auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto: kachelventilator werkt niet

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine

Ik heb vandaag een Punto gekocht waarvan de kachelventilator niet werkt.
Ik heb de spanning gemeten op de 2 draden aan de motor, hier staat op beide draden spanning. Dit lijkt mij niet goed.
Op het kachelhuis zit een blokje waar 4 draden op zijn aangesloten, alleen op de rood/grijze meet ik spanning.
Wat kan de oorzaak zijn?
Tijdelijk heb ik de rood/grijze draad van de kachelmotor doorgeknipt en aan de massa doorverbonden. de ventilatormotor draait nu wal, maar alleen op volle toeren.

Groet
harry

Geplaatst door

martens383 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kachelweerstand kapot..!

TheoStek 0
badge

13 jaar

[quote=TheoStek]Kachelweerstand kapot..![/quote]
Ja, maar dan zou hij wel op stand 4 moeten draaien?
Toch al naar uw zekering en relais gekeken?

ovi 60

13 jaar

Ik heb de zekering bekeken, en heb op beide kanten 12 volt. Vreemd vind ik dat ik op beide draden van de kachel spanning heb.
Ook in de hoogste stand doet de ventilator het niet.

Waar vind ik het relais van de kachel?
De kachelweerstand zit deze onder het dashbord, gemonteerd in het ventilatorhuis. