Fiat Grande Punto 2007: Afslaan 1e keer koudstart

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 198A4000, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 88

Sinds een week slaat de Grande Punto 1.4 T-jet moeilijk aan en slaat deze daarna af. Na 2e keer starten loopt de punto stabiel stationair en is er tijdens het rijden niets aan te merken.

Korte uitleg gedaan:
MAF zit er niet op, MAP is vervangen, accu vervangen, geen valse lucht, schone gasklep, uitgelezen en geen fouten, nieuw ingeleerd, pas beurt gehad (2 mnd terug), doortrappen (brandstofdruk) geen problemen, 3x primen voor start helpt niet dus terugslagklep ook OK.

Ik vermoed nu nog BDP sensor ondanks gebrek aan een foutmelding. Wie kan mij nog wat pointers geven m.b.t. de Punto? Veel voorkomende problemen bijv.



Uitgebreide uitleg gedaan:
- Pas nog een beurt, daarna 2 maanden prima gereden, nu problemen. Olie 5W40, oliefilter, bougies en luchtfilter vervangen (Bosch / NGK).

- Uitgelezen met Multiecuscan a.k.a. MES (FIAT/ Alfa / Lancia software)
Geen fouten, temperatuursensoren lijken allen zowel koud als warm prima te werken. Zie geen afwijkingen in ieder geval

- MAP sensor vervangen (vervuild en barometrische druk week af, geen effect, wijkt ook nu af buiten bijv. 1008 en gemeten door MAP 970 mbar (motor uitgeschakeld).

- Gasklephuis gereinigd (nu brandschoon) en opnieuw ingeleerd middels MES.

- Bobines lijken goed, zelfde weerstand op de primaire coils, ook geen foutmeldingen, geen corrosie, bougies zijn wat grijs maar alle 4 gelijk van kleur.

- Gezocht naar inlaat lekken (vacuum) en daarbij enkele slangen vervangen (uitgedroogd).

- Elektra schoongemaakt, zo veel mogelijk stekkers ingespoten met Kontakt 61, extra massakabel aangelegd.

- Vandaag nieuwe accu (Varta Black dynamic 56Ah) geplaatst nadat deze was opgeladen via een Ctek MX5.0) Stationair 14.2V gemeten.

sanscorp

Geplaatst door sanscorp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 3 jaar geleden

Bdp sensor defect, geeft geen foutcode als zodanig , bdp sensor komt wel eens voor , evenals de bekabeling .

sanscorp (0), 3 jaar geleden

Bdp buiten drempelwaarde of sluiting geeft voor zover ik weet wel een DTC. Maar het komt voor dat het contact intern wel eens verloren gaat zonder dtc (voornamelijk bij opwarmen en na afkoelen weer kunnen starten).

De BDP zit extern en geeft gewoon 900 ohm conform specs bij plm. 18 graden.

Heb geen vries spray gepakt om te testen maar het slechte starten is ook echt alleen 's ochtends bij alleen de eerste start.

Meteen afzetten na starten is meteen weer in 1x starten.

Hooguit startmotor versleten, dipt de matige accu onder de 9v en dan doet de ECU niet meer mee. Maar juist dan verwacht ik allerlei willekeurige DTC's m.b.t. airbags, ABS en dat soort spul vanwege verliezen van communicatie.

De nieuwe accu kwam vanuit de winkel met 12.66v en is daarna vrij snel in de auto geplaatst vanwege werk. Nu hangt hij de komende nacht aan de lader.

Zijn er nog andere suggesties?
BDP kost 15 euro dus die ga ik morgen preventief vervangen.

sanscorp (0), 3 jaar geleden

Het lijkt er op dat de startmotor te veel stroom weg trok waardoor de ecu niet lekker mee deed. Helaas geen amperetang liggen dus zeker weten doe ik het niet. Spanning zakte onder de 10v bij starten. Waarom de tweede keer starten meteen daarna geen problemen gaf is mij onbekend. Wellicht net iets minder weerstand op de motor.

Startmotor gedemonteerd, uit elkaar gehaald en schoongemaakt + opnieuw gesmeerd, kabel van accu naar startmotor en alternator opgeschoond (geschuurd) en ingevet met zuurvrije vaseline en starten gaat tot nu toe goed.

Preventief na 3 dagen voor 15 euro ook BDP vervangen, stond al in bestelling.

kaleido 1 (945) PRO, 3 jaar geleden

Als de accuspanning zakt onder de 10v gaat er zeker iets mis .
Startmotor reinigen en de andere aanpassingen zullen zeker helpen , maar de accu is ook een punt van aandacht.

sanscorp (0), 3 jaar geleden

Is reeds vervangen :)
Nu maar even aankijken of dit inderdaad het euvel was.

sanscorp (0), 3 jaar geleden

Helaas heeft het geen soelaas geboden.

Eerste keer starten na 12u stil staan lukt dus niet. Wil aanslaan maar slaat weer af. Contact uit en meteen weer proberen en de auto start normaal en loopt ook normaal.

Heeft er iemand nog suggesties?

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Koelvloeistof temperatuur sensor al gecontroleerd na die 12 uur stil staan?
Misschien geeft deze een verkeerde temperatuur aan en krijgt de motor te weinig brandstof.

sanscorp (0), 3 jaar geleden

Uitgelezen met Multiecuscan (redelijk specifiek voor alfa en fiat).

Gaf een te verwachten temperatuur aan.
Ook een log gemaakt en verloopt relatief lineair.

Nog niet gedemonteerd en in een pannetje gelegd :)

JdeP (5), 3 jaar geleden

Spuit eens wat remmenreiniger in de inlaat voor de koudstart.

Blijft hij nu wel draaien?

Succes

sanscorp (0), 3 jaar geleden

Dat zal wellicht net die seconde(n) overbruggen tor het moment van goed lopen.

Ik weet niet of er een terugslagklep op de brandstofleiding zit.

3-4x het contact aan voor starten (primen/ontluchten) helpt in ieder geval niet.

Heb geen startpilot, remmenreiniger is niet meer zo brandbaar als het was en smoort meer.

JdeP (5), 3 jaar geleden

Als de vacuumslang van de brandstofdrukregelaar verwijderd is deze dan nog droog?

Afb: https://www.google.com/search?q=77365541...

Succes

sanscorp (0), 3 jaar geleden

Ik zal morgen eens kijken! Ding zit verstopt haha.

Zal voor het starten en na rijden kijken.

Gaan ze wel eens lekken?

sanscorp (0), 3 jaar geleden

Net pas kunnen sleutelen. De vacuüm slang van de drukregelaar is droog.
Ruikt wel iets naar benzine.

Slang los en paar keer brandstofpomp actueren (met laptop) laat geen lekkages zien. Brandstofdruk kan ik helaas niet meten ivm gebrek aan een test set, die is in bestelling. Er zit een quick connector op waarvoor ik niet de benodigde aansluitingen heb om er een manonmeter tussen te zetten.

    Net wel de "oil segregator" schoongemaakt, hier zitten een tweetal terugslagkleppen in en een diafragma.

    Zat vol sludge en hoewel niet helemaal zeker denk ik dat 1 klep ook niet werkte.

    Zo ver mogelijk uitgespoeld met heet water en dreft, daarna remmenreiniger en weer naspoelen met water.

    Klein verschil met voor en na.

    Starten ging net wel goed, paar keer achter elkaar. MAAR het kan eventueel nog temperatuur gerelateerd zijn.

    Sensoren geven voor 1e start wel de juiste temperatuur aan.

    Slang van brandstof drukregelaar ook vervangen. Ging niet los zonder er af snijden (plastic tuutje op plastic inlaatspruitstuk, ff voorzichtig mee zijn :)) - sanscorp (0), 3 jaar geleden

JdeP (5), 3 jaar geleden

Deze kwam ik ook nog tegen,helaas zonder oplossing.

https://www.ericthecarguy.com/forums/top...

Succes

sanscorp (0), 3 jaar geleden

Het starten is nu een paar dagen op een rij weer terug naar 1e poging lopen. Nog niet geheel geweldig als je het mij vraagt maar het lijkt er dus op dat de terugslagkleppen dus toch vast zaten in de open positie en er zo valse lucht was.

De gemiddelde temperatuur ligt nu ook hoger. Laat nog wel even weten hoe het afloopt.

sanscorp (0), 3 jaar geleden

Temperatuur is niet het probleem, gister ochtend was het kouder en startte hij in 1x.
Gister middag had het even geregend en was het starten moeizamer, vanmorgen een hoop regen gevallen en weer uitvallen.

Het lijkt er dus op dat vocht het probleem is.

Alle stekkers in het zicht zijn echter al ingespoten met een goede contactspray/vochtverdrijver van Motip (electro protect).

Mijn eerste gedachte gaat dan uit naar bobine(s).

Wat zou er nog meer voor kunnen zorgen dat de motor bij vochtig weer afslaat?

    "Alle stekkers" is letterlijk alles wat je van bovenaf kan zien, ecu, bobines, lambda, nokkenassensor, krukassensor, injectoren, achteruitrijschakelaar, turbodruksensor, VNT regeling (vacuüm solenoid) bulkhead connectoren (tussen kabelbomen in), gasklephuis etc. Niets overgeslagen.

    Bobines zagen er optisch nog goed uit, hars en rubber was niet gescheurd en rubber soepel.

    Geen DTC's. - sanscorp (0), 3 jaar geleden

sanscorp (0), 3 jaar geleden

Zijn we weer. Na 3 maanden eigenlijk geen problemen nu toch weer lastig starten.

Afgelopen week vervangen:
- 4x bobine
- Krukassensor (BDP)

Ik weet het even niet meer.
Na 1 of 2x slecht starten, start de auto wel ineens en blijft deze ook keurig stationair lopen.

Bougies zijn goed en ook al eens gewisseld.
Het lijkt alsof de motor op 3 of minder pitten loopt wanneer hij af slaat, in ieder geval heel laag in toeren en stotteren.

Geen corrosie in stekkers, geen massa probleem, geen foutmeldingen (multiecuscan en autocom).
Alle ingeleerde waarden gereset na vervangen bobines, inleer procedures gevolgd naar instructies van autocom. 1e keer (koud!) starten, perfect. ochtend erna weer 2 á 3x moeten starten.

Dickamerica (0), 3 jaar geleden

Ik heb hier een 1.4 8v Grande Punto 2007 en hetzelfde euvel.
Bij vochtig weer 1e x koude start heel slecht aanslaan,hele blok staat dan te schudden.
Als ie aangeslagen is en even draait nul problemen,de starts er kort na ook niet.

Bovengenoemde zaken zijn ook grotendeels gecheckt/vervangen.

Heeft puur met weersomstandigheden te maken in mijn beleving.

Wie weet er meer?

Martijn_vK (0) PRO, 2 jaar geleden

Zo komen we elkaar van het 156-forum hier weer tegen met een T-jet ;)

Ik heb nu hetzelfde euvel met een Bravo T-jet 150 pk. Koud/nat eerste start slecht en soms uitvallen, daarna probleemloos. Hebben jullie de oplossing inmiddels?

sanscorp (0), 2 jaar geleden

Klein wereldje hè :)

Helaas heb ik geen oplossing gevonden. Het lijkt echter wel een stuk minder aanwezig met E5 benzine. Het starten gaat dan soms nog met een hikje maar de afgelopen week elke keer in 1x starten. Daarvoor was er weer enige tijd E10 getankt.

Geen foutmeldingen of afwijkende data, niet vocht/weer gerelateerd, extra massa aangelegd, Carter ontluchting schoongemaakt, bobines vervangen, stekkers/connectoren nagekeken en ingespoten met Kontakt 61, inmiddels ook een nieuwe accu en standaard beurt gedaan, een paar keer laten pompen maakt ook geen verschil.

En na 1x starten (hoe kort dan ook) start hij meteen alsof er niets aan de hand is. Stationair toerental bij koudstart is wel erg hoog maar die zakt snel terug.

Ik heb nog geen patroon kunnen ontdekken anders dan benzine.

    Toch vreemd. Zo te lezen al het voor de hand liggende nagelopen, alles uitgelezen. Heb jij temperatuursensoren vervangen? Dat kom ik in mijn zoektocht het meeste tegen als oorzaak voor een dergelijk probleem bij T-jets.

    De Bravo start overigens vaak de 1e keer slecht, maar blijft wel lopen. Na 1-2 seconden stotteren loopt hij daarna normaal. Het uitvallen of niet aanslaan komt minder vaak voor. - Martijn_vK (0) PRO, 2 jaar geleden

Dickamerica (0), 2 jaar geleden

Ja klein wereldje heren haha.
Heb inmiddels de bewuste Grande Punto verkocht;was geen tjet overigens maar een 1.4 8v.
Mijn ervaring was ook benzine trouwens,bij e98 premium deed ie het zowat niet.
Er is een Punto Evo 2009 voor in de plaats gekomen ook met weinig km/eigenaren en dezelfde motor.
Tank bij deze meestal 98,soms 95 tussendoor,geen problemen.

    Zou de bio-ethanol het probleem zijn? Een 1.4 FIRE (al dan niet met turbo) is toch ontzettend bulletproof? En in Zuid-Amerika rijdt iedereen op ethanol met dit soort blokkies. - Martijn_vK (0) PRO, 2 jaar geleden

sanscorp (0), 2 jaar geleden

Deze is naar zeggen van de vorige eigenaar ook getuned. Helaas heb ik (nog!) geen hardware om hem naar fabriek te zetten.

De fiat documentatie website laat mij helaas ook niet toe als particulier. Ik wil namelijk zowel software als documentatie aanschaffen voor GP rn de Giulietta

Ik heb eventueel wel de "e-learn" voor de GP.

De temperatuursensoren heb ik bekeken maar geven allen een juiste temperatuur aan dus onzinnig om dit te vervangen. Als dit een probleem zou zijn dan zou je zeggen dat het consequent of in een patroon zichtbaar / merkbaar moet zijn en dat is het niet.

We gaan inmiddels dag 7 in van wel starten na tanken van E5 / euro 98 t.o.v. 2 weken slecht starten op E10 / euro 95.

Ik neig hier toch ernstig naar maar onderbouwing heb ik er niet bij want ik kan het niet verklaren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.