Beste mensen,
Wie zou mij iets op weg kunnen helpen met een lastig probleem.
Het is als volgt.
De auto, een Fiat Panda 1.4 uit November 2006, heeft een maand geleden een servicebeurt gehad, dit volgens het garantieboekje.
Voordat de auto naar de garage toeging was er niets aan de hand.
Na het ophalen bleek ineens de waterpomp defect, 2 dagen later 1 bobine en weer een dag later nog een bobine.
Na 2 weken ging ineens boven de 100km p/u op het dashbord het gele motormanagement lampje branden.
Als je onder de 100km p/u blijft gebeurd het niet.
Zodra je weer onder de 100km p/u gaat rijden, gaat ook het lampje weer uit.
Nou waren alle defecten, die ineens spontaan gekomen zijn net na de servicebeurt, wel onder garantie hoor.
Daar is dan ook niets op aan te merken, al vind ik het erg vreemd voor een auto van 1 jaar oud.
Maar goed, inmiddels rijdt ik nu 2 weken met dat lampje op het dashbord.
Ik ben er al meerdere keren mee terug geweest naar de Fiat dealer waar ik de auto ook gekocht hebt.
Helaas kunnen ze het maar niet vinden.
Wat ze ook proberen, boven de 100km p/u gaat het lampje ineens aan.
Ze willen nu een andere computer installeren...tja...
Wie heeft er misschien enig idee wat er nou gebeurd als je harder dan 100km p/u gaat rijden met deze auto?
Wat gaat er nou toch mis?
Het meest zure van het verhaal is toch wel dat voor de servicebeurt er echt niets aan de hand was...
Maar goed, daarvoor is het nu te laat.
Ik hoop dat iemand misschien een idee heeft.
Alvast bedankt voor alle reactie's.
Met vriendelijke groet;
Tim The Toolman.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
vreemd verhaal inderdaad.
Ik zou ook geen directe reden kunnen aangeven waarom het pas boven de 100 km/u opkomt.
is het misschien een automaat ??? in dat geval zou het wat met de overbrenging te maken kunnen hebben.
Ik neem aan dat de foutcodes zijn uitgelezen, en dat er geen fouten zijn opgeslagen. Dit zou kunnen wijzen op een NIET_RELEVANTE, of zichzelf oplossende storing. dus bijvoorbeeld, ( ik zit zelf in de vrachtwagens)als de luchtvoorraad in de ketel onder de 9 bar komt, wordt er een fout gegenereerd, en ook vastgezet in de ECU, MAAR wordt dit probleem hersteld ( Dus motor starten, en compressor begint te lopen ) dan wist deze code zich na 2 minuten, omdat het systeem WEL volledig werkt, en dus klaarblijkelijk ook zijn druk kan vasthouden. deze incidentele drukval ( Bijv, na een nacht stilstaan) wordt dan niet als echte fout gezien.
Iets in die hoek zou ik me ook bij jouw auto kunnen voorstellen, de enige echte manier om hier achter te komen, is hem al rijdende uit te lezen met geschikte apparatuur.
Groeten marcel
Het is geen automaat.
Ik kan inderdaad eens voorstellen aan de monteur, of zij willen gaan rijden totdat het lampje gaat branden.
Zij hebben zo'n uitlees apparaat, en wellicht zien ze dan direct een probleem.
In de garage hebben ze inderdaad de ecu wel uitgelezen maar daar is niets (meer) te vinden.
Ik wist overigens niet dat eventuele fouten in de ecu vanzelf weer gewist worden als het probleem opgelost is.
Ik dacht dat dit in een soort log bestand bleef staan totdat ze bij een garage deze deleten...
17 jaar
eens er een fout geweest is en het lampje gaat branden, dan blijft de fout opgeslagen en kan de fout nadien ook nog uitgelezen worden. Dus als het om een fout gaat kan man dat nadien nog uitlezen.
Toch wel.... tj dan is het nog vreemder....
Boven de 100km p/u gaat het lampje dus aan en niet meer uit, totdat je onder de 100km p/u gaat rijden, dan pas gaat ie weer uit.
Als je dan naar de garage rijdt, krijg ik daar van de monteur te horen dat er niets uit te lezen is.
De monteur zelf heeft ook al gereden in de auto en ziet het lampje ook daadwerkelijk op de snelweg aan gaan, maar er staat niets in de log's....
Inmiddels is er voorgesteld om de computer / ECU maar te gaan vervangen.
Dat komt er dan ook weer bij, en dat voor een auto van 1 jaar oud.
2 bobine's, een waterpomp en nu weer de computer /ECU.
Was ik maar niet naar die servicebeurt gegaan....al moet dat i.v.m. garantie...
Maar het is toch vreemd dat er nu al meerdere onderdelen al vervangen zijn bij zo'n jonge auto.
15000km in 1 jaar en gewoon woon/werk verkeer, niets bijzonders mee gedaan.
17 jaar
Moderne computers kunnen eigenlijk op 2 manieren uitgelezen worden.
Fabrikant specifiek protocol. (in dit geval de Fiat tester)
Maar ook het EOBD protocol, via de zelfde stekker.
Ik zie soms dat een dealer monteur hier geen rekening mee houd.(normaal gesproken heb je ook meer info met een fabrikant tester)
Maar ik zie heel vaak dat als de ene manier zegt geen fout, dat de andere optie wel een fout ziet.
Ikzelf zie niet vaak dat als het MIL lampje echt brand en dat er geen fout is opgeslagen.
Ook kan je inderdaad proberen de motor niet stop te zetten, voordat hij uitgelezen is(ook al brand het lampje niet meer).
Boubines kunnen defect raken door een verkeerd bougie type (want 2 boubines vlak na elkaar defect???)
Oiram
Het mil lampje zou ook kunnen branden door het fout in het instrumentenpaneel als er geen fouten in het inspuitsysteem zitten. Het kan bvb zijn dat instrumentenpaneel dit lampje laat branden zonder dat het nodig is.
verkeerde bogies gemonteerd? is het bij een dealer gebeurd? waar is de auto mee uitgelezen? ik zou eens goed kijken naar de 2 stekkers op je ecu bij een slecht contact van de aanstuuring (plus) of je relais T09 in de zekeringskastonder de motorkap kan het inderdaat zo zijn dat het mil lampje gaat branden zonder dat er fouten worden opgeslagen in de ecu maar anders moet de ecu een foutenhistorie hebben ook als je opnieuw de auto start en het probleem is er dan niet meer. deze opgeslagen code verdwijnd wel maar dat duurt wel heel erg lang. lees ook het intrumenten paneel eens uit, en je ABS want hier komt het snelheidssingnaal het eerste binnen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar