Fiat Punto: Cilinderkop eraf gehaald na slecht lopende motor. Foto's..gesche

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 60 1.2

Goedemiddag,

Ik heb een Punto 60 1.2 die slecht liep. Hij is een paar keer te warm geworden omdat de koelvloeistof verdween...en olie..maar dat deed hij altijd al. Een jaar geleden, (bij 100.000 dkm ,ca 15.000 dkm terug) is de koppakking al een keer vervangen. Hij is ook al eerder te warm geworden na dat de kachel binnen begon te lekken.

De auto had geen problemen tot op een dag hij de temperatuurmeter in het rood stond. De auto liep best goed als hij koud was, echter als hij warm werd begon hij te stotteren. Werd lastig om uit stationair weg te rijden. Lukte opzich wel..hij reed ook wel aardig bij hogere snelheden.

Bij de garage melden ze dat het wellicht een cilinder niet mee loopt. Ik heb eerst de bougies en kabels vervangen, die hielp niet. Tevens zit er Dion mosterd bij de oliedop en in de vacuumslangen naar het luchtfilter wat volgens sommige mensen hier op het forum de oorzaak van vocht in het blok is. Of door korte ritten..of een probleem met de koppakking of cilinderkop.

De auto is afgeperst bij de garage en het vermoeden was dat de kop of cilinderwand wel eens kapot kon zijn. Reparatie ca 400 euro om een nieuwe pakking erin te zetten en de kop aftevlakken. Geen garantie dat dit het probleem kon verhelpen. Beetje zonde dus.

Ik had wel zin in een verzetje dus ik heb de poulies gemarkeerd en de kop eraf gehaald. Nooit eerder gedaan..weer een ervaring rijker. Als back-up had ik wel de gedachte dat hij toch naar de sloop moest indien het te duur zou worden. Daarnaast wilde de garage de auto wel afstellen indien ik het probleem opgelost zou hebben.

Ik heb wat foto's gemaakt. Misschien is er iemand zo aardig om te kijken wat er loos is? Het lijkt mij dat de linker cilinder kamer een beetje te schoon is (rechter op de kop).

Bedankt!!!

Gr Tommy

Ik heb wat mooie foto's gemaakt van het blok.

[url=http://img353.imageshack.us/i/37361521.j...][img]http://img353.imageshack.us/img353/4643/...[/img][/url]
[url=http://img215.imageshack.us/i/95726739.j...][img]http://img215.imageshack.us/img215/3132/...[/img][/url]
[url=http://img532.imageshack.us/i/48028284.j...][img]http://img532.imageshack.us/img532/9238/...[/img][/url]
[url=http://img526.imageshack.us/i/64408741.j...][img]http://img526.imageshack.us/img526/5125/...[/img][/url]
[url=http://img13.imageshack.us/i/40721364.jp...][img]http://img13.imageshack.us/img13/8643/40...[/img][/url]

CILINDERKOP

[url=http://img411.imageshack.us/i/kop1.jpg/][img]http://img411.imageshack.us/img411/8633/...[/img][/url]
[url=http://img683.imageshack.us/i/kop3.jpg/][img]http://img683.imageshack.us/img683/9830/...[/img][/url]
[url=http://img199.imageshack.us/i/kop2l.jpg/][img]http://img199.imageshack.us/img199/189/k...[/img][/url]

tomtomt

Geplaatst door tomtomt (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

geert3496 (0) PRO, 14 jaar geleden

Koppakking doorgeslagen bij cilinder 1. Cilinderkop vlakken, nieuwe pakking en bouten en terug monteren.

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Lijkt er id op dat de eerste cilinder lekt naar een koelkanaal.

De oude Pakking ter plaatse van de eerste cilinder goed controleren. Maak daar ook eens een foto van.?

Ralf

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Dit is de manier om een motor te ontkolen Tom. Bij de bougie van cilinder 1 zit of een scheurtje in de kop of de koppakking lekt daar. Trek die pakking van de kop af en maak ook die kop goed schoon en bestudeer het pasvlak. Bij niet tijdig wisselen van koelvloeistof willen die overgangen van gietijzer naar aluminium vaak oplossen. (potensiaalverschil) . Als je er nog een tijdje mee wil blijven rijden vervang dan ook de klephoedjes. Koop of leen een kleppentang en haal klep voor klep het zaakje los en DRUK met een passend pijpje het nieuwe sealtje op zijn plaats. Laat zonder meer de kop vlakken en vernieuw de kopbouten. Veel plezier dit weekend.

Tom@ssini (0) PRO, 14 jaar geleden

Laat de kop even afpersen, dan weet je of het aan de kop ligt, of aan de pakking.

tomtomt (0), 14 jaar geleden

Geert, Ralf,Punt,Tom, tof dat jullie even de tijd hebben genomen om te kijken. Hierbij wat nieuwe foto's van de kop en van de pakking die er inmiddels grotendeels af is.

Als ik nog een foto moet maken op een andere manier hoor ik het graag. Moet ik nu de resten van de motor en cilinder afschuren?

Ps ik wil zeker de kop laten testen (afpersen) op een scheur..tevens wil ik dan de kop laten afvakken en nieuwe bouten en pakking kopen. Die kleppenhoedjes is een goede tip..zijn die duur? (tang, kan dit misschien ook zelf even bij de garage doen)


Mvg Tommy

Kop incl pakking
[url=http://img202.imageshack.us/i/dsc00126kc...][img]http://img202.imageshack.us/img202/5264/...[/img][/url]
[url=http://img33.imageshack.us/i/dsc00125wu....][img]http://img33.imageshack.us/img33/6632/ds...[/img][/url]


Kop zonder pakking
[url=http://img695.imageshack.us/i/dsc00127zs...][img]http://img695.imageshack.us/img695/7089/...[/img][/url]

Pakking ter plaatse van schone cilinder
[url=http://img710.imageshack.us/i/dsc00130z....][img]http://img710.imageshack.us/img710/2899/...[/img][/url]
[url=http://img707.imageshack.us/i/dsc00129ra...][img]http://img707.imageshack.us/img707/8423/...[/img][/url]
[url=http://img301.imageshack.us/i/dsc00128hd...][img]http://img301.imageshack.us/img301/2690/...[/img][/url]

Tom@ssini (0) PRO, 14 jaar geleden

Wel een beetje snel dat na 15000km de koppakking is doorgeslagen, moet gemiddeld wel de 150.000km halen of meer.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Overduidelijk een rotte pakking . Volgens mij wel een heel lang jaar terug vervangen. Kiik op die lekkage plek ook goed of er geen haarscheurtje in de kop zelf zit, Groetjes . Denk ook aan een thermostaat.!!!

tomtomt (0), 14 jaar geleden

Ik ga eens goed kijken of ik een scheur zie. Kan ik die resten gewoon met een roterende staalborstel verwijderen?

Die pakking is misschien 1.5 jaar geleden vervangen. Wij hebben de auto nu 5 jaar en ca 20dkm mee gereden.

Ps thermostaat heb ik een 6 weken geleden vervangen omdat de motor niet goed op temperatuur kwam. De kachel werd ook niet goed heet. Daarna ging de temperatuurmeter wel iets omhoog..heeft wel aardig gehopen. Dus eerst bleef de motor te koud...en nu te warm.

Mvg Tommy

tomtomt (0), 14 jaar geleden

ik heb met een beitel en een roterende staalborstel wat pakking weg gehaald. Het valt me op dat er wat gaten tussen de kanalen van cilinder 3 en 4 zitten. Zijn dat de scheuren?

Hierbij wat foto's

[url=http://img594.imageshack.us/i/dsc00131.j...][img]http://img594.imageshack.us/img594/8012/...[/img][/url]
[url=http://img72.imageshack.us/i/dsc00130i.j...][img]http://img72.imageshack.us/img72/7504/ds...[/img][/url]
[url=http://img176.imageshack.us/i/dsc00129z....][img]http://img176.imageshack.us/img176/3995/...[/img][/url]
[url=http://img340.imageshack.us/i/dsc00128l....][img]http://img340.imageshack.us/img340/5445/...[/img][/url]
[url=http://img512.imageshack.us/i/dsc00127g....][img]http://img512.imageshack.us/img512/5962/...[/img][/url]

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Kop is niks mis mee. Even laten vlakken en dan er weer op met een nieuwe pakking. De oude is gewoon lek.

tomtomt (0), 14 jaar geleden

Mod, bedankt!

Als ik hem laat afvlakken..dan zien die profs toch ook wel zien mocht hij toch gescheurd zijn?

Is het verstandig alsnog de kleppenhoedjes aan te pakken? Ik kan me opzich wel vinden in het advies van Punt.


Ps waarom moet de motor niet afgevlakt worden? Hoe kan ik het beste de motor glad maken? Ook een roterende staalborstel gebruiken?

Mvg Tommy

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Inderdaad zien die mensen wel of de kop goed is. Zeker bij een revisiebedrijf. Die hakken vaker met dat bijltje en weten precies waar ze kijken moeten en waar de zwakke punten zitten.
Blok hoeft niet gevlakt te worden omdat deze van gietijzer is en eigenlijk nooit krom is. Een kop echter is van aluminium en trekt alle kanten op bij oververhitting of is ingevreten bij de lekkage.
Inderdaad ook maar even de klepseals (laten) vervangen.
Blok schoonmaken met een plamuurmes of iets dergelijks en nadien iets opschuren met schuurpapier. Niet vegeten de kopboutgaten uit te blazen alvorens de kop er weer op te zetten. De nieuwe bouten licht invetten en de voorgeschreven aanhaalmomenten toepassen. Deze vindt je meestal wel op een bijlage bij de bouten.

tomtomt (0), 14 jaar geleden

Allen bedankt voor de nuttige tips. Ik ga maandag de kop naar een revisiebrijf brengen.

Hopelijk snel een update.

Mvg Tommy

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo Tom,

Cilinderkop ziet er prima uit op de foto´s, maar op jouw foto "dsc00127zs.jpg" daar is te zien dat er een kleine verbinding is, tussen de cilinderruimte 1, en een koelkanaal. Mogelijk is dit de oorzaak van alles.
Kop (laten) vlakken nieuwe pakking monteren etc. Klepseals zitten in de koppakkingset erbij. Zoals moderator al meldt; motorblok schoonschuren en de boutgaten schoonmaken en uitblazen.

S6

Ralf

tomtomt (0), 14 jaar geleden

Ralf,

Ik weet niet helemaal waar ik moet kijken. Zie foto. Bedoel je a of b?

[url=http://img43.imageshack.us/i/dsc00127zsr...][img]http://img43.imageshack.us/img43/444/dsc...[/img][/url]

Als dat het probleem is dat hij altijd water is blijven gebruiken..dan kan ik beter een andere kop kopen zeker?

Als ik maandag bij de kop ben..dan zal ik eens kijken of ik iets kan zien. Op het moment heb ik hier alleen de foto's
Mvg Tommy

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo Tom,

Ik bedoel bij B. Dit is echter alleen een afdruk van je oude pakking. Ik vermoed dan ook dat hier wat koelvloeistof je verbrandingskamer in komt.
En daarom denk ik dat je met vlakken, en een nieuwe pakkingset al klaar bent. Dus nog geen andere kop, op de kop tikken.

S6

tomtomt (0), 14 jaar geleden

Oke nu zie ik het idd. Ik ga morgen nog eens kijken of dit echt een kanaaltje is.

Ik denk dat ze hem maandag gelijk vlakken. Volgens een vriend zet dit bedrijf ook de ringen in de kleppen. Hij adviseerde dit niet zelf te doen omdat de nokkenas eruit zou moeten.

Nogmaals bedankt voor je hulp.

Gr Tommy

tomtomt (0), 14 jaar geleden

Inmiddels is de auto weer op de weg, hopelijk nog voor een lange tijd!

Ik heb de kop laten vlakken, hij is getest op onzichtbare schade, de klepgaten waren veel te groot en de seals en rubbers waren allemaal hard en versleten. Dit heb ik laten reviseren.

Ik heb de oude pakking van het blok gehaald met remmenreiniger en een plamuurmes. Daarna met een roterende borstel alles mooi vlak gemaakt. Ik heb met een stofzuiger en perslucht alles schoon gemaakt.

Ik zag wel dat aardig wat staaldraadjes van de staalborstel op de cilinders lagen. Ben aardig lang bezig geweest om alles goed schoon te krijgen. Je wilt immers niet zo'n draadje tussen je zuiger.

Vervolgens heb ik met een momentsleutel de nieuwe pakking en kop goed gemonteerd. Alles weer vast wat lost was.

Op het laatst heb ik de d-riem op tijd gezet en gemonteerd. Jammer genoeg moest dit 8x over nieuw. Lastige klus om alles op tijd te zetten..en ook nog de riem aan te spannen. Meestal verschoof hij net een stukje waarna hij het gewoon niet deed...of heel beroerd.

Ik heb dit nooit eerder gedaan, had tot voor kort een mooie lease auto en verkocht huizen. Dit is ook wel leuk werk...heb er veel van geleerd.

Allemaal bedankt voor jullie hulp!!!

Mvg Tommy

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Tom ,je hebt toch wel een nieuwe riem gemonteerd. Bij ons op de zaak stond een ding vast ,als distribitie is los geweest riemen vernieuwen. Groetjes.

tomtomt (0), 14 jaar geleden

Punt,

Neej dat heb ik niet gedaan. De riem zat er pas 10dkm op ofzo. Misschien wel minder.

Is dat echt nodig? Hoe groot is de kans dat het fout gaat? Als de kans aanzienlijk is wil ik hem nog wel vervangen, ik vind alleen het afstellen erg lastig.

Ps hoe weet je dat de riem strak genoeg zit?

Mvg Tommy

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Tom zo'n riem kost rond 25 euro en de truuk van het spannen is dat hij net niet strak moet staan. Een vuistregel is dat je de riem tussen de grootste afstand 90gr om moet kunnen draaien tussen duim en wijsvinger. Daarom worden er tegenwoordig veerbelaste rollen toegepast. Bij warmte zet het blok uit maar de riem niet. Te strak geeft lawaai en molt je pomp en/of de spanrol. Andere merken vragen alleen of je de draairichting van de riem weer in de zelfde richting wil zetten. Groeten.

tomtomt (0), 14 jaar geleden

Punt,

Bedankt voor de uitleg. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik de truuk niet snap met de 90gr tussen duim en wijsvinger. Ik ga eens naar een plaatje zoeken op google.

Ik heb toch even de garage gebeld en aangegeven dat ik de toch wel 30dkm oude riem heb gebruikt. Hij gaf aan dat mocht ik hem te strak gezet hebben, dat hij dan zou moeten gillen. Hij gaf aan dat het normaal wel makkelijk is om gelijk te vervangen..maar dat deze riem nog wel een tijdje mee mag. Ik heb hem overigens met gelijke draairichting gemonteerd.

Ik ga zeker eind deze week nog even het kapje eraf halen om alles nog even aan te voelen. Moet in het weekend veel km`s maken.

Mvg Tommy

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.