Daihatsu Cuore: Olieverbruik door verkeerde olie??

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: EJ-VE

Beste,

Ik heb recent bij een beurt per-ongeluk volsynthetische 5W30 olie gebruikt. Hierna ging het blok van de wagen behoorlijk verbruiken, hiervoor moest ik c.a. 1liter op 10.000km bijvullen.
Dit blok heeft c.a. 70.000km gelopen.
Het werd zelfs zo erg dat de auto even zwart ging roken uit de uitlaat. Hierna heb ik even de ANWB er naar laten kijken. Die kwamen met het advies de olie toch maar te wisselen voor Halfsynthetische 5W30 en een nieuw oliefilter.

Er is nergens zichtbare lekkage, zwarte rook is ook niet meer te zien sinds het wisselen van olie.

Dit alles heb ik gedaan, echter het verbruik blijft. Heeft iemand een mogelijke verklaring/oplossing hiervoor?



Er hang ook een lucht van verbrande benzine in de buurt van het uitlaatspruitstuk. Hier kwam toen de anwb langs kwam ook rook vandaan. Echter zou dit volgens hun toen gewoon wat verbrandende olie moeten zijn die ik had gemorst. Het lijkt er echter op of er hier ergens een lek zit. Kan dit ook een mogelijke verklaring van het verbruik zijn?

rreiniers

Geplaatst door rreiniers (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

limbra (545), 9 jaar geleden

Ik heb dat weleens vaker gehoord dat een motor in sommige gevallen iets meer olie gaat verbruiken als de half synthetische olie vervangen wordt door vol synthetische olie.
Hoe dit kan weet ik helaas niet .

Maar een verbruik van 1 liter motorolie op 10.000km vind ik totaal niet zorgwekkend (vind het eerder normaal)
Als de motor olie zou verbruiken (verbranden) zou er eerder blauwe rook uit de uitlaat komen , zwarte rook duid in de meeste gevallen op een
te rijk brandstof mengsel .

Ik zou mij geen zorgen maken over het verbruik van 1L op 10.000km .

succes.

rreiniers (0), 9 jaar geleden

Het verbruik was 1 liter op 10.000 km voor de overstap naar volsynthetische olie. dat is nu flink gestegen. Ik denk richting de 1 liter op 1000km.

kaleido 1 (1600) PRO, 9 jaar geleden

Dit verschijnsel komt inderdaad vaker voor , maar er is geen zekerheid over hoeveel hij nu precies verbruikt , u DENKT 1 liter op 1000 km , hou het eens precies bij .
Als je geluk hebt gaat hij weer minder gebruiken .
Door het gebruiken van de volsyntheet is waarschijnlijk alle vervuiling/kool los gekomen , wat eerder voor afdichting zorgde , en waar nu de olie rijkelijk langs kan , waardoor het verbruik is gestegen.

rreiniers (0), 9 jaar geleden

Ik vermoed zelf ook zoiets ja, ik ga het bijhouden, en van het weekend de pakking van het spruitstuk nog controleren, ik vermoed hier namelijk ook lekkage, vanwege de verbrande benzinegeur.

Hendrik4290 (0) PRO, 9 jaar geleden

Dat meerverbruik is zeker niet te wijten aan die olie.
In elke olie zitten veel additieven, ook in half synthetische olie.
Ik denk dat je het elders moet zoeken.

rreiniers (0), 9 jaar geleden

Waarom schrijft men dan overal dat volsyntheet tot hoger verbruik kan leiden, en wat voor logische verklaring zou er dan zijn dat het verbruik na die oliewissel is ontstaan?

Hendrik4290 (0) PRO, 9 jaar geleden

Volsyntheet kan tot een hoger olieverbruik leiden in vergelijking met minderwaardige minerale olie.
Als je altijd half-syntheet van een A-merk gebruikt hebt kan er maar een heel miniem meerverbruik zijn te wijten aan de olie zelf.
Maar hier wordt gesproken van 1l op 1.000 km t.o.v. 1 liter op 10.000 km.
Dan moet de fout ergens anders zitten zoals een kapotte keerring of pakking of iets dergelijks.
Zwarte rook is ook niet afkomstig van olieverbruik, dan is de kleur eerder blauwwit met veel geur.
Zwart in de uitlaatgassen is koolstof te wijten aan verbranding met te weinig zuurstof.

rreiniers (0), 9 jaar geleden

Staat momenteel bij de garage vanwege weer behoorlijke rookvorming na koude start.Het Meer nieuws volgt

rreiniers (0), 9 jaar geleden

Versleten zuigerveren was de diagnose. Gezien de staat van de wagen en de kostprijs van zon reparatie dus een andere gekocht. Helaas staat de cuore bekend om dat euvel (vandaar ook dat dit al het 2e motorblok was, helaas weer met dezelfde kwaal).

Toch bedankt voor het meedenken.

@tim (0), 9 jaar geleden

Volgens de heren bij Shell is het wel degelijk mogelijk dat na overstap op andere olie qua merk en naar zwaardere dope dat de motor meer gaat verbruiken.
Na overstap van merk A naar B hebben wij ons voor laten lichten met dit resultaat is misschien 1 op de>>>>>>>
auto op oude soort laten rijden en zoals het gekomen was is het ook weer over gegaan.

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Alle olieen zijn goed het verschil zit hem in de levensduur van de toegevoegde dopes.
Of het verschil in mineraal/syntetisch/half syntetisch.
En natuurlijk de vloeibaarheid bij de verschillende temperaturen.

Meer verbruik kan onstaan doordat de nieuwe olie de vervuiling oplost waardoor versleten zuigerveren ( olieschraapveer ) ineens te veel doorlaten.
Het langs de klepsteleb in de verbrandingskamer terecht komt of door problemen met de carterventilatie.

Jammer dat het zo is afgelopen met het blok..

rreiniers (0), 9 jaar geleden

Het is jammer van de auto inderdaad. Maar er waren ook serieuze problemen met het onderstel, en alles bij elkaar heeft mij doen besluiten om hem weg te doen. Heb er zelf toch een 130.000 km mee gereden in drie jaar tijd. Ben nu overgestapt naar een wat grotere mazda 323 exclusive, ook vanwege de 110km per dag die ik rij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.