Hallo allemaal,
Ik heb hier een Daihatsu Cuore 1.0 RTi-12V. Met een brandstof verbruik wat erg aan de hoge kant zit.
Bij gecombineerd gebruik zou de 1:20 benaderbaar moeten zijn. Echter zit bij deze auto het verbruik eerder tegen de 1:10 a 1:13. Zou iemand mij kunnen helpen dit probleem op te lossen?
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Tjalling Heuvel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja tjalling dan zul je moeten beginnen met het storinggeheugen uit telaten lezen en een 4 gas test telaten uitvoeren zodat je kunt controleren of het co gehalte tehoog is en of er een storing in zit.
groetjes jan.
Begin is met kleppen stellen met WARME motor nadat de auto goed doorgereden is .Dit inverband met een half verstopte catalysator. Onsteking op tijd en rijden weer
Hoi Jan en Geertsje,
Ik heb eens in het ATH gekeken of ik ergens kan vinden hoe ik het storingsgeheugen kan uitlezen. Nu heb ik alleen een beetje verouderde versie kwam ik achter. Heb geen CD met de Cuore uit het betreffende bouwjaar. Is het mogelijk het storingsgeheugen zelf uit te lezen (ala knippercodes als bij de Suzuki Swift van bouwjaar ´89 tot ´96) of moet je hiervoor persé naar de garage. Zou inderdaad wel eens een defecte lambdasonde of iets in die richting kunnen zijn, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Ik zal eerst eens naar de 4 gas-test kijken en uitlezen voordat ik met de kleppen aan de gang ga.
Bedankt voor jullie reacties, ik hou jullie op de hoogte en als jullie nog meer ideeën hebben dan hoor ik die graag. De auto heeft overgens +/- 108.000 km gelopen.
Groetjes Tjalling.
17 jaar
Die 1 op 20 kun je vast uit je hoofd zetten, die haal je alleen als je naar Oostenrijk gaat met 90 km/u. Normaal is 1 op 15, maar heb je een stevige rijstijl dan zakt dat ook...
De auto is ondertussen aan de 4 gas meter geweest en is uitgelezen bij de daihatsu dealer. Daar vertelden ze mij dat de CO waarde bij +/- 3000 toeren 0,0 zou moeten zijn. Deze waarde is schommelt tussen de 0,3 en de 0,45. Lambda waarde is bij stationair precies 1,00 bij verhoogd toerental zakt deze tot 0,98. Verder heeft het uitlezen geen resultaat opgeleverd. Lambdaregeling getest. Werkt ook gewoon. De auto verbruikt wel wat olie ben ik achter gekomen. Bij de dealer hadden ze dit ook nog nooit meegemaakt een Cuore die 1:10 loopt, laatste meting scoorde ik 1:11,6. Dealer vond 1:15 ook aan de hoge kant voor een Cuore. Dat 1:20 niet haalbaar is begrijp ik maar er moet op z´n minst in de buurt gekomen kunnen worden. Ik denk dat ik maar eens compressie ga meten of zijn er nog andere ideeën?
Groeten Tjalling.
17 jaar
Is er wel eens naar je remmen gekeken?
Als die een beetje vast zitten kun je dat ook terug zien in je gebruik. Verder natuurlijk korte stukjes maar 1:15 zou je toch lang en breed wel moeten kunnen halen, en hoger ook wel.
Groet,
Raymond
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar