close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Seicento 1999: rare dingen als je hem op contact zet.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 176B2.000, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 40

Auto was geparkeerd en bij na het instappen 10 minuten later begon dit:
Als je hem op contact zet knipperen de lichtjes onregelmatig de toerenteller slaat naar het eind en de één van de twee relais bij de computer doen PRRRRRRRT (best mogelijke beschrijving)
Motor wil niet ook niet starten (startmotor slaat niet in)
Ik denk een massa probleem maar waar ??

Geplaatst door

DirkQ (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is je accu niet leeg , wat is de accuspanning ?

Met startkabels er aan doet ie het zelfde is me verteld
Het is niet mijn auto, maar van een vriend, hij was naar een cafetaria gereden, geparkeerd en toen ie terug kwam gebeurde dit.
Met de universeel meter geeft de accu gewoon 12 volt en de koplampen branden ook gewoon..

DirkQ 0

3 jaar

Gewoon 12v is te weinig , moet minstens 12.5v zijn
Wel fatsoenlijke startkabels gebruikt , de aangesloten auto laten lopen om de accu van de fiat op te laden ?

De motor was nog warm
Dat verschil tussen 12 volt en 12,5 volt geloof je zelf toch niet?
Een 12 volt relais begint pas te klapperen bij 6 volt of minder.
Het zou niet best zijn zeg. als ze bij een 0,5 onderspanning niet meer zouden werken.
En dat een auto beslist moet draaien om starkabels te kunnen gebruiken is al net zoiets onzinnigs.
Als dat zo was zou geen enkele auto zo van een accu willen starten.
O wacht ELKE auto start zo van een accu zonder dat er een andere motor draait,
Een auto dynamo kan nog geen fractie van de stroom consumptie van een startmotor (bijna kortsluiting) compenseren.
Die stroom stoot moet van de accu komen.
Stroom en spanning zijn verschillende dingen.

DirkQ 0

3 jaar

Met goedkope spaghetti sliertje kabels krijg je geen motor gestart. Met lopende motor is de spanning hoger en kan je meer stroom laten lopen.
Verder is een accu die 12.0V geeft gewoon leeg. Zodra de startmotor daaraan gaat trekken kakt de spanning helemaal in en slaat je startrelais af.

JGC 170

3 jaar

Ik vraag me wel eens af, wordt de vraag wel helemaal gelezen?
En waar komt al deze elektro wijsheid vandaan?
De motor was 10 minuten er voor af gezet.
Eén van de twee relais bij de computer trilt en slaat niet in terwijl russen de aansturing van dat relais en de min pool van de accu meer dan voldoende spanning staat.
Ik heb het nergens over het start relais, ik zeg "starmotor slaat niet in" er is geen aanstuur spanning.
zelfs met een zwakke accu slaat minstens het relais in maar wil de startmotor niet rond.
Daarom vermoed ik een massa probleem ergens.

Ik heb met mijn "spaghetti sliertjes" gekocht bij Action al tientallen autos met heel zwakke accu's gestart.(een lege accu bestaat niet want dan is ie kapot)
Als de lichten aanstaan en je wilt starten met een zwakke accu gaan de bijna uit door de stroom consumptie van het start relais,
En dat gebeurt hier dus niet
Heb je wel eens een ampèremeter tussen een vol belaste startmotor gezet?
Een paar volt hogere spanning geeft geen noemenswaardig verschil.
Mijn duspol slaat prima uit en de accu snerpt prima vonken.
Wat kan ik nog meer zeggen?

DirkQ 0

3 jaar

Om te beginnen proberen leden jou te helpen, dus is het niet netjes om iedereen gelijk af te kraken.
Men probeerd een oplossing voor je te vinden...

mvg.
Hans, forum admin.

Hans4040 1285
badge vip badge

3 jaar

Ik merk er bijzonder weinig van, ik ben electricien, geen auto monteur.
Ik schrijft de simptomen duidelijk op maar het wordt niet gelezen, er wordt gelijk aan genomen dat ik met rotzooi werk terwijl ik een straal onzin over me heen krijg.
Ik krijg het gevoel dat ik met mensen te maken heb die heel graag met het vingertje zwaaien..
Die zich zelf graag horen praten..
Als ik zo veel dom elektro geklets krijg is mijn vertrouwen weg.
Punt uit.

DirkQ 0

3 jaar

Verwijder mij maar uit je systeem want als jij het normaal vind dat mensen met problemen als kleine kinderen worden behandeld heb ik hier niets meer te zoeken..

DirkQ 0

3 jaar

Je moet bij de basis beginnen , ook al heeft een auto net gelopen en is hij warm kan een accu of wat anders het maar zo hebben begeven bij de volgende keer gebruiken van de auto , de accu is waar we mee beginnen , voltage zegt niets , amperage heb je nodig om iets te laten werken , als je er van overtuigd bent dat je accu goed is , dan ga je massa en plus kabels controleren , deze zitten door de gehele auto , onder de motorkap zitten de meeste die betrekking hebben op jou klacht.

Nu zeg je "voltage zegt niets" even daarvoor was een half volt verschil al dodelijk..
Als je de moeite had genomen om mijn tekst te lezen had je kunnen weten dat ik bij het begin was begonnen, maar je moest het zonodig beter weten.
Het is al op gelost, en het was net wat ik al vermoedde een gecorodeerd contact met de massa waar het relais in zat.
schoon gemaakt een het het relais werkt weer, het systeem krijgt weer spanning en de auto start weer normaal.
De rare dingen die jij ook negeerde werden veroorzaakt door het buzzen van het relais.
Maar dit zal ook wel niet kloppen denk ik..
Maar de groeten verder, ik heb het wel bekeken hier..
Ik heb geen zin als een kind te worden behandeld..
Ajuus

DirkQ 0

3 jaar

Mooi dat het opgelost is bedankt voor de feedback .
Het is maar hoe je dingen schrijft, en elkaar soms niet begrijpt , het ene vakgebied is het andere vakgebied niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.