close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu Applause: Trage automaat

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600efi

Beste Mensen,

Allereerst wil ik mezelf even voorstellen. Raymond Koehler 28jr electronicus bij de universiteit leiden, en sinds een jaar in het bezit van een supper mooie daihatsu applause met een heerlijk confortabele automaat. bouwjaar 2000.

Uiterst te vreden over deze luxe auto op 1 punt na.

Bij een koude start heeft de motor beduidend minder vermogen ter beschikking. Dit is zelfs zo erg dat de auto maar langzaam van z'n plaats komt bij het op trekken. Ook als je vol gas geeft. Wanneer het toerental hoger komt (>ca 2000rpm komt de kracht wel terug.
Bij een warme motor is dit fenomeen veel minder, en is i besgt rap eigenlijk. Overigens nog wel nodig de kickdown te activeren om wat acceleratie te krijgen.
De kickdown activeren behoeft ook het veel verder indrukken v.h. gaspedaal dan de auto van m'n ouders (vectra). Die schakelt al terug als je maar kijkt naar het pedaal. Bij de applause moet je bijna volledig planken. Wel gaat het schakelen opzich veel vloeiender en eigenlijk zonder dat je er iets van voelt.

De auto is uitgelezen bij de dealer zonder enige fout. Zei zeggen dat het een beveiliging is die bij koude motor en bak het vermogen terug schroeft ter bescherming. Echter vind ik het wel erg overdreven terug geschroeft en heb hier m'n twijfels over.

De vectra met en zelfde motorvermogen, en ook automaat is duidelijk sneller terwijl mjin auto 300kg lichter is dan de vectra.
Ik vermoed dus dat er bij lage toerentallen minder vermogen is dan de bedoeling is. De automaat schakeld namelijk door bij ca 2500rpm en 90% v.d. tijd rijd je dus onder de 2000rpm.

Kan iemand hier iets meer over zeggen?
Heeft overigens net een grote beurt gehad.

Groeten en alvast bedankt,

Raymond

Geplaatst door

rctkoehler (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niemand iets?

rctkoehler 0

17 jaar

Het is zo moeilijk te beoordelen of het probleem nu in de motor of in de bak zit. Mischien een goed idee om eens langs een transmissie bedrijf te rijden. Zij kunnen je meer over de bak vertellen en zo kom je mischien achter de oorzaak of je kan iets uitsluiten wat het in ieder geval niet is. Succes.

El Xantia 0
badge

17 jaar

Dag El Xantia,

Bedankt voor je bericht. Ik heb eens verder zitten speuren op het forum, en kwam iets tegen over een kabel die naar de automaat loopt om aan te geven hoeveel gas je geeft. Dit gaat bij de Applause precies zo, en die kabel hing iets wat slap.
Nu heb ik hem iets strakker afgesteld waardoor het voor de bak lijkt dat ik iets meer gas geef dan voorheen. Nu rijdt i ineens veeel beter. Hij schakelt iets later (ca 200rpm) bij rustig optrekken, maar de kickdown wordt nu veel sneller geactiveerd waardoor je wel weer aceleratie hebt zonder volledig plank te moeten trappen. Het gebrek aan vermogen bij koude motor is idd. software die hem knijpt bij koude motor en bak. Dit ter bescherming, maar ook dan is er nu veel beter mee te rijden dan voor heen.

Groet,

Raymond

rctkoehler 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Applause of stel zelf een nieuwe vraag.