Fiat Multipla: Distributieriem gebroken.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Hallo,

Bij een Fiat Multipla 2 jaar en 29.000 kilometer geleden de distributieriem inclusief rollen vervangen. Gisteren knapt de riem onder het rijden. Heeft iemand dit ooit meegemaakt? Distributiesysteem gecontroleerd en geen zichtbare oorzaak te vinden.

Gr. Roel

RoelV

Geplaatst door RoelV (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Multipla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

jeroenmonteyne (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoeveel km heeft de motor?

RoelV (0) PRO, 9 jaar geleden

178.500

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

kijk eens wat een krachten zo,n riempje over moet brengen, klein productie foutje , en er ontstaat een breuk, ook als riemen de tijd niet krijgen om uit te harden, net als banden ,vanwege de contracten naar afnemers kan dit voorkomen ,

thei11316 (0), 9 jaar geleden

Voor de 1.6 motoren zijn er 2 brredtes disriemen op de markt(niet bij de dealer) en daar zit een smallere bij,die de vervangings tijd vaak niet haalt.
Kan zijn dat er een smallere disriem op get is geworden bij de disriem wissel.

Hans4040 (190) PRO, 9 jaar geleden

[quote=thorpe]kijk eens wat een krachten zo,n riempje over moet brengen[/quote]
Dat valt reuze mee...het hoeft alleen maar de nokkenas aan te drijven en niet de hele auto..

RoelV (0) PRO, 9 jaar geleden

De krachten die die riem moet overbrengen mogen volgens mij geen reden zijn om vroegtijdig te breken, maar het gebeurt evengoed wel pas na 2 jaar. En productiefouten heb ik wat dat betreft nog nooit meegemaakt en dat zou naar mijn mening ook niet moeten mogen. Ik krijg het niet gevonden. Montage was goed. Klant wil hem laten maken, dus op zich is het probleem "opgelost". Al zou ik nog wel wat ervaringen willen horen als die er zijn. Ik weet bijvoorbeeld bij een Barchetta dat dit een zwak punt is, zou dezelfde motor kunnen zijn.

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

Als sommige automerken de distributieriem interval met wel 30 000 km terugdraaien is dat een veeg teken , teveel breuk zeg maar , waar zit het zwakke punt , er zijn zeker 10 oorzaken mogelijk . een minuscuul probleempje bij fabrikage en na 20 000 knap dit is nog maar een oorzaak

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=thorpe]Als sommige automerken de distributieriem interval met wel 30 000 km terugdraaien is dat een veeg teken , teveel breuk zeg maar[/quote]
Thorpe

Kun je zo een aantal merken noemen, dit is wel interessant.
Want ik ken alleen de merken die de interval verlengt hebben...

Gr. paul

jeroenmonteyne (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik heb bij deze 1600 al gehad dat de krukaspoelie versleten was en hierdoor tanden van de riem op at. Nu vervang ik deze preventief elke 2de riem. Bij 178000km zou dit misschien wel de oorzaak kunnen zijn. Je kan het niet zo goed zien, maar als je met een fijn schroevendraaiertje of zo voelt voel je een bultje tussen de tanden van de krukaspoelie.
Heeft de klant niet verkeerd terug geschakeld?

RoelV (0) PRO, 9 jaar geleden

Hallo Jeroen, het gebeurde terwijl ik er mee reed. Ik liet gas los voor een bocht, niks raars gedaan. Ineens voel ik een hik en het olielampje ging aan, oftewel hij hield er mee op. Ik mag niets meer aan de auto doen van de klant voorlopig, dus verder controleren zit er even niet in. Er zijn overigens geen tanden van de riem af. Hij is gewoon geknapt.

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik ga geen merken noemen maar ben het wel met thorpe eens.
De krachten op een distributieriem worden zwaar onderschat..en er zijn genoeg fabrikanten die de intervallen terugdraaien oa bij mijn eigen vectra..van 60dkm naar 90dkm en meteen weer terug naar 60dkm omdat ze braken bosjes.
Als er te twijfel is over de oorzaak van het breken zou ik alles vervangen dus alle tandpoelies en rollen en de uitlijning kontroleren ( axiale krukasspeling ) enz
Ik hoop dat je er weer mee aan de slag kunt , succes !

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

mijnheer Kelder de merken die nu de interval verlengt hebben bij natuurlijk de nieuwe modellen ik zie het als een verkoop stunt , U weet ook wel dat de praktijk wel iets anders is , rijstijl maakt veel uit , goed visueel onderhoud ook , km zijn nog geen bedrijfsuren dan kom je veel hoger uit , over de kettingen zullen we het maar helemaal niet hebben , die laten ze gewoon eerst in de soep lopen voor dat er goed ingegrepen wordt

gr Thorpe

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=thorpe]de merken die nu de interval verlengt hebben bij natuurlijk de nieuwe modellen ik zie het als een verkoop stunt , U weet ook wel dat de praktijk wel iets anders is[/quote]
Thorpe

Dit bovenstaande geeft nog geen antwoord op mijn eerder gestelde vraag : [i]Kun je zo een aantal merken noemen, dit is wel interessant.[/i]

Gr. paul

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

In sommige gevallen wordt de vervangingsinterval van een distributieriem door de fabrikant verlaagd , omdat ze er achter komen tot schade en schande dat de riem minder lang meegaat dit wordt aan de merkdealers per motorcode exaxt doorgegeven , garantie rechtzaken imagoschade, alles graag geruisloos op zien te lossen , Kia had bij de Rio snel in de gaten openheid en oplossen , imagoschade is echt een ramp voor een fabrikant, ook voor de grootste , Dealers informeren klanten en gaan aan de slag , Christiaan gaf het al aan ,en op dit forum zitten vakbekwame monteurs genoeg die van de hoed en de rand weten , Paul en daar reken ik jouw ook bij vrg Thorpe

RoelV (0) PRO, 9 jaar geleden

Auto is gemaakt, blijft dat ik buiten de discussie over verlaagde vervangingsintervallen 2 jaar en 29.000 wel erg weinig vind. 11 kleppen krom van de 16 en nogmaals, alles zag er goed uit, geen aanwijsbare oorzaak te vinden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.