L.S.
Na reparatie van zware aanrijding rechts voor en vervanging van versnellingsbak krijgen wij de motor niet meer goed aan het lopen.Na diverse bezoeken aan Daihatsu dealers,Boschdienst etc. trekt de auto nu wel goed boven 3000 toeren, en houdt bij trekken en op helling in en na terugschakelen trekt ie weer even.Ook pingelt de motor als ie trekken moet. Loopt niet harder dan 120 km op het vlakke.Houdt dan na ca 3 minuten weer in.
In luxemburg op helling ging geel motorlampje aan, werd auto stilgezet en motor was erg heet. Oliepeilstok gaf voldoende olie aan,maar oliedamp kwam eruit pijpje.Ventilator draaide waarschijnlijk niet.Bij Daihatsu garage is daar een andere ignation coil(bobine?) erin gezet,merk diamond 90048-52104,die zou kapot zijn 4,8 ohm ipv. 09,-1,1.Na montage van de nieuwe een stuk beter,maar nog bovenstaand probleem.Bij dezelfde garage werd het relais van de koelventilator verwisseld:Denso056700-6480,waarme de ventilator weer liep.Terug in nederland zijn we
met deze auto bij diverse "diagnose specialisten" (3 verschilende)geweest. We kregen steeds andere instelingen te zien voor de ontstekingsafstelling.0-+2 weer een ander 5±2 en hij heeft zelfs op 8 gestaan.Bij sommige geen pingelen, maar totaal geen trekkracht. Vooral bij wegrijden bij stoplicht opeens geen trekkracht. Lveensgevaarlijk. Toen weer op pingelen laten zetten.
Nu willen we zelf het probleem oplossen.
A: met de juiste afstelgegevens te verkrijgen.Downloaden Waar?(krijgen wel van diverse daihatsu typen,maar niet van Gran Move 1,5 ltr. 16 valve. Er is ook later een 1,6 type motor gekomen.)
A1:een diagnosemeter aanschaffen,A2:welk merk A3:waar A4:prijs e
Deze ellende heeft ons al meer dan 600 E gekost afgezien van de monteurstijd.
Wie weet raad.
1: Afstelbaar zonder diagnose apparaten? Zoja
1a: welke afstellingsgegevens, 1b met welke meters 1c op welke punten 1d waar te meten
Zo nee,
1.1 waar zijn de afstelgegevens te verkrijgen
1.2 hoe?
1.3 welke meetapparatuur ?
1.4 waar verkrijgbaar
Gegevens van de auto: Daithatsu, Gran Move 1.5 chass.nr.JDAG303G000502633 dd. 27 juni 1997. Op schutbord
staat G303
Bvb dank
Maas/Garage Limpens.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Maas,
Hebben jullie ook al eens naar de distributie afstelling gekeken.
Vlak voor de aanrijding zal er wel blokkerend geremd zijn misschien is daardoor de riem versprongen.
Hans
De ontsteking stond op 2graden voor en is nu op 0 gezet.Trekkracht beneden 3000 toeren is nog onvoldoende,maar voor het wegrijden bij stoplicht even wat met gaspedaal pompen en zodra op 3000 toeren met koppeling spelen om even die toeren te houden gaat ie er vandoor als een speer als ie maar boeven 3000 toeren blijft.Ik moet eens nazien of er misschien een versnellingsbak van een 1.6 erin gezet is. Als die beide typen dezelfde hebben kan het daaraan niet liggen. Wel blijft het tekort aan trekkracht beneden 3000 toeren bij wegrijden uit stilstand een geweldig euvel vooral voor mijn vrouw die daar maar niet aan wennen kan.
Niets dan lof voor de importeur die mij zelfs vertrouwelijk pagina´s uit garagehandboek per E-mail toezendt om zelf euvel opgespoord te krijgen.Ik heb nog geen tijd gehad om de juiste of foute afstelling te weten te komen door het aantal oplichtingen van het motoricoontje op het dashboard na te trekken op de code betekenissen lijst.Ga intussen ook de instelling van ontstekeing op -2 uit proberen. De distributie is na aanrijding goed afgesteld,maar uit handboek blijkt dat de veer van de spanrol een bepaalde exacte spanning moet staan ,en bij navraag bleek dat er een nieuwe spanrol opgezet is,maar de misschien te slappe veer niet vervangen is. Dan kan de band een tandje versprongen zijn.Om dat te controleren moeten zelfs motorsteunen losgehaald.
VRAAG. Kan ik niet door uitnemen van bougie van welke cylinder ?het bovenste dode punt vaststellen en in de ontsteking zien op welk moment de desbetreffende kabel stroom zou krijgen?
bb dank voor antwoord.
Bert Maas
19 jaar
Bert,
Je kunt het bovenste dode punt bepalen door de bougie van de eerste cilinder er uit te halen en dan de motor te draaien en voelen met iets door het bougiegat wanneer de zuiger boven staat.
Maar eigenlijk zou ik toch eerst de distributie afstelling controleren,want als dat niet goed staat blijf je aan het zoeken naar het euvel.
Hans
Hans,
ik heb vanmiddag zeer waaarschijnlijk de fout gevonden. Aan de hand van de door de importeur beschikbaar gestelde diagnosemethode heb ik in de diagn. stekker de 2 aangegeven punten met een kabeltje door-verbonden en de contactsleutel op het punt gezet net voor de startpositie,zodat alle controlelampjes branden. Bij alles ok. moet het motorikoon lichtje op het dasboard elke halve seconde knipperen. Nu kreeg ik 2 flitsen en daarna een flits, dat is dus code 21 en in het boek vermeldde die dat de lambda sonde aangaf dat het mengsel te arm is.Hoe dat op te lossen staat op blz. EF 52 die ik nog van de importeur moet zien te krijgen.Daarop staat hoe de lambdasonde te controleren en hoe het dito circuit te checken.
Hoop het antwoord snel te krijgen. Ik heb dit door mijn vasthoudendheid nu gevonden waaraan het slechte trekken te wijten is.Alleen jammer dat mijn achting voor de kwaliteit van 2 off. dealers en 2 andere garages beneden nul gedaald is. Als je maar de officiële gegevens loskrijgt kun je zelf zoiets eenvoudigs zelf als amateur binnen 10 minuten vinden zoals je ziet.
Pas als ik die kwestie van de lambdasonde opgelost heb en er dan nog problemen zijn ga ik verder aan de ontsteking zoeken,omdat ie nu boven de 3000 erg goed trekt.
In elk geval vast hartelijk dank voor jullie reacties.
Vr. Gr. Bert Maas
19 jaar
Bert,
Dat zou mooi zijn als dit de storing is lijkt mij heel goed mogelijk.
Ik hoor graag hoe het verder afloopt.
Gr Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Gran Move of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar