Mijn auto knalt in de uitlaat bij afremmen op motor (bij intrekken koppeling niet meer) en bij overschakelen en houdt in.
het is een daihatsu charade 1986, met carburateur en benzinemoter (G11), type 1.0TS. de auto is 4 maand geleden APK gekeurd, carburateur schoongemaakt en afgesteld ivm CO uitstoot. reed opzich goed verder. Ik merkte dat hij begon te ploffen in de uitlaat. hierom ontsteking afgesteld op tijd en punten afgesteld. beiden waren zeer verlopen. reed daarna beter, maar knalt nog steeds even vrolijk door in de uitlaat. Bij het uittrekken van de choke (ongeveer eenkwart) rijd het beter en ploft hij minder.
Iemand enig idee waar dit verder aan kan liggen? stationair loopt hij ook niet netjes. rijd verder wel goed.
tevens nog wat onderhoud vraagjes; auto heeft 80.000 gelopen, wanneer welk onderhoud (distrubutieriem, versnellingbakolie en meer etc.)
ALVAST BEDANKT! (een bezorgde student)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja ik vermoed toch dat de ontsteking niet op tijd staat.
dus controleer de contactpunt afstand of stel deze af.
controleer het ontstekings tijd stip of stel deze of en laatste controleer het co gehalte.
groetjes jan.
Hoi naamgenoot!
Bedankt voor je antwoord!
Over het ontsteking afstellen: Op 't vliegwiel staan twee merktekens, behoorlijk ver uit elkaar. op één van deze merktekens heb ik hem afgesteld met behulp van een stroboscoop, totdat de stip bij het merkteken op het carter was (bij stationair toerental) . bij gas geven verplaatste het merkteken op het vliegwiel (in de richting van het andere merkteken). Wellicht had ik hem op het andere merkteken moeten afstellen? Contactpunten staan exact 0.45mm bij maximale opening (moet goed zijn?).
Wat ik wel apart vind is dat ik hem enkele maanden geleden qua co uitstoot heb laten afstellen en sindsdien dus in de uitlaat ploft, kan het zijn dat ze toch in de garage niet hun best gedaan hebben? of stellen ze de co af tot een ideale waarde en kijken ze verder niet meer naar de motorprestaties?
18 jaar
jan voor de apk zetten ze het co meestal aan de krappe kant en dan loopt hij vaak niet zo lekker meer.
dus het is verstandig denk ik om nu eerst de ontsteking aftestellen op dat andere merkteken want ik heb de juiste ook niet en dan kijken wat hij doet .
goed luisteren of hij niet gaat pingelen.
als hij dan goed of beter loopt en rijdt dan je co nog eens laten controleren of die niet aan de arme kant staat.
in theorie klopt die 0,45 mm wel maar in de praktijk behoor je dan nog de contacthoek temeten want dit is het naukeurigst.
dus met voelermaat is bassis en met de contacthoekmeter doe je de exacte afstelling.
dat wil niet zeggen natuurlijk dat hij nu niet goed staat want als je er oog voor heb en gevoel klopt het vaak wel.
maar als je dat niet heb ; nou ja dat weet je zelf.
groetjes jan.
Hahaha oke, ik weet weer even waar ik aan toe ben :) Contacthoekmeting is niet iets wat ik dagelijks doe. (punten en tijdstip afstellen doe ik nog wel eens met de kreidler, dus dat lukt wel).
Is de contacthoek voor een beginner (met een beetje ervaringop autotechnisch gebied) te controleren? een kennis van me heeft wel wat apparatuur volgens mij.
CO zal ik nog eens laten afstellen, ná de ontsteking.
tot zover bedanktvoor je hulp Jan, daar kan ik wat mee!
18 jaar
ja de contacthoek is simpel tecontroleren als je een meter hebt dat is een kwestie van aflezen en dat zal zeker geen probleem voor je zijn.
groetjes jan.
Jan, het knallen in de uitlaat bij gas los wordt veroorzaakt door te arm mengsel of verkeerd ontstekingstijdsstip. Voor het afstellen van ontstekingstijdstip geld voor CB23 motor: -5 +/- 2 graden bij stationair toerental (800rpm) en losgenomen vacuuumvervroeging (wel de losgenomen vacuumslang even afdichten anders loopt die zo rot stationair. Als je 2 merktekens hebt die ver uit elkaar liggen dan zou je het verschil wel heel goed moeten merken dus ik denk dat je het goede merkteken hebt als de auto verder goed rijdt. Voor de contacthoek meten even goed opletten want het is een 3-clinder. En meet je in graden of procent? In graden afstellen op 58-66 graden. In procenten is het 360/3=120 en dan is 62 graden 51%. Dus afstellen op circa 50 tot 52%. Als je in graden meet wel meter op 3 cilinder zetten. Als je alleen op 6 cilinder kan zetten uitgaan van 360/6=60 graden, daar 50% van is 30 graden.
Succes.
18 jaar
probleem is DEELS opgelost.
ontsteking op tijd gezet en punten op precies 0.45. CO stond op 0.3%, is nu 1%. ploft minder, maar nog steeds wel.........
ik vraag me af: dat merkteken wat ik gebruikt heb, moet ik hem daar nog 5-2 graden voor zetten? *(vroeger) of is dit merkteken direct al 5graden voor....? anders staat hij momenteel nog steeds te laat namelijk.
Alvast weer bedankt!
18 jaar
Jan, het merkteken op vliegiel moet je afstellen tegenover de vaste merktekens op het huis. Deze vaste merktekens zijn voorzien van gradenaanduiding. Dus rotor verdraaien totdat merkteken vliegwiel tegenover de gewenste gradenaanduiding komt te staan. Wel vacuumvervroeging losnemen en vacuumslang afsluiten. Verder controleren op valse lucht. Vervang desnoods alle vacuumslangen. Kost een paar Euro. Slang halen bij dealer, let wel op de juiste volgorde en of er geen gecalibreerde openingen in zijn opgenomen.
18 jaar
oke bedankt!
ik ga hem binnenkort nog eens tjekken met vaccuum eraf, want dat was ik vergeten. Dit noemde Jan eerder ook al. ik haal denk ik sowieso nieuwe bougiekabels en verdelerkap, want die zijn al 20jaar/80.000km oud!
zal op de gacal. openingen letten.
tevens onlangs de kleppen gesteld, en samen met de CO afstelling loopt het al een heel stuk beter. nu de ontsteking dus nogmaals goed onder handen nemen.
bedankt!
18 jaar
Hoi,weet je wat ik heb meegemaakt ,,ook een daihatsu charade,knallen en ploffen en al wat lelijk was,alles vervangen omdat dit al een oud wagentje is is dit natuurlijk het meest logische,, kabels ,,bougie's ,,rotor,, verdeelkap ,,bobine,contactpunten,kleppen gesteld, en blijven knallen toen even een lektest uitgevoerd of er niet een klep verbrand was,en maar blijven knallen,soms ga je verder zoeken als noodzakelijk is,toen heb ik de katalisator losgemaakt(dat is die ronde pot die vooraan onder op het uitlaatspruitstuk zit)en ik zag dat de lelijk verbrand was ik heb alles eruit gehaald en probleem is opgelost,hier bleef gewoon teveel mengsel achter wat niet meteen door de uitlaat ging en daar ging liggen te exploderen,en hij loopt nu met al dat nieuw spul erop als een nieuwe,misschien bij jou ook een kijkje waard.
18 jaar
Dank je Robby, maar dan moet je wel en cat. hebben...die van mij uit 86 heeft absoluut geen cat.
18 jaar
tja ,dan zal het zeker daar niet aan liggen,, succes
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar