auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daihatsu Applause: Kromme remschijven automaat

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600efi

Beste mensen,

Ik heb een terugkerend probleem.
De remschijven van m'n auto zijn nu al voor de 3e keer krom getrokken. Mateloos irritant.
Toen ik de wagen kocht (tweede hands) was er niets aan de hand. Wel stond ik na 1 week terug bij de dealer omdat ik bijna de snelweg niet meer op kon komen i.vm. een vast zittende remklauw linksvoor.
Na een nieuwe remklauw ging het maanden goed tot langzaam maar zeker de schijven krom gingen trekken.
Goed dachten we: Ze hebben een behoorlijke opdonder gehad toen, dus zetten we er nieuwe op. Brembo's wel te verstaan.
Na 1500km onder garantie deze schijven weer vervangen, en een kromme aandrijfas/naaf eronderuit gehaald.
Ook weer een plausibele oorzaak dachten we toen.

Na ca 1500km begon het weer. Nu 10000km verder wordt ik er gewoon misselijk van. Als je op een stoplicht af komt rijden en je remt rustig af gaat met de frequentie v.h. wiel heel de auto harder/zachter/harder/zachter/harder/zachter remmen. Bij hogeren snelheid remmen zorgt voor het slaan van het stuur. Bij koude schijven is het nauwelijks merkbaar, maar zodra ze zijn warmgelopen is het ongehoord.

Beetje aan het eind van al m'n opties eigenlijk.
Kan iemand me verder helpen?

PS1: Het is een automaat waarmee ik altijd rustig rijdt. Nooit hard rem. Wel met de voet op de rem bij het stoplicht, maar dat moet toch zeker gewoon kunnen?!? Ik ga niet m'n automaat vergallen door elke keer in z'n N of P te zetten bij het stoplicht.

PS2: De auto trekt naar rechts. Na opnieuw uitlijnen is dit wel minder geworden, maar zeker niet weg. Zou er door de vorige eigenaar eens een stoep mee geraakt zijn o.i.d.? Waardoor er nogmeer krom is? Nergens sporen van een schadereparatie te vinden.

HELP

Geplaatst door

rctkoehler (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is wel beter om niet je voet op de rem te houden bij het stoplicht, dit kan het kromtrekken bevorderen.
Maar je vergalt je automaat eerder door met je voet op de rem te gaan staan voor het stoplicht.
Immers hij blijft dan licht slippen, beter is het om de automaat in N te zetten.

primera p11 0

16 jaar

remschijven op de auto af draaien zal dan wel weg blijven waarschijlijk een kleine slingering in de naaf .

mark7253 0
badge

16 jaar

Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties.
Een automaat is er voor gemaakt om met je klomp op de rem te blijven staan als je stilstaat. Oke als het 5 minuten gaat duren is het wellicht beter om dit niet te doen. Maar bij gemiddeld gebruik of in de file moet je echt niet gaan lopen switchen.
Heel America rijdt met die automaten (zit ook in Toyota Camry) en die gaan echt niet allemaal met die pook heen en weer ;-)
Remvoering zit altijd (bijna) tegen de schijf aan. Ook als je niet remt. De warmte die dan niet weg kan is in mijngeval volgens mij niet de oorzaak van die kromme schijven.
De naaf is dus al vervangen. Misschien is i wel weer stuk?

Nou volgende weeek gaat i weer voor apk en grote beurt. Zal het eens laten bekijken.

Bedankt.

Raymond

rctkoehler 0

16 jaar

Nou de auto is nagekeken, en op een gaatje in de uitlaat na, alleen een kromme schijf gevonden.
Wel zijn er uit voorzorg rubbers v.d. remklauwen vernieuwd, de remvoering en banden incl velg verwisseld van links naar rechts.

De remvoering verwisseld omdat die iets wat scheef was afgesleten. 1mm scheef.

Toch kreeg ik het advies om na een flinke remactie (snelweg) of na een flinke plas de handrem i.p.v. de voetrem te gebruiken. Of de N te kiezen.

Dan toch maar doen :-) en kijken hoelang het nu goed gaat.

Zo wel met de naven als volledige ophanging was geen vuiltje aan de lucht.

Aan mijn rijstijl kan het i.i.g. niet liggen. Als d'r 1-tje vooruit kijkt en rustig remt ben ik het wel...
Even ter vergelijk. Mijn vorige auto (charade) heeft 100d Km gereden, en had toen nog de helft aan remvoering over.

Wel nog 1 vraagje:

In het instructieboekje van m'n auto staat dat ik de auto niet in D schuin omhoog of in een put stil mag laten staan zonder de rem in te trappen.
Wat is hier de reden van? Met de handrem kreeer je namelijk zo een zelfde situatie denk ik.
Of bedoelen ze hier misschien "Lange tijd stil laten staan"



Grt,

Raymond

rctkoehler 0

16 jaar

Zoals ik al zei is er in D constant lichte slip in de automaat en als je dan tegen een helling op staat kan je stil blijven staan door de automaat in D te zetten.
Dan treed er gewoon extra slijtage aan de bak op.
De handrem is daar voor gemaakt en word daar in de regel ook voor gebruikt.
En niet de automaat.

primera p11 0

16 jaar

[quote=primera p11]Zoals ik al zei is er in D constant lichte slip in de automaat en als je dan tegen een helling op staat kan je stil blijven staan door de automaat in D te zetten.
Dan treed er gewoon extra slijtage aan de bak op.
De handrem is daar voor gemaakt en word daar in de regel ook voor gebruikt.
En niet de automaat.[/quote]
Tuurlijk heb je de constante slip v.d. koppelomvormer. Dit is een schijf c.q. cilinder met gaatjes draaiende in een olie. De slip die optreed wordt omgezet in warmte.
Zonde v.d. energie, en daar gaat ook het z.g. vermogensverlies van een automaat in zitten. Alleen bij het optrekken wel te verstaan.
Bij het bereiken van een constante snelheid is de slip minimaal. Dit bewijst ook het 1:16 rijden van mijn Applause op een lange rit naar Frankrijk.

Slijten van de bak is volgens mij totaal niet aan de orde bij het in de D zetten tijdens stilstand. Omdat deze gaatjes niet groter of kleiner worden. Allen warmer. Dit systeem is volledig ontworpen om zo te worden gebruikt.
Dat de schijven krom trekken van de voet op de rem is een ander verhaal en moet bij deze auto i.i.g. nog maar worden bewezen...

rctkoehler 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Applause of stel zelf een nieuwe vraag.