auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daihatsu Charade: 'Ratel' vanaf 2000 toeren

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 16v HC-e

Hallo iedereen,


Ik hoor een soort ratel vanaf 2000 tot ongeveer 3000 toeren in de motor
Ik hoor het voornamelijk als ik terugschakel van zn 3 naar 2. Ook van 4 naar 3.

Het is erg goed hoorbaar als ik terugschakel van zn 3 naar 2 en dan in zn 2 afrem op de motor.
Bij het optrekken (voornamelijk in 2, 3 en 4) is het ook hoorbaar evenals het afremmen op de motor in die versnellingen.
Ik vind het zelf niet echt klinken als iets wat los zit en rammelt.

Het is dus vooral goed hoorbaar tijdens het afremmen op de motor in 2 en 3. Tijdens het optrekken ook maar dan is het ongeveer 30% minder hoorbaar. Als ik stil sta en gas geef in zn vrij dan hoor je niets, als ik rijd en gas geef in zn vrij hoor ik het nog wel maar dan ongeveer 90% minder dan tijdens het afremmen op de motor.
Op het moment van aangrijpen (koppeling op laten komen) is het ook duidelijk hoorbaar. Ook als ik mn koppeling intrap hoor je een 'ratel'.

Groeten,
Jorik

Geplaatst door

Jahrok (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Denk eerder dat je het probleem (het ratelen) in de versnellingsbak moet zoeken ,

Ik denk dan aan Te weinig versnellingsbak olie of sterk verouderde olie (versnellingsbak olie peilen / verversen)
of aan kapotte versnellingsbak lagers c.q. een defect in de koppeling .

Aangezien als je stil staat (in zijn vrij) je geen ratel hoort , lijkt het mij sterk dat het geluid in de motor zit .

limbra 1655
vip badge

11 jaar

Bedankt voor je reactie limbra,

De bakolie ga ik sowieso maar eens controleren en ik verdenk ook de koppeling.

Het geluid hoor ik vooral bij het opkomen van het koppelingspedaal (het hardste in zn 2) alleen dat het daarna (als het pedaal los is) het gewoon vrolijk verder ratelt. (wel een stuk minder luid dan tijdens het opkomen) Boven de 3000 toeren is de ratel niet meer te horen.

Wat ik erg vreemd vind is dat het de ene rit wel heel duidelijk hoorbaar kan is terwijl het tijdens een andere rit als sneeuw voor de zon verdwenen lijkt te zijn...

Jahrok 0

11 jaar

edit: zinsopbouw verkeerd.

Het geluid hoor ik vooral bij het opkomen van het koppelingspedaal (het hardste in zn 2) alleen daarna (als het pedaal los is) ratelt het gewoon vrolijk verder. (wel een stuk minder luid dan tijdens het opkomen) Boven de 3000 toeren is de ratel niet meer te horen.

Jahrok 0

11 jaar

edit: het geluid lijkt van voor te komen

Jahrok 0

11 jaar

Rij eens naar een garage en laat er eens een monteur naar luisteren ,

Als het geluid idd uit de versnellingsbak komt denk ik toch dat het druklager / drukgroep "bijna" aan zijn eind is .
Maar het geluid kan net zo goed door een versleten / defecte aandrijfas(sen) veroorzaakt worden ,

Het is moeilijk dit vanachter de p.c. te beoordelen , vandaar de tip om er ff een monteur naar te laten luisteren .

succes.

limbra 1655
vip badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.