Mijn charade start alleen direct als hij koud is.
Als hij warm is start hij 1 keer wel 1 keer niet.
Als hij warm is en motor loopt dan 1x gas intrapt begint hij te pruttelen en slaat dan af.
Als ik hem dan probeer te starten loopt hij niet heb toen de bougie er uit gehaald en waren droog.
Als hij koud is en op de choke loopt hij goed.
Heb luchtfilter en brandstoffilter vernieuwd.
Wie helpt mij verder.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Laat de ecu eens uitlezen, misschien is een NTC van de lucht of koelvloeistof temperatuur defect of geeft die een verkeerde weerstand af. (electrische verbinding slecht)
Ik ben bij 2 garage geweest en die konden het niet uit lezen zeiden ze is er ook een andere oplossing.
Gr.hendrik
11 jaar
Een garage zoeken welke dat wel kan. of zelf een tester kopen met gebruiksaanwijzing..
De stekkerverbinding van het tem,peratuurelement boven in de cilinderkop kun je zo bij.. dat kost niets. misschien helpt het..
Maar er kunnen nog veel meer oorzaken zijn...
Ik heb de stekker er net af gehad gestart [met koude motor] gas gegeven sloeg hij uit stekker erop gezet en weer gestart weer gas gegeven bleef hij lopen dus de verbinding lijkt mij goed.
Als je rijd en hoger in de toeren rijd, rijd hij goed.
Gr.hendrik
11 jaar
Ben er vergeten bij te zetten als je hoger in de toerental rijd verneem je niets.
11 jaar
zonder tester kun je ook de stationair regeling schoonblazen. slangetjes..
Heb de slangetjes doorgeblazen heb sensor wat in de luchtfilter zit vervangen en een soort sensor waar 2 slangetjes met een stekker aan zit vervangen geen resultaat.
Gr.hendrik
11 jaar
dus toch maar uit (laten) lezen.
Ok wordt vervolgd.
11 jaar
Vandaag bij een andere garage geweest en kom hem ook niet uitlezen.
Hebben vandaag de lambdasonde doorgemeten en hij gaf niets door zou dat het kunnen zijn.
Gr.hendrik
11 jaar
Een correct werkende lambda sonde meet de zuurstof in het uitlaatgas. en zal (bij warme motor) zg pendelen. Het pendelen is het opbouwen en afbreken van een sanning tussen 0 en bv 0,9 volt. op de signaal draad ervan.Als dat niet gebeurt kan sonde meet fouten maken omdat de electrische verwarming van de sonde niet functioneert, Meestal een slechte verbinding in het circuit van de verwarming. Maar er kunnen meerdere oorzaken zijn.
Als de motor verder goed loopt, er is tijdens het rijden niets te merken, en de kwaliteit van het uitlaatgas correct (4 gas meting) dan denk aan een mechanische oorzaak, Als de garage correct diagnose heeft gesteld zullen ze ook kunnen adviseren welke stappn er ondernomen moeten worden...
De 4 gas meting was denk ik niet goed omdat er uit de uitlaat een vieze geur kwam.Ik heb vandaag een lambdasonde van de sloop gehaald accu klemmen er een poos afgehad en de lambdasonde eropgezet klemmen van de accu er weer opgezet en gestart nu meet hij wel 0,7volt nog maar een klein stukje mee gereden.
Wordt vervolgd
11 jaar
Ik heb vanavond wat langer met de auto gereden en nog niet goed,wat nu opvalt als ik honderd rijd en gas los laat en in 1x weer intrap begint hij te stotteren en als hij warm is stinkt hij naar verrotte eieren zou dan toch de koelvloeistoftem. meter stuk zijn.
Gr.hendrik
11 jaar
je moet, bij warme motor, op de signaaldraad geen 0,7 Volt meten. Maar de spanning moet steeds varieren tussen de 0 en bv 0,9 volt. En dat natuurlijk terwijl alle verbindingen intact zijn.
De rotte eieren lucht wijst erop dat de katalisator werkt. Deze moet echter veel te hard werken. Dat komt door veel te veel onverbrand uitlaatgas. (te veel ingespoten brandstof) te rijk mengsel en een onvolledige verbranding in een of meerdere cilinders. Een lekkende injecteur kan dat veroorzaken.
Naast de katalisator, heeft de lambdasonde daar last van, misschien kon deze het niet aan en is vol met roet gekomen.. Ook 1 of meer bougies kunnen daardoor zg vet zijn.. Roet erop, waardoor ze het ook soms af laten weten...
Na reparatie van de bv lekkende injecteur(s) heb je kans dat de lambda sonde uit zichzelf weer schoon wordt, net als de bougies.. De ecu moet erna altijd gereset worden. De uitlaat zal ook nog wel een poosje blijven stinken...
