte oorzaak verder is mij onbekend,gaan voorlopig ook niet meer verder zoeken.
Volgend jaar bij de keuring weer.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar