Fiat Doblo: aanjager

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Mijn aanjager is er ineens mee gestopt.
Zekering is gewoon nog heel.

jaco4825

Geplaatst door jaco4825 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Doblo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

afschrijving? (0), 17 jaar geleden

schakelaar kapot, geen goede massa, even meten, en je weet meer. gr. harry

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

die aanjagers durven wel eens sneuvelen. Weet je zeker dat de zekering nog goed is? Die zit in de zekeringenkast onder de motorkap.

BraveBoy (0), 17 jaar geleden

De aanjager in mijn Doblo 1.6 ELX 2003 was er een paar weken geleden ook plotseling mee gestopt.
Een zoektocht op het internet leerde mij dat dit probleem bij sommige mensen vaker is voorgekomen.

Met de zekering F8 in het compartiment onder de motorkap en relais 8 was niets mis.
Omdat ik toch al gedeeltelijk het dashboard ging demonteren vanwege inbouw van hobbyelectronica dacht ik gelijk even de ventilatorstandenschakelaar demonteren en doormeten. Deze was ook prima. Hierna de bekabeling doorgemeten vanaf zekering F8 via de relais naar de 3-polige konnektor achter het stuur. Alles bleek ok. Uiteindelijk gevonden was het probleem was. De aanjager zit rechts onder het dashboard (bij de voeten van de bijrijder.) Door het loschroeven van 3 kruiskopschroefjes is deze aanjager gemakkelijk los te nemen. (Zonder dat het dashboard uit elkaar hoeft dus.) Het 2-polig kabeltje aan de aanjager zit met een konnektor aangesloten (grijs/zwart- en blauwe ader). Als men deze konnektor los neemt kan men zien dat het vlakstekkertje van de grijs-zwarte ader te diep in het konnektorhuis verzonken ligt waardoor er geen (of slecht) contact is. Als het zwart plastick plaatje waar de contactjes in vastzitten nu wordt losgeschoven kan men vanuit de binnenzijde het weerhaakje van de vlakstekker wat verder open buigen en terug in het plaatje steken. Door nu het stekkertje van de aanjager weer terug te duwen blijft het geheel op zijn plaats en werkt de aanjager weer. Hetzelfde had ook natuurlijk met de blauwe ader kunnen gebeuren.
Op de een of ander manier ontstaat dit probleem door dat het plastick plaatje heet wordt waarbij het ABS-achtig materiaal wat zachter wordt en het weerhaakje van de vlakstekker hier doorheensnijd. Bij trillingen e.d. kan ik me voorstellen dat het contactje dan naar binnen trilt doordat het niet meer wordt vastgehouden. Dit blijft natuurlijk theorie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.