Hoi,
Ik heb sinds kort een Fiat Punto aangeschaft, echter werkt de claxon niet.
Als ik de knop op het stuur indruk gebeurd er niets. Ik heb de zekering gecontroleerd, daar was niets mis mee. Ook heb ik de de claxon losgehaald en rechtstreeks op een accu aangescloten. Dan werkt hij gewoon.
Ik vermoed nu dat er ergens iets verkeerd zit in de bekabeling, of zie ik iets over het hoofd??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
relais waarschijnlijk kapot.
Ik wist niet dar er een Relais tussen zat. Ik zal eens in de zekeringkast gaan snuffelen.
17 jaar
"E2" volgens mijn info in het kastje naast de deur links
17 jaar
dag daniel heeft jouw punto een airbag in het stuurzitten ? zo ja dan is hoogst waarschijnlijk je clockspring defect deze zit in je stuur , en als er geen airbag in het stuur zit dan zit er in het midden van je stuur de knop waar je op moet drukken deze kun je los wippen en dan kun je de contacten door verbinden het komt wel eens voor dat contacten vuil zijn dat gebeurt bij ieder merk wel eens
groeten peter beverwijk
Hoi,
Ik heb inmiddels een claxonrelais gehaald, maar er zit in het zekeringkastje geen relais. Nu heb ik ook nog 5 relais in een vakje van het dashboardkastje zitten, maar hier zit hij volgens mij ook niet bij.
@Peter. Bedankt voor je reactie. Ik heb een Punto 75 ELX met 2 aribags. Misschien handig om even te melden is dat de calxon af en toe niet werkte, nu dus helemaal niet meer. De clockspring heb ik nog nooit van gehoord. Is dat die metalen schijf waar de 2 contactjes van het stuur overheen gaan? en is zoiets los te verkijgen en natuurlijk kostbaar? is de clockspring niet gewoon de stuurkolomschakelaar ?
17 jaar
dag daniel de clockspring zit in je stuur verwerkt het is een soort kabellint met 4 draden die mee draaoit met sturen 2 draden voor de claxon en 2 draden voor de airbag de kabellint is opgerold en daar komt wel eens een breuk in . als je je airbag van het stuur zou loshalen en je stuur daarna zou demonteren dan zie je een grijs rond doosje de stekker van je airbag zit daarin gedrukt een gele kabel mocht je ooit van plan zijn je airbag los te halen dan zou ik je willen adviseren de accupool er af te halen en een paar uur te wachten voor je daaraan begint . als je de clockspring wilt vervangen zou ik dit als ik jou was bij de dealer laten doen want bij de punto is dit een verhaal apart het zal wel prijzig zijn ik denk aan 250 tot 300 euro maar ik zou eerst maar eens informeren hoe duur voor de apk moet de claxon werken maar je mag ook een drukknop monteren maar neem wel een plek waar bij je hem makkelijk kunt bedienen
ik hoop dat je hier wat aan hebt groeten peter beverwijk
oja een clockspring is geen sleepcontact
Peter bedankt voor de reactie. Ik denk dat ik dan maar eens met de dealer ga bellen.
m.v.g.
Daniel
17 jaar
O ja nog een vraagje :-) Ik neem aan dat ik ook gewoon het hele stuur kan, en dat dan het probleem ook weg is.
Gezien de kosten voor het repareren, kan ik misschien beter op een autosloperij een stuur halen.
17 jaar
dag daniel het stuur alleen vervangen heeft geen zin in je stuur zit de airbag als je het stuur eraf haalt dan zie je de clockspring en deze is geborgt als er een nieuwe wordt geplaatst dan wordt de borging na montage weggehaald het is een eenmalige borging naar de dealer gaan is de beste oplossing en je hebt garantie maar rond bellen kan je geld schelen een universele garage zou het ook moeten kunnen doen .
veel succes groeten peter beverwijk
Peter Nogmaals bedankt :-)
17 jaar
Zo hier een kleine update over de defecte claxon.
De clockspring was inderdaad defect en heb hem inmiddels zelf vervangen met één van de sloop voor 65,-
Bedankt voor het advies!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar