Hallo beste mensen!
Bij mijn fiatje (een oudje) zijn inmiddels een paar problemen! Soms..(dit gebeurd te pas en te onpas, geen reden aan te wijzen) wil ik in zijn 1 wegrijden, geef ik naar behoren gas maar lijkt de auto nauwelijk vermogen te hebben. Na een aantal sec lijkt hij het ineens weer te hebben en spurt hij ineens vooruit! Hetzelfde gebeurd wel eens als ik in zijn 1 rij, naar 2 schakel en de koppeling op laat komen, het is dan net of het vermogen even helemaal weg valt..blijf ik gas geven dan spurt hij na een tijdje ineens vooruit! In andere versnellingen heb ik dat probleem nooit. Soms gaat deze situatie ook met flink schokken gepaard..
Een soortgelijk probleem komt wel voor als ik, naar de zin van mijn auto, iets te snel doorschakel.. Normaal is het geen rmap als je bij 45 naar 50 schakelt, maar bij deze auto vaak wel, en ook dan lijkt hij ineens geen vermogen meer te hebben! Schakel ik dan snel terug naar 3, dan gaat hij weer vol gas vooruit! Doe ik dat niet..dan trek ik ehm er uiteindelijk wel doorheen, maar echt confortabel is dat niet. Ook dit gaat soms met flink schokken gepaard..
Ik heb helaas helemaal geen apperatuur om de auto uit te lezen. Een toerenteller zit er geen op een fiatje uit 1995? Ik heb wel wat vrienden die veel met auto's kunnen..
Iemand enig idee wat hier mis gaat? Spuitkanaaltjes voor de benzineinspuiting misschien? Accuprobleem, dat hij ineens vermogen verliest?
Dank alvast!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, verliest de motor vermogen of slipt de koppeling.
Je hebt dan wel geen toerenteller, maar je kunt wel horen of het toerental terug valt of juist toe neemt.
Dus wat gebeurt er bij het wegrijden en overschakelen? Toename of afname van het toerental?
Hoi. Hij verliest echt vermogen! Het toerental valt terug, en gaat dus ineens flink omhoog als hij weer vooruit spurt, omdat je dan flink gas geeft in een lage versnelling! Schakel ik dan door, dan een lager toerental omdat ik dan in de juiste versnelling zit voor de snelheid die ik rij..
13 jaar
Kan valse lucht zijn of een defecte sensor en nog wel wat dingen.
Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Vooral het slangetje naar de map-sensor is belangrijk. Dat mag niet verstopt zitten. Map-sensor zit in het midden op het schutbord.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?
Hoi! Ik zal idd die test eens doen, en dan evt de bougiekabels en de boegies vervangen! Ik zal alles controleren op lekken!
De uitlaat is volgens mij in orde, maar dat zal ik ook eens controleren.
Hoe oud het brandstoffilter is weet ik helaas niet, is deze anders (preventief?) eenvoudig te vervangen? Want dan kan ik dat beter zowieso doen!
Uhms, nee ik rijdt hem nooit helemaal leeg..tank altijd op tijd! Dat een keer wel doen? En dan iets doen..of gewoon leegrijden en weer benzine er in (uit een jerrycan neem ik aan anders krijg ik hem nooit helemaal leeg?)?
Thanx voor je hulp!!!
13 jaar
Nee, juist NIET compleet leegrijden. Dan zuig je het vuil onder in de tank mee in het filter.
Brandstoffilter kost niet zoveel en moet met enige regelmaat vervangen worden.
Zelfde geldt voor de bougies. Ook die hebben niet het eeuwige leven.
Wat doet je benzineverbruik? Ongeveer hetzelfde, minder of meer?
Thanx, maar goed dat ik dat niet gedaan heb! :).
Ik heb het idee dat het verbruik wat is toegenomen.. Ik zal morgens wat nieuwe bougies en een brandstoffilter kopen, en kijken hoe het daarna is! Nog wel ff opzoeken hoe ik een brandstoffilter kan vervangen.
Dank..en ik laat weten hoe het er mee staat!
13 jaar
Laat dat filter maar door iemand met ervaring vervangen anders breekt zeker een van de buisjes af. Is nogal gevoelig.
Oke, zal ik doen! Ik ken wel een monteur! :)
13 jaar
Het is best te doen hoor dat filter vervangen maar je moet wel oppassen om NIET te trekken aan de leiding die naar de tank gaat, anders breekt namelijk makkelijk de aansluiting van de benzinepomp af.
13 jaar
dank frank! ik weet alleen helaas niet eens waar dat precies zit onder mijn motorkap..haha, dus misschien toch maar iemand anders naar laten kijken (al ben ik wel handig al zeg ik het zelf :))
13 jaar
Inmiddels (iemand was vandaag met mijn autootje op stap) start hij ook heel lastig! Uiteindelijk wel, lijkt hij geen kracht te hebben...valt ie weer uit..start hij weer.. Rijdt ie een heel de tijd goed, wachten voor een stoplicht: slaat hij weer af, waarna hij pas na lang proberen weer start.. Is dit een combinatie van bougies en een zwakke accu ofzo?
13 jaar
mijn fiat hield in en bokte af en toe..
dit kwam eigenlijk na het vervangen van de lamdasonde, dit voor een imitatie.
nadien een originele gemonteerd, daarna nog maar weinig inhouden.
echter het inhouden werd steeds erger, net alsof je de hand op het gasklephuis hield...
dit kwam overigens niet altijd voor...
dit bleek de BDP sensor te zijn, na deze te hebben vervangen geen enkel probleem meer gehad.
is overigens relatief makkelijk te vervangen ( althans bij een cinquecento 1.1 sportstring )
gok dus ook hier op de BDP sensor
Hoi Erka,
bij mij is het ook maar soms!
Ik heb net de bougies en de bougiekabels vervangen! Daar waren ze ook zeker aan toe.. Echter, ik rij weg, stukje achteruit..zet ehm in z'n a en..zonder enige aanleiding: motor valt uit! Starten ging daarna meteen top en ik reed weer gewoon goed.. Heel vreemd dus.. Vanmorgen toen ik wegreed om de bougies te gaan kopen, hield hij super in in zijn 1 na het wegrijden en ineens..roetss vaart!
Ik zal eens achter die BDP censor aangaan.. Ik snap alleen het afslaan van de motor nog niet..
13 jaar
1) het brandstoffilter hangt onder de auto, bij het rechterachterwiel zit als het goed is onder een kunststof kapje.
zorg voor een paar flinke tieraps voor je begint, het ophangbeugeltje zal zeker verroest zijn.
2) uitvallen KAN veroorzaakt worden door de BDP sensor ( echter, dan duurt het vaak wel een tijdje voordat
er weer gestart kan worden.... dit even uitgaande van de ervaringen met alfa motoren ).
je zou de BDP sensor er eens kunnen uithalen en deze bekijken.
toen ik de mijne uit het blok geschroeft had, zag je meteen dat deze aan zijn einde was.
de nieuwe sensor had een soort 1/2 speldeknopje aan de voorkant van de sensor, de oude helemaal
niks, een roestig rondje was het enige zichtbare.
succes
Dank erka!
kan je me aan de hand van deze foto vertellen waar ik die sensor ergens kan vinden? Dan zal ik hem er eens uithalen idd..
http://img152.imageshack.us/img152/423/p...
(ik weet hoe t blok er onder de zwarte "kap" uit ziet!)
13 jaar
[quote=Toobje]Dank erka!
kan je me aan de hand van deze foto vertellen waar ik die sensor ergens kan vinden? Dan zal ik hem er eens uithalen idd..
http://img152.imageshack.us/img152/423/p...
(ik weet hoe t blok er onder de zwarte "kap" uit ziet!)[/quote]
als je de kap van de distributie naar beneden volgt, kom je onder bij de poulie uit,
daar zit aan de radiator kant de sensor..
zet de auto op de krik, zo hoog mogelijk, even wat onder het wiel en dan van onderen kijken.
ding zit met één boutje vast.
kan morgen wel even een foto maken van de sensor, dan weet je hoe die uitziet.
heb de oude nog in de cinq liggen ( als je wilt, stuur even een mailje erka1966 bij hotmail dan vergeet ik
het niet...)
zal de foto dan hier plaatsen, als het niet regent zal ik ook foto's maken van de plek waar de sensor zit...
20 minuten, met opkrikken en gereedschap zoeken ;-)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar