123 bezoekers online

Fiat Grande Punto 2007: Afslaan 1e keer koudstart

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 198A4000, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 88

Sinds een week slaat de Grande Punto 1.4 T-jet moeilijk aan en slaat deze daarna af. Na 2e keer starten loopt de punto stabiel stationair en is er tijdens het rijden niets aan te merken.

Korte uitleg gedaan:
MAF zit er niet op, MAP is vervangen, accu vervangen, geen valse lucht, schone gasklep, uitgelezen en geen fouten, nieuw ingeleerd, pas beurt gehad (2 mnd terug), doortrappen (brandstofdruk) geen problemen, 3x primen voor start helpt niet dus terugslagklep ook OK.

Ik vermoed nu nog BDP sensor ondanks gebrek aan een foutmelding. Wie kan mij nog wat pointers geven m.b.t. de Punto? Veel voorkomende problemen bijv.



Uitgebreide uitleg gedaan:
- Pas nog een beurt, daarna 2 maanden prima gereden, nu problemen. Olie 5W40, oliefilter, bougies en luchtfilter vervangen (Bosch / NGK).

- Uitgelezen met Multiecuscan a.k.a. MES (FIAT/ Alfa / Lancia software)
Geen fouten, temperatuursensoren lijken allen zowel koud als warm prima te werken. Zie geen afwijkingen in ieder geval

- MAP sensor vervangen (vervuild en barometrische druk week af, geen effect, wijkt ook nu af buiten bijv. 1008 en gemeten door MAP 970 mbar (motor uitgeschakeld).

- Gasklephuis gereinigd (nu brandschoon) en opnieuw ingeleerd middels MES.

- Bobines lijken goed, zelfde weerstand op de primaire coils, ook geen foutmeldingen, geen corrosie, bougies zijn wat grijs maar alle 4 gelijk van kleur.

- Gezocht naar inlaat lekken (vacuum) en daarbij enkele slangen vervangen (uitgedroogd).

- Elektra schoongemaakt, zo veel mogelijk stekkers ingespoten met Kontakt 61, extra massakabel aangelegd.

- Vandaag nieuwe accu (Varta Black dynamic 56Ah) geplaatst nadat deze was opgeladen via een Ctek MX5.0) Stationair 14.2V gemeten.

sanscorp

Geplaatst door sanscorp , lid sinds 11 jaar geleden

16 Reacties

kaleido 1 PRO, 2 maanden geleden

Bdp sensor defect, geeft geen foutcode als zodanig , bdp sensor komt wel eens voor , evenals de bekabeling .

sanscorp, 2 maanden geleden

Bdp buiten drempelwaarde of sluiting geeft voor zover ik weet wel een DTC. Maar het komt voor dat het contact intern wel eens verloren gaat zonder dtc (voornamelijk bij opwarmen en na afkoelen weer kunnen starten).

De BDP zit extern en geeft gewoon 900 ohm conform specs bij plm. 18 graden.

Heb geen vries spray gepakt om te testen maar het slechte starten is ook echt alleen 's ochtends bij alleen de eerste start.

Meteen afzetten na starten is meteen weer in 1x starten.

Hooguit startmotor versleten, dipt de matige accu onder de 9v en dan doet de ECU niet meer mee. Maar juist dan verwacht ik allerlei willekeurige DTC's m.b.t. airbags, ABS en dat soort spul vanwege verliezen van communicatie.

De nieuwe accu kwam vanuit de winkel met 12.66v en is daarna vrij snel in de auto geplaatst vanwege werk. Nu hangt hij de komende nacht aan de lader.

Zijn er nog andere suggesties?
BDP kost 15 euro dus die ga ik morgen preventief vervangen.

sanscorp, 2 maanden geleden

Het lijkt er op dat de startmotor te veel stroom weg trok waardoor de ecu niet lekker mee deed. Helaas geen amperetang liggen dus zeker weten doe ik het niet. Spanning zakte onder de 10v bij starten. Waarom de tweede keer starten meteen daarna geen problemen gaf is mij onbekend. Wellicht net iets minder weerstand op de motor.

Startmotor gedemonteerd, uit elkaar gehaald en schoongemaakt + opnieuw gesmeerd, kabel van accu naar startmotor en alternator opgeschoond (geschuurd) en ingevet met zuurvrije vaseline en starten gaat tot nu toe goed.

Preventief na 3 dagen voor 15 euro ook BDP vervangen, stond al in bestelling.

kaleido 1 PRO, 2 maanden geleden

Als de accuspanning zakt onder de 10v gaat er zeker iets mis .
Startmotor reinigen en de andere aanpassingen zullen zeker helpen , maar de accu is ook een punt van aandacht.

sanscorp, 2 maanden geleden

Is reeds vervangen :)
Nu maar even aankijken of dit inderdaad het euvel was.

sanscorp, 2 maanden geleden

Helaas heeft het geen soelaas geboden.

Eerste keer starten na 12u stil staan lukt dus niet. Wil aanslaan maar slaat weer af. Contact uit en meteen weer proberen en de auto start normaal en loopt ook normaal.

Heeft er iemand nog suggesties?

oldford PRO, 2 maanden geleden

Koelvloeistof temperatuur sensor al gecontroleerd na die 12 uur stil staan?
Misschien geeft deze een verkeerde temperatuur aan en krijgt de motor te weinig brandstof.

sanscorp, 2 maanden geleden

Uitgelezen met Multiecuscan (redelijk specifiek voor alfa en fiat).

Gaf een te verwachten temperatuur aan.
Ook een log gemaakt en verloopt relatief lineair.

Nog niet gedemonteerd en in een pannetje gelegd :)

JdeP, 2 maanden geleden

Spuit eens wat remmenreiniger in de inlaat voor de koudstart.

Blijft hij nu wel draaien?

Succes

sanscorp, 2 maanden geleden

Dat zal wellicht net die seconde(n) overbruggen tor het moment van goed lopen.

Ik weet niet of er een terugslagklep op de brandstofleiding zit.

3-4x het contact aan voor starten (primen/ontluchten) helpt in ieder geval niet.

Heb geen startpilot, remmenreiniger is niet meer zo brandbaar als het was en smoort meer.

JdeP, 2 maanden geleden

Als de vacuumslang van de brandstofdrukregelaar verwijderd is deze dan nog droog?

Afb: https://www.google.com/search?q=77365541...

Succes

sanscorp, 2 maanden geleden

Ik zal morgen eens kijken! Ding zit verstopt haha.

Zal voor het starten en na rijden kijken.

Gaan ze wel eens lekken?

sanscorp, 2 maanden geleden

Net pas kunnen sleutelen. De vacuüm slang van de drukregelaar is droog.
Ruikt wel iets naar benzine.

Slang los en paar keer brandstofpomp actueren (met laptop) laat geen lekkages zien. Brandstofdruk kan ik helaas niet meten ivm gebrek aan een test set, die is in bestelling. Er zit een quick connector op waarvoor ik niet de benodigde aansluitingen heb om er een manonmeter tussen te zetten.

    Net wel de "oil segregator" schoongemaakt, hier zitten een tweetal terugslagkleppen in en een diafragma. Zat vol sludge en hoewel niet helemaal zeker denk ik dat 1 klep ook niet werkte. Zo ver mogelijk uitgespoeld met heet water en dreft, daarna remmenreiniger en weer naspoelen met water. Klein verschil met voor en na. Starten ging net wel goed, paar keer achter elkaar. MAAR het kan eventueel nog temperatuur gerelateerd zijn. Sensoren geven voor 1e start wel de juiste temperatuur aan. Slang van brandstof drukregelaar ook vervangen. Ging niet los zonder er af snijden (plastic tuutje op plastic inlaatspruitstuk, ff voorzichtig mee zijn :)) - sanscorp, 2 maanden geleden

JdeP, 2 maanden geleden

Deze kwam ik ook nog tegen,helaas zonder oplossing.

https://www.ericthecarguy.com/forums/top...

Succes

sanscorp, 2 maanden geleden

Het starten is nu een paar dagen op een rij weer terug naar 1e poging lopen. Nog niet geheel geweldig als je het mij vraagt maar het lijkt er dus op dat de terugslagkleppen dus toch vast zaten in de open positie en er zo valse lucht was.

De gemiddelde temperatuur ligt nu ook hoger. Laat nog wel even weten hoe het afloopt.

sanscorp, 1 maand geleden

Temperatuur is niet het probleem, gister ochtend was het kouder en startte hij in 1x.
Gister middag had het even geregend en was het starten moeizamer, vanmorgen een hoop regen gevallen en weer uitvallen.

Het lijkt er dus op dat vocht het probleem is.

Alle stekkers in het zicht zijn echter al ingespoten met een goede contactspray/vochtverdrijver van Motip (electro protect).

Mijn eerste gedachte gaat dan uit naar bobine(s).

Wat zou er nog meer voor kunnen zorgen dat de motor bij vochtig weer afslaat?

    "Alle stekkers" is letterlijk alles wat je van bovenaf kan zien, ecu, bobines, lambda, nokkenassensor, krukassensor, injectoren, achteruitrijschakelaar, turbodruksensor, VNT regeling (vacuüm solenoid) bulkhead connectoren (tussen kabelbomen in), gasklephuis etc. Niets overgeslagen. Bobines zagen er optisch nog goed uit, hars en rubber was niet gescheurd en rubber soepel. Geen DTC's. - sanscorp, 1 maand geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Grande Punto of stel zelf een nieuwe vraag.