close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Seicento 2000: Accu/Dynamo probleem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 176B2.000, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 40

Heb het volgende probleem; Van de week zonder stroom van de A13 gehaald lege accu. accu opgeladen en wat bleek met draaiende motor lade die de accu op. stukje rijden en zet ik de motor uit en weer aan geeft de dynamo geen laadspanning en geeft de multimeter rond de 10v aan, weer een stukje rijden zonder verlichting etc geeft die ineens wel 14,5v laadspanning. heb aan alle draden gezetten en gekeken of er wat veranderde in de dynamo spanning maar niks. lijkt willekeurig te gaan wat ik betwijfel. iemand een idee? Accu is een jaar oud dynamo is van 2013. overigens levert de dynamo nu weer geen spanning

Geplaatst door

Richard Laurens (0)

al 3 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Werkt je acculampje nog?
Aan bij contact aan, motor uit en uiteraard ook aan als de dynamo geen spanning levert.

oldford 0
badge

3 jaar

nee maar ook niet als de dynamo geen stroom levert. toen die uit viel op de A13 overigens ook niet. lampje is niet kapot, brand soms even zwak bij t proberen te starten. Het vreemde is dat soms de dynamo wel spanning levert en soms niet.

De dynamo wordt niet bekrachtigd omdat dat lampje niet brand.
Als de motor flink toeren maakt (en dus de dynamo ook) dan gaat de dynamo zichzelf bekrachtigen.
En vanaf dat moment heb je weer laadspanning.
Controleer als 1e de bedrading van het accu lampje.

oldford 0
badge

3 jaar

ja ga ik morgen doen. Ik heb de ballen verstand van elektronica maar ik heb een multimeter op de accu gezet vanmorgen. de accu kreeg weer laadspanning dus ik stukje rijden. na van loop van tijd deed de toet het niet meer. gestopt en met draaiende motor geen laadspanning op de multimeter. Kon nog wel rijden en onderweg naar huis deed de toeter het weer. Inmiddels thuis meet ik weer laadspanning. ik zet de motor uit en start deze en ik meet geen laadspanning. ik begrijp er helemaal niks van.

Ik denk dat de spanningsregelaar of de koolborstels defect zijn , als hij niet bijlaad geef dan eens een flinke tik op de dynamo met een hamertje , gaat hij dan wel laden weet je genoeg.

Dat denk ik ook...kijk dit filmpje maar eens:
https://youtu.be/tKE08IAFq00

Hans4040 1240
badge vip badge

3 jaar

Ja dat laatste is het geval. tik op de dynamo en probleem (tijdelijk denk ik) verholpen. kan zo heen en weer naar t werk en van de week spanningsregelaar vervangen. dank voor de hulp!

Als de koolborstels versleten zijn dan is vaak de sleepring ook beschadigd , dan heeft een nieuwe spanningsregelaar geen zin , zou dat wel even goed bekijken , als hij zwart is is het gebeurt.

ik heb vanmiddag een andere dynamo gehaald. ik neem het zekere voor het onzekere omdat ik een brug moet huren voor de vervanging en ik de auto nodig heb. Voor als nog doet de 'tik' met de hamer het nog. Een spanningsmeter gekocht voor de in de 12v punt. werk prima. zie nu direct wanneer de dynamo geen stroom meer levert.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.