Ben vandaag naar de sloop geweest om te zoeken naar injectoren hadden ze niet.
Dus moet ik op zoek naar een andere sloop.
Heb vandaag wel een ontsteking verdelerskap en bougiekabels mee genomen en een paar nieuwe bougies alles eropgezet even gereden liep goed tot de auto warm was begon het weer bougie eruitgehaalt was zwart gestart met bougie er los op en zie dat hij heel slecht vonkt zou de bobine ook stuk kunnen zijn.
Als ik hem even laat afkoelen +- 5 min start hij weer tot dat wij warm is en slaat weer af.
Gr.hendrik
11 jaar
het slechte vonken tussen de electroden van de bougies komt door het zg vet zijn. Een betere manier is bv de bobinekabel uit de verdeelkap nemen en bv op ongeveer 5 mm van de massa te houden. bv de bevestigingsbout klepdeksel. Als er tijdens het starten een vonk gepruduceerd wordt kun je de bobine eigenlijk uitsluiten. een defecte in de bobine isolatie. merk je bij vochtige motor, inwendige sluiting of gebrekkige isolatie merk je vooral na verloop van tijd bij warme motor tijdens hogere toeren.
Was een injecteurs lek??? Dat kan door een vuiltje of braampje komen...Sloop injecteurs hebben misschien lang droog gestaan. Aanslag zorgt dan voor een slechte afdichting, van de regen in de drup. Reinigen is een degelijker optie.
Wat ik een beetje raar vind alle 4 bougies zijn zwart zouden alle injectoren dan lek zijn.
Gr.hendrik
11 jaar
Ik denk het ook niet, Je gang naar de sloop was waarschijnlijk overbodig..
De ecu regelt(berekend) de hoeveelheid te injecteren brandstof. De Ecu houdt daarbij rekening met:
De temperatuur van de motor (koelvloeistof)
De temperatuur van de aangezogen lucht(in de luchtmeter)
De stand van de gasklep (gaspedaal)
Het motortoerental.(BDP Sensor)
De hoeveelheid aangezogen lucht(Lucht Massa Meter)
en later, de kwaliteit van het uitlaatgas (lambdasonde)
Tijdens en na de koude start heeft de motor meer brandstof stof nodig, dan tijdens en na de warme start...
Vooral het in het koelsysteem geplaatst temperatuurelement behoort in beide gevallen een andere waarde af te geven...... een slecht contact door een slechte verbinding kan er voor zorgen dat dat signaal constant is natuurlijk kan dat ook door een defect element komen.
Hopelijk is dat de oorzaak. koud voldoende en warm te veel brandstof. bedrading herstellen en/of element vervangen..
Vroeger reinigden wij vette bougies door ze met een brandertje op te warmen, (misschien vindt je vrouw het goed als je ze alle vier met hun neus in de vlam van gasfornuis legt. Daarna (of ook daarvoor) vooral de isolator binnen in schoonpoetsen.
Ook de lambda sonde heeft zo,n beurt nodig.. Pas op.Te hoge temperatuur veroorzaakt schade...Een beetje stinken is meestal voldoende,
En als je zin hebt kun je men een vlam het temp element op werking controleren.
Het is een zg NTC. De weerstand wordt kleiner naarmate de temperatuur stijgt. is te meten met een ohm meter.
Welke element bedoel er zitten 2 dicht bij elkaar alle 2 bij de onsteking 1 met 1 draad en 1 met 2 draden.
Gr.hendrik
11 jaar
Koud meet je een hoog signaal en hoe warmer de koelvloeistof wordt, hoe lager het signaal wordt.
1 draad naar de NTC is de signaal draad, de andere is een massa-aansluiting.
5 Volt bij aangesloten sensor zul je bijna nooit meten, alleen als er een onderbreking is.
Ik kijk morgen even bedankt voor je reactie.
Gr.hendrik
11 jaar
Vandaag even gemeten kan er niets van op aan als hij koud is meet ik spanning en als hij warm is meet ik spanning maar gaat omhoog en naar beneden.
Als de auto koud is hoor ik in de auto een borrelend geluid volgens mij lucht in de radiator van de kachel maar ik verlies geen koelvloeistof kachel word wel gewoon warm en temp meter staat zo als altijd kan het daar ook mee te maken hebben.
Gr.hendrik
11 jaar
Tijdens het meten moeten beide draden aangesloten blijven.
Het borrelen duidt op lucht. De kachel moet ontlucht worden.. Soms is heet scheef plaatsen van de auto voldoende, lucht zit altijd ergens boven. De stroomrichting moet dus omhoog.
Als er steeds opnieuw lucht toetreedt moet de oorzaak ervan weggenomen worden..
Ik heb gemeten met de stekker op de sensor de rode draad + heb ik achter in de stekker van de sensor gedrukt de zwarte - op de min van de accu kan het kloppen dat de sensor stuk is,als dat zo is bestel ik een nieuwe dat borrelen in de kachelradiator doet hij al heel lang +-1jaar.
Gr.hendrik
11 jaar
Beste mensen,
Ik zit dit topic nu een poosje te volgen en vraag mij af of er is gekeken naar de temperatuur sensor zoals al eerder geadviseerd?
Het topic begint met een melding dat ie warm slecht start en de suggestie dat ie koud op de choke loopt. Volgens mij is dit allemaal in de ECU aansturing geregeld en het klassieke begrip choke is hier niet op zijn plaats. Het signaal hiervoor komt van de sensor (ff uit mijn hoofd heeft ie er twee is al lang geleden dat wij zo'n ding hadden. 1 voor de meter in het dashboard en 1 voor het signaal naar de aansturing, correct me if i'm wrong)
Ten tweede doet dat borrelen in de kachelradiator een lampje branden. Dit motortje
heeft een soort voorverwarming op het inlaattraject/gasklephuis aangesloten op het koelsysteem en lucht is het systeem kan mogelijk een signaal beïnvloeden. Het is al een paar jaar gelden dat ik aan zo'n ding gesleuteld heb. (een ben geen twintig meer dus helemaal helder heb ik het niet meer op het netvlies) Hoe bij mij de lucht er in kwam was een van de pijpjes naar de kachelradiator bij de doorvoer van de paravan had een lekje pas maanden later ging hij hard genoeg lekken dat ik het kon zien :-( En toen had ik al grrrrrrrrrrrr de koppakking vervangen tja ... als je denkt er verstand van te hebben leer je soms via de lange weg haha)
Ten derde vraag ik mij af hoe lang het geleden is dat de kleppen gesteld zijn? lijkt een beetje of topic maar ik heb de ervaring als ze niet goed gesteld zijn dat hij ook slecht loopt.
Alle opmerkingen er even vanuit gaande dat hier een 1300 16v EFI motortje in zit.
Hoop dat je er iets mee kan zo niet wellicht de tip met betrekking tot je lucht in het koelssysteem eens nazien.
Gr Jaap
11 jaar
Heb vandaag de koelvloeistoftemperatuur sensor vervangen en dat het geen choke heet was mij wel bekend maar ik dacht dat begrijpen ze wel.
Zoals het nu lijkt loopt hij goed slaat niet af en reageert beter op het gaspedaal.
Ik wacht nog even af.
Wordt vervolgd.
Gr.hendrik
11 jaar
Vandaag een paar met de auto gereden de kachel borrelt niet meer hij slaat ook niet meer af het enige is dat hij niet zo snel meer optrekt als daarvoor ik heb de afstand tussen de bougies niet gemeten er zo opgezet en ik had er een andere ontstekking opgezet zou het daar aan kunnen liggen of was ik gewend dat de auto altijd een beetje meer brandstof kreeg door de koelvloeistof sensor.
Gr.hendrik
11 jaar
hendrik,
Het niet meer borrelen kan komen doordat de kachrel dicht staat , en er zodoende geen circulatie meer is... Het niet meer snel optrekken baart me zorgen...Dit kan verschillende oorzaken hebben bv i.p.v. 4 moeten nu 3 cilinders het werk doen..... Dit merk je aan het niet lekker rond lopen van de motor.. (zg op 3 cilinders lopen).. Ook andere oorzaken kunnen de reden er van zijn. bv een verkeerd ontstekingstijdstip oid. EErst maar eens vaststellen welke kant het op moet, zou ik zeggen...
Het borrelen doet hij niet meer de kachel staat wel open en hij loopt ook niet op 3 cilinders ,ontsteking heb ik vandaag weer gewisseld en geen resultaat, het is niet dat hij slecht loopt hij heeft gewoon iets minder trekkracht, als ik de luchtfilter pijp die naar de voorkant van de auto er afgooi wel met luchtfilter erop heeft hij meer trekkracht, kan het niet zo zijn dat hij iets minder brandstof krijgt door dat er een nieuwe koelvloeistof temperatuur sensor er op is gekomen of door een nieuwe luchtfilter.
Gr.hendrik
11 jaar
Tot die conclusie waren we toch al eerder gekomen?
Naast een verstopte inlaat(luchtfilter) of een te hoge druk op de brandstofgallerij. Kan een verkeerde regeling door de Ecu er de oorzaak van zijn. Meestal is niet de Ecu zelf de oorzaak, maar 1 of meer van de informatiebronnen van de ecu. Dit hoeft dan ook weer niet te betekenen dat de betreffende sdensor oid stuk is,
Ik denk dat het tijd wordt om een bedrijf op te zoeken dat wel de ecu uit kan lezen. of als er geen signaal gemeten kan worden de bedrading voor de betreffende tester kan herstellen..
Vandaag heb ik de oude luchtfilter er weer opgezet en ja hoor hij loopt weer als een zonnetje, hoe zou dat kunnen het was een nieuwe filter.
Ik dacht dat het borrelen over was maar niet dus heb de auto aan kant opgekrikt en lucht zit er nog steeds in hoe krijg je dat eruit.
Gr.hendrik
11 jaar
Hoe lang heeft het nieuwe filter zonder bescherming in de schuur gelegen????
Anders dan bij een nieuwe lamp welke niet brandt , heb je niet direct in de gaten dat dat de oorzaak is... Het geheugen had waarschijnlijk de (werking van de) LMM als boosdoener aangewezen...
De filter heb ik 10 dagen geleden vervangen ik had hem in de doos van de nieuwe filter gestopt dus er kan niets ingekomen zijn.
Maar hij loopt nu goed dus ik laat het zo,alleen weet je hoe ik dat lucht uit de kachelradiator krijg.
Mvg.hendrik
11 jaar
Lucht is veel lichter dan vloeistog en zal dus altijd aan de bovenkant bellen vormen. Door de snelheid van het circuleren van de vloeistof, worden die bellen soms meegenomen naar een andere nog hogere plaats. hopelijk is dat het expantie vat. Daar kan de lucht op een plek komen waar het thuis hoort.
Als er druk op het koelsysteem staat?? kun je, door op een geisoleerde hoge plaats lucht te laten ontsnappen, het systeem soms ontlucht krijgen. Sommige fabrikanten plaatsen nog steeds op hoge plaatsen zg ontluchtingsnippels. Ook een hoge slang aansluiting kan als ontluchtingsnippel dienst doen. Als er geen druk op het systeem staat zijn dit bij uitstek de plaatsen waar er lucht in het systeem terecht kan komen...Slang aansluitingen kunnen als klep werken. perfect afdichten onder druk en bij onderdruk lekken..
Ik ben meer ongerust over een lek tussen bv een verbrandingsruimte en het koelsysteem. Steeds zal als er druk op de betreffende cilinder staat opnieuw een kleine hoeveelheid lucht in het koelsysteem gestuwd worden. bv langs de cilinderkoppakking of via een scheurtje in het materiaal van de cilinderkop of de cilinderwand.. Ondanks het succesvol ontluchten komt er dan steeds opnieuw lucht in het systeem.
Er zitten geen ontluchtingsnippels te vinden zou ik de auto nog iets hoger op moeten krikken aan een kant.
Gr.hendrik
11 jaar
Ik denk dat het tijd wordt voor een zg cilinderlektest..De volle druk van een compressor zetten op de cilinder waarvan alle kleppen gesloten zijn. Exact in het bdp. blijft de zuiger staan omdat de krukas niet naar links of naar rechts wil. (Zoals je boven op de trapper van je fiets trapt met het pedaal in de bovenste stand.) Als je dat bij elke cilinder doet nadat het reservoir tot in de rand van de dop is gevuld met koelvloeistof, komt elke verhoging van het niveau, omdat er nieuwe lucht in het koelsysteem bij komt.. Bij een miniscuul lek kan het soms een behoorlijke tijd duren eer je iets merkt. Het beste is om de testen te doen met een koude motor. Dus per cilinder zo nodig 5 minuten laten blazen met losgenomen olievuldop.
ik ben morgen vrij ik ga je raad opvolgen.
Wordt vervolgd.
11 jaar
Vandaag je raad opgevolgd dat viel nog niet mee eerst een oude bougie een gat in geboord draad in getapt schoon gemaakt en met een paar koppelingen op mijn luchtspuit gemaakt.
Ik heb gedaan zoals je mij schreef maar geen bubbels of omhoog komende koelvloeistof dus volgens mij moet het goed zijn.
Heb vandaag de auto aan 1 kant goed hoog op gekrikt en zoals het nu lijkt is het lucht er zo goed als uit.
Wordt vervolgd.
Mvg.hendrik
11 jaar
Als er geen lekkage is tussen cilinder en koelsysteem, zijn er nog wel andere mogelijkheden waardoor er lucht kan intreden. Het slecht aanslaan kan nu niets meer met het koelsysteem te maken hebben.. Toch maar een garage zoeken die de ecu wel uit kan lezen, of die kan meten waarom de zg diagnose stekker geen signaal geeft.
Sorry mijn fout ik had geschreven dat hij goed loopt maar niet dat hij goed start.
Hij start nu goed en loopt ook goed.
Volgens mij is het probleem opgelost.
Gr.hendrik
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar