Geachte lezers ik heb een probleem met een Daihats Cuore Automaat met handchoke.
De auto wil heel moeilijk aanslaan als hij koud is,met choke of zonder choke het maakt geen verschil.
Soms als ik de choke uittrek wil hij aanslaan maar moet ik vervolgens met het gas spelen wil ik de auto aanhouden.
Wat hebben we eraan gedaan tot dusver : Luchtfilter schoongemaakt,brandstoffilter vervangen,bougies,verdelerkap,bougie kabels en rotor vervangen,vacuum slangen vervangen/schoongemaakt,vervolgens de caburateur schoongemaakt (zonder resultaat) ten einde raad een goede 2e handse complete caburateur gekocht deze geplaatst en nog geen resultaat.
Ben ten einde raad zou niet meer weten wat ik nu nog kan doen.
Gr
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ga er maar van uit dat de ontsteking in orde is?? 90 % van de aanslaan problemen werden daardoor veroorzaakt.. Maar goed, In de carburateur zit de z.g vlotterkamer, die moet op het juiste niveau met benzine gevuld zijn om de sproeiers en de choke hun werk te kunnen laten doen. Als je de auto warm stilzet zal de benzine in de vlotterkamer voor een deel verdampen en de volgende morgen is het niveau te laag om van een goede werking verzekerd te zijn.. De benzine pomp zorgt meestal dat bij 1 of twee omwentelingen van de motor dat niveau weer op peil is, en de auto slaat zal aanslaan. Als de (verdringer) pomp inwendig lek is? zakt niet alleen het niveau in de carburateur maar ook in de brandstofleiding van de tank.. Het wordt nu voor de half defecte pomp des te lastiger om de carburateur te vullen...
Als je me vertelt of de daihatsu een electrische of een mechanische pomp heeft zal ik vertellen hoe je die zelf kunt testen op de goede werking, en of het toch een ander orobleem is.
@ cor ik neem aan dat de ontsteking in orde is aangezien we niet achter de rotor kunnen kijken.
De daihatsu heeft een mechanische pomp.
Gr
13 jaar
Wat bedoel je met niet achter de rotor kunnen kijken? is dat een uitdrukking? en wat betekent het dan?
'smorgens voordat je gaat starten maak je de benzineslang los aan de carburateur, je start de motor een paar tellen en de benzine moet er direct uitstromen.. zo nee? benzinepomp klepjes lek, klepjes vervangen of nieuw pomp plaatsen. Voor het geval er iemand vraagt 2 klepjes tegelijk stuk? is dat geen toeval? Ja, dat zou toevallig zijn, maar met 1 defect klepje en nooit een lege tank werkt de pomp perfect.
Op deze auto zit een hand choke vertelde je. Ik weet niet wat erover in het instructie boekje staat. Echter, de choke werkt niet met de hand maar doordat een veer aan de choke klep die klep dichttrekt als hij de gelegenheid krijgt.. Door de choke knop uit te trekken geef je hem die gelegenheid..De klep wordt echter tegengehouden door een mechaniek op de gasklep. Het is dus zaak om voordat je de choke (helemaal) uittrekt het gaspedaal iets minder dan de helft in te trappen. Als je nu het gaspedaal loslaat, zal bij een goed werkende choke de gasklep op de carburateur ietsjes open staan. Als de rest ook goed is zal de motor vrijwel direct aanslaan, doordat de choke handel aan getrokken is gaat de motor nu sneller draaien dan stationair omdat de choke ook het gas bedient. Nu moet je de choke zover terug drukken als mogelijk is om de motor mooi te laten lopen. in de winter kan dat minder dan in de zomer. Als je nu rustig wegrijdt zal dat zonder horten of stoten te doen zijn. Als de motor een beetje opgewarmd is kun je de choke helemaal indrukken..
Zoals ik vertelde, moet je eerst het gaspedaal iets indrukken eer je de choke uittrekt.. Als je dat uitrekken met een kort rukje doet dan valt de choke klep dicht en zoekt daarna door de veer zijn juiste positie, als je de choke langzaam uittrekt, kan het gebeuren dat de klep helemaal niet valt omdat er ergens vuil zit of dat hij zwaar gaat..Het terugduwen dient wel langzaam te gebeuren..
Om het choke verhaal compleet te maken, het volgende. Er zit ook nog een mechaniek tussen de choke en het gaspedaal dat er voor moet zorgen dat de gasklep niet helemaal geopend kan worden terwijl de choke in werking is. Dus met uitgetrokken choke niet vol gas geven...
Je kan kijken of de choke werkt door bovenin de carburateur te kijken of de klep (bijna) dichtvalt, als je met half ingetrapt gaspedaal de choke handel uittrekt.
Af en toe alle scharnier puntjes met de oliespuit een heel klein beetje smeren hoorde er vroeger bij, en kan tegenwoordig echt geen kwaad.
@ cor ik bedoelde met niet achter de rotor kunen kijken ,(wat er achter de rotor zit) ik ben namelijk een vrouw en heb er niet zoveel verstand van.
Mijn vriend heeft je raad opgevolgd en de benzinepomp op goed functioneren getest,alsook de choke.
Dit werkt echter prima .
Maar nu heeft mijn vriend de contactpunten gedemonteerd(zag er op het oog goed uit trouwens)wat blijkt nu zit er een gat ingebrand !(met als gevolg vonkoverslag).
Nu hebben we nieuwe contactpunten gehaald en een nieuwe condensator,paar uur gewacht (tot de auto koud was) en hij liep weer als vanouds.
Nu kijken wat hij morgenvroeg doet.
13 jaar
Tina, vrouwen horen achter het fornuis. zei men vroeger. Maar jij hebt mijn bericht juist gelezen en je vriend weer aan de ontsteking gezet. Veel mannen lezen daaroverheen en beginnen aan wat anders.. Perfect. Nog veel plezier met de Curore.
Auto loopt weer als een zonnetje,met dank aan Cor , alleen 1 puntje na het vervangen van de contactpunt en condensator.
Als de auto warm is starten en rijden, s´morgens choke uit en wegrijden maar nu komt het als de auto vervolgens uitvalt pakt hij hem wel weer op zonder choke maar met choke niet.
Nu heeft mijn vriend de ontsteking afgesteld met oog op het gehoor(lopen van de motor) of moet de auto toch fijn afgesteld worden(strobo)?
13 jaar
Tina, kijk hem diep in de ogen en vertel hem dat hij de ontsteking correct moet afstellen. Het is schande als hij dat niet kan. Maar het moet wel goed zijn.
P.S. slim van hem om ook de condensator te vervangen, maar contactpunten slijten en branden op de lange duur toch in ondanks een goedwerkende condensator.
Ze gaan afhankelijk van merk en type zo'n 15000 km probleemloos mee. net als de bougies.
Contactpunten afstellen met de contacthoekmeter en ontstekingstijdstip en vervroeging met de neonlamp. (geef hem die voor zijn verjaardag, hij heeft ze later weer nodig)
we hebben inmiddels een strobo geleend,voor de ontsteking.
Maar kunnen het merkje niet vinden om op tijd te zetten,iemand enig idee waar die zit ?
13 jaar
Het controlegat voor het afstellen van de ontsteking zit vooraan op de aansluiting van de versnellingsbak tegen de motor. Het kan zijn dat het afdichtings ruuber er nog in zit.Afstellen met ontstekingslamp,warme motor en de VERVROEGINGSSLANG van de vacuumdoos verwijderen. (even afdichten, dan blijft de motor tijdens het afstellen beter lopen). Op het vliegwielhuis staat een graden verdeling en op het vliegwiel een streep ( automaat zaagsnee).In de binnenzijde van de motorkap zit een sticker met de afstelgegevens maar is dacht ik 5 graden voor bdp.
P.S. Bij voorkeur altijd originele punten gebruiken (Nippon Denso) en dat gaatje hoort/moet er in te zitten.
Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar