Fiat 500: Dualogic Probleem

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 1242, Vermogen (kw): 51

Fiat 500 1.2 dualogic start / stop.

Probleem met de dualogic bak:

Schiet tijdens rijden, meestal tijdens het afremmen, vanuit z’n 3e versnelling in neutraal.

Met name bij schakelen 1e, 2e en 3e versnelling hoor je een tik tijdens het overschakelen. Bij inschakelen achteruit voel je zo nu en dan een bonk.

Het overschakelen duurt soms ook langer dan normaal.

Bij koude motor geen enkel probleem.

Accu is al vervangen en de volgende foutcodes komen naar voren tijdens het uitlezen: P060C en P2916.

Blijkbaar een veelvoorkomend probleem van de dualogic bak in de fiat 500, iemand die hier meer vanaf weet?

BvanGastel

Geplaatst door BvanGastel (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat 500? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

P060c Regelmodule Intern, Hoofdprocessor werking
De foutcode geeft aan dat er iets met de processor is. Als dat zo is, dan kan er van alles en nog wat fout gaan.
Zoals foutcode P2916 - die is nog niet in gebruik genomen.

Misschien weet de dealer iets meer als er een schrijven over deze fout is geweest.

BvanGastel (0), 6 jaar geleden

Beste Oldford, dank voor je reactie.

De dealer heeft in een eerder stadium de auto uitgelezen en aangegeven dat de koppeling vervangt dient te worden, enkel alleen op basis van de P060C storing.

Aangezien ik veel uiteenlopende berichten lees over de dualogic bak twijfel ik hier aan.

Merk je het zelfde slippende effect met de dualogic als met de een handgeschakelde bak als de koppeling versleten is?

En kunnen mijn problemen zoals hierboven beschreven veroorzaakt worden door een versleten koppeling?

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Op het internet zijn 2 verwijzingen te vinden naar die P2916 bij de Fiat 500. De code schijnt nu in gebruik genomen te zijn.
Daar wordt de tip gegeven om als de bak koud is met de hand te schakelen.
Er zou een probleem kunnen zijn met de viscositeit van de gebruikte olie.
Echte oplossingen staan er niet bij.

tcherda (0), 6 jaar geleden

Ik heb zelf een panda met de zelfde problemen. Na veel bellen en garagekosten, zelf op onderzoek uitgegaan.
Controleer de massa aansluitingen van de de Robotbak, bij mijn panda waren ze allemaal zwaar verroest, aangezien de robot veel stroom vreet, slaat hij vaak in N, en natuurlijk voor een stoplicht.
Het gebeurd nu nog 1 x in de maand, daarvoor 4x per dag.
Succes

BvanGastel (0), 6 jaar geleden

Heren,

Dank voor jullie reactie!
Ik ga komende week bovenstaande punten laten nalopen.

Vanaf nu rij ik even manueel wanneer de motor koud is.

Tips voor welke soort olie erin de bak moet?

Ik houd jullie op de hoogte en mochten er nog andere tips / oplossingen zijn hoor ik dat graag.

HansvdH (0) PRO, 6 jaar geleden

Slijtage van de koppeling kun je met testkast uitlezen! Dit kan de dealer, eventueel afstellen van de koppeling ook.

Bram Groningen (0), 6 jaar geleden

Mijn Fiat 500 1.2 duallogic wil er met name met koude motor en dan abrupt remmen of bij te snel door een bocht gaan de brui er aan geven. Auto uitzetten en opnieuw starten is de enige remedie. In oktober de olie van beide bakken al laten verversen, sindsdien is de frequentie van deze storing sterk gedaald. Foutmelding geeft altijd aan, versnellingsbak laten nakijken. De robot en bak schakelen verder perfect zonder horten of stoten ook als je lang vol gas geeft of in de E stand.

BvanGastel (0), 6 jaar geleden

Probleem opgelost.

Olie bak en dualogic vervangen.
Massa aansluitingen nagelopen.

Tot op heden geen problemen meer gehad.

Dank voor jullie ervaringen.

    Hoi B, ik heb een soortgelijk probleem met mijn fiat 500 uit 2010. Hopelijk werkt jouw oplossing ook voor mij. Wat bedoel je met “dualogic” vervangen? Heb je de complete robot laten vervangen of alleen een onderdeel? Welke oliebak bedoel je? Was deze lek? Zou je misschien de precieze onderdelen kunnen doorgeven, dan kan ik die laten vervangen. Enorm bedankt alvast, Groet, Patrick - Patrickvdzwan@gmail.com (0), 4 jaar geleden

Mvdb1 (0), 4 jaar geleden

Mijn Fiat 500 0.9 duallogic met abrupt remmen of bij te snel door een bocht gaan de brui er aan geven. Auto uitzetten en opnieuw starten is de enige remedie. olie van beide bakken al laten verversen, op eco stand nog meer
van slag, rij nu weer op normale stand, regelmatig opnieuw opstarten.
wat kan het probleem zijn . gr

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat 500 of stel zelf een nieuwe vraag.