Hallo,
Ik ben in bezit van een Fiat Punto MK1 GT, 1.4 Turbo.
Alleen loopt hij enige tijd erg slecht...
Hij bouwt de turbo druk netjes op. Alleen gaat hij niet vooruit, zoals het hoort.
Sinds kort krijg ik hem niet goed op toeren, de eerst 4000 rpm gaat goed maar daarna wil hij er niet direct over heen.
Ook brand regelmatig het inspuitingslampje en die gaat aan als hij hem boven 4000 rpm wil krijgen.
Wat heb ik gedaan om dit probleem te verhelpen:
* Nieuwe bougies, electrode afstand verkleind van 0,8 mm naar 0,5 mm.
* LMM
* Uitgelezen en gaf als foutmelding de lambdasone aan en gasklepsensor. Dit vervangen en geeft geen foutmeldingen meer aan.
* Andere injectoren getest
* Massa kabel van accu opnieuw gelegd
* BDP sensor vervangen
* Inlaatlucht temperatuur sensor vervangen
Ik heb er ook een Air Fuel meter inhangen, en die geeft telkens aan dat hij te arm loopt of normaal.
Benzinedruk is tijdje geleden ook getest en deze staat op 3,5 bar.
Ik weet niet meer waar ik moet zoeken...
Heb eventueel nog wel een drukregelaar liggen om eventueel te testen.
Iemand ideeën waar ik eventueel moet gaan zoeken??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat geeft de AFR aan tijdens vollast?
Wat zijn nu de foutcodes? Eventueel uitlezen op het moment dat het lampje brandt bij 4000 rpm.
Mogelijk is de uitlaat/katalysator verstopt.
AFR geeft tijdens vollast aan dat hij te arm loopt...
Heb hem nu nog niet kunnen uitlezen, zal dit maandag direct even doen.
Ik kan eventueel zelf wel even kijken als de uitlaat/kat verstopt zit...
Gewoon loshalen en een pin erdoor steken?
Alleen wat ik nog niet vermeld had is het volgende:
Hij liep tijdje geleden juist super bij mistig/vochtig weer, alleen nu ook niet meer.
Dan gaf de AFR aan dat hij te rijk liep.
En ging heel soms mijn inspuitingslampje aan, alleen veranderde er niet met het vermogen.
13 jaar
Wat voort soort AFR heb je gebruikt? Zo eentje met ledjes? Of eentje die getallen geeft?
In het laatste geval wat waren die getallen?
Je zegt "gaf te rijk aan". Wanneer gaf de meter te rijk aan? Bij gas los, constante lage snelheid of bij flink gas geven?
Katalysator mag je geen pen door steken. Dan mol je hem.
Ik heb een AFR meter met ledjes...
Het is niet super betrouwbaar maar het geeft wel een bepaald beeld.
Enig idee waar ik moet gaan zoeken?
Ik zal zel nu de uitlaat checken als deze niet verstopt zit.
13 jaar
AFR meter met ledjes is niet geschikt voor een turbo motor, alleen veel te arm bij deellast kun je zien.
Je kunt nooit zien of het mengsel te rijk is. Zelfs als alle ledjes aan de rijke kant branden kan de miotor nog steeds te ARM staan.
Je hebt een meter nodig met een breedband lambda sonde die getallen weergeeft, dat is redelijk betrouwbaar.
Je zegt "gaf te rijk aan". Wanneer gaf de meter te rijk aan? Bij gas los, constante lage snelheid of bij flink gas geven?
Oke dus dan binnenkort maar eens een wideband lambda sonde monteren ;-).
Hij gaf juist te rijk aan bij flink gasgeven.
Alleen was dat toen hij goed liep.
Ben even aan het eten en daarna verder met de uitlaat loshalen.
Nog andere dingen om naar te kijken of te testen?
13 jaar
Tijdens gassen was het mengsel dus niet TE rijk, maar redelijk tot goed (dat verschil zie je niet met die meter).
Met turbodruk MOET de motor rijk staan (alle ledjes bij jou) en niet rond lambda 1, want dan verbrandt de boel.
Alleen tijdens remmen op de motor met gas los, mag/moet de meter naar vol arm gaan.
Voor de rest - stationair en constante snelheden (zonder turbodruk) - moet de meter slingeren rond het middenpunt.
Je hebt benzinedruk gemeten (met stilstaande motor neem ik aan), maar reageert de druk ook op onderdruk/overdruk in het spruitstuk?
Als de basis druk 3,5 bar is, heb je bij 1 bar turbodruk een benzinedruk van 4,5 bar nodig.
Oke dat over de AFR heb ik niet, alleen toen de motor goed liep...
Nu stationair schommelt hij
Met vollast geeft hij de rode lampjes
En tijdens remmen en koppelen geeft hij meestal geen waarde
De benzine druk durf ik niet te zeggen...
Dit heb ik de garage laten checken.
Hoe kun je dit gemakkelijk zelf controleren?
Ik heb nog een drukregelaar liggen van een GT, dit zou ik eventueel ook kunnen testen als het hierdoor beter wordt.
Of raad je dit af?
13 jaar
Als ik het goed begrijp heb je nu tijdens vollast dus een te arm mengsel.
Hoe arm? Gaat er 1 ledje aan de arme kant branden of heb je er nog 1 of 2 aan de rijke kant?
Veelvuldig testen op de weg moet ik afraden. Bij een te arm mengsel smelt je zo een zuiger of een katalysator.
Ik denk dat je naar de basis terug moet. Brandstofdruk meten in de basis, sensor signalen en foutcodes uit (laten) lezen en controleren.
Dan pas gaan proefrijden en dan ook brandstofdruk meten als er turbodruk is.
Maar HEEL VOORZICHTIG. Heb je een te arm mengsel (niet alle ledjes aan de rijke kant) dan de meting stoppen en gas los laten.
Mooiste is om ook hier uit te lezen en de werking van de signalen continue te controleren.
Kontroleer het slangetje naar de map-sensor goed op lekkage of verstopping.
Meet de brandstof opbrengst. Vang de brandstof op NA de drukregelaar en meet hoeveel je krijgt in 1 minuut.
Nou ben weer even bezig geweest met de Punto.
De uitlaat kreeg ik zo 1,2,3 niet los dus eerst niet verder meegegaan.
Toch die drukregelaar maar even getest, en ja hoor.
Na netjes warm gereden te hebben maar rustig gaf geven, en hij bleef mooi met 2 groene lampjes branden en ging weer redelijk.
Alleen ik testen hem op ongeveer 0,5 bar, en als ik vol door ga en dan naar de 0,8 bar wijkt hij weer naar het rode toe.
Dus nu zit ik zo, waarom klopt hij niet bij 0,8 bar en wel bij 0,5 bar.
Moet ik hierdoor een brandstofdruk regelaar erop plaatsen en de druk verhogen, alleen dan verhelp je het probleem lijkt mij.
Volgende week zal ik ook het brandstof filter vervangen, en even z'n potje in de tank gooien om de tank re reinigen.
Waar zit de map-sensor?? Want dan zal ik deze slangetjes controleren.
Die test wil ik ook wel uitvoeren, alleen hoe werkt dat dan?
Moet dat met een lopende motor, of drukregelaar loskoppelen en kijken hoeveel benzine ik in 1 minuut eruit krijg.
13 jaar
Druk opdraaien van de drukregelaar heeft geen nut, dat is geen oplossing, want hij was goed, tenzij deze drukregelaar een lagere basis druk heeft. Maar dan kun je beter een originele gebruiken.
Als je bij 0,5 bar turbodruk 2 groene lampjes hebt, is het mengsel daar al VEEEEL te arm.
Mapsensor zit ofwel ingebouwd in de ecu of ergens op het schutbord. Loopt een slangetje vanaf het inlaat spruitstuk naar toe.
Brandstofopbrengst meten: Motor uit, contact aan en brandstofpomp extern doorverbinden - draad buitenom of 30 aan 87 in het brandstofpomp relais. Drukregelaar laten zitten en de retour los halen. Dan pomp 1 minuut laten draaien en hoeveelheid in een maatbeker opvangen.
Mogelijke oorzaken: brandstofopbrengst niet genoeg, map sensor geeft verkeerd aan, inlaat temperatuur geeft verkeerd aan, brandstofdruk regelaar defect. Vacuum slang naar brandstofdrukregelaar verstopt.
Nogmaals: HEEL VOORZICHTIG zijn met proefrijden. Als niet ALLE groene lampjes branden bij gas geven dan ONMIDDELLIJK gas los laten.
Welke lampjes branden er op de AFR meter na de koude start? Duurt even voor de sensor warm is en gaat reageren, maar met een half koude motor moet je toch een aanwijzing gaan krijgen.
Ik ben vandaag niet bezig geweest, en staat ook niet in de planning.
Voor morgenavond zal ik de brandstofopbrengst meten, alleen hoe kun je gemakkelijk de brandstofpomp extern doorverbinden??
Mapsensor slangetjes controleren
Vacum slang van brandstofdrukregelaar controleren
Bij een koude start staat de AFR meter in het midden dus oranje lampjes meestal 3 á 4 lampjes en dan hangen ze richting het groene aan.
Zijn dit goede waardes??
Ook zal ik volgende week brandstof filter vervangen en de tank reinigen.
Alvast bedankt voor het opweg helpen voor dit probleem :D!
Ik houdt je op de hoogte als ik deze dingen heb gecontroleerd :)!
13 jaar
Zo al even een tijd niets van me laten horen.
Hoopte dat het probleem als was verholpen, maar nee...
Het volgende is gedaan:
* Brandstoffilter vervangen
* Bobine vervangen
* Bougiekabels vervangen
* Brandstofpomp schoongemaakt.
Heb de brandstof opbrengst nog niet opgemeten...
Dit zal ik aankomend weekend doen.
Alleen hoe kan ik dit goed doen, ben een hobby'ist :P, en van de 30 of 87 weet ik niet wat je bedoeld.
Wat is de gemakkelijste manier om dit te doen?
Daarnaast heb ik toch, misschien wel stom; de brandstof drukregelaar van FSE erop geplaatst.
Alleen hieruit komt op de druk meter, dat ik maar een brandstof druk van 2,3 bar heb...
En als de retour leiding dicht wordt geknepen, gaan hij ongeveer 0,2/0,3 bar omhoog...
Is hier een verklaring voor?
Te weinig stroom voor de pomp;
Te weinig opbrengst van de pomp, en pomp aan vervanging toe
Iemand nog tips??
13 jaar
Even dit topic opfrissen....
Heb niets laten horen, maar dit probleem is opgelost.
Heb de bezinepomp vervangen, en toen was het probleem verholpen.
De benzinepomp kon niet meer genoeg druk leveren.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar