Ik heb een Daihatsu Applause uit 1992.Laatste tijd koelprobleem ,kan weliswaar stuk rijden bij huidige temperatuur ,paar km naar mijn werk ,maar met name met stadsverkeer wordt hij toch te warm,expansietank loopt bijna over,ventilator slaat niet aan,stoppen en laten afkoelen dus enige remedie
Radiaterdop lek ,is vervangen ,expansieprobleem verholpen
Oververhitting blijft
Stand van zaken is als volgt ,
Garage heeft auto binnenstebuiten gekeerd
Conclusies
Koppakking volledig goed
Thermostaat goed
Waterpomp goed
Ventilator goed
Radiateur goed ,in die zin dat het aanwezige vuil dat de doorstroming iets belemmert niet de oorzaak kan zijn
Motor is door garage onder druk gezet ,nergens lek gevonden.
Als ik de aftapplug van de rad. open ,daalt het koelvloeistofniveau zeer snel in de rad.,weet niet of dat betekent of de rad. dan ook goed koelt en of alle ribben dan ook goed doorgankelijk zijn
Mijn vraag ,wat kan het nu zijn ?
Onderste slang van de radiateur blijft eigenlijk continu koud ,is dan volgens mij toch de radiateur.Is er nog een andere oorzaak mogelijk?Komt er misschien continu lucht in het systeem via een vals luchtlek? Hoor overigens niets.Koel motor onderweg vaak bij met kachel volledig open ,werkte goed, nu minder .Heb het idee dat de kachel nu ook minder warmte afgeeft .
Motortemp loopt m.n. op bij verlaten van de snelweg als ik de bebouwde kom in rijdt,vooral bij veel stoplicht oponthoud.
Barleak cleaner oid toepassen ,weet ook niet meer waar te zoeken.
Alvast bedankt voor de tips.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
een goede test capaciteit van de koelsysteem
motor warm laten draaien tot koelvin inslaat eventuele airco moet uit staan
daarna als koelvin is ingeslagen toerental verhogen tot ±2 a 3000 toeren
nu moet na korte tijd de koelvin uit gaan zo niet dan is de capaciteit onvoldoende
vooral met deze buiten temp
als je met deze auto doorrijdt gaat er zowiezo de koppakking er aan
Zal toch beginnen bij je radiateur,daar zit een schakelaar in.een zogenaamde thermoschakelaar die je koelfan aanzet.Als er lucht of vuil in de radiateur zit dan werkt deze niet.Dus voel eerst of de radiateur bij de thermoschakelaar net zo warm is als de rest,is dat niet het geval dan zit er of lucht of vuil in,is dat wel het geval haal dan de stekker van de thermoschakelaar eraf verbindt de twee draden door met een splitpen of iets dergelijks LET OP LAAT DE SPLITPEN NIET TEGEN ANDERE METALEN DELEN KOMEN!!!!!!!! dat geeft kortsluiting.zijn er drie draden meet dan eerst op welke stroom staat verbind die dan door met 1 van de twe andere draden draait de koelfan dan wel dan is de thermoschakelaar kapot.als je het zelf niet kan vervangen ga dan naar een garage kost hooguit een paar tientjes als je er niet uit komt hoor ik het graag.in ieder geval succes
Bij oververhitting onderweg springt de koelvin niet aan .In de garage springt de vin aan na langdurig stat. draaien.De rad. wordt maar met moeite warm,onderaan blijft hij tamelijk koud ,onderste slang volledig koud.Is het dan nog voor de hand liggend dat het evt de pakking is ?Druk in de slangen is nl volgens mij wel tamelijk hoog ,hij borrelt niet.Ook zoiets geks,als de temp.meter begint op te lopen ,en je schakelt licht of achterruitverwarming aan ,dan springt de temp meter bijna een cm richting rood.
Overigens
Garage zelf denkt aan scheurtje in de kop dat tijdens het rijden open gaat staan door de warmte en voor de druk- en tempverhoging zorgt.Daar ik een koprevisie gezien de leeftijd van de auto niet meer zie zitten adviseren ze me de thermostaat te verwijderen ,dan wordt er geen druk meer opgebouwd zeggen ze (klopt dit?),en is de temp stijging voorbij.Kan ik nog even doorrijden om rustig een andere wagen uit te zoeken is hun idee.
16 jaar
Heb de thermostaat dus verwijderd ,motor wordt dan dus helemaal niet meer warm .Ook niet pluis want gaat dan wat slechter lopen,maar goed loopt dan tenminste niet warm.Onstekingscheck-lampje flikkerde ,zorgde nu voor gezellige kerstverlichting in de auto .Niet getreurd,dit vroeg om professionele actie,heb stuk karton voor de radiateur geplaatst ,motor komt nu op bijna bedrijfs temp.,lampje weer uit.Voor de zekerheid Holts Wunderwelt kopscheuren dichtmaker aan water toegevoegd(moet in water,mag niet in de vloeistof.).Nu maar hopen dat het niet gaat vriezen.Draait nu allemaal weer aardig.Vreemd ,auto doet het prima.Houd de temperatuur eigenlijk met weinig moeite stabiel in het midden ,zoals het hoort,met dat stuk karton voor de radiateur en dus zonder thermostaat.Auto gebruikt nog steeds geen enkele druppel vloeistof of olie.Olie en vloeistof nog steeds brandschoon.Was op zoek naar een andere auto gegaan,reed daarvoor flinke stukken ,auto gaf echter geen krimp.Op de slangen lijkt nog steeds tamelijk veel druk te staan ,maar ja blijkbaar zonder gevolgen.Drukt overigens koelvloeistof niet naar het expansievat.Hoelang kan zoiets goedgaan?
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Applause of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar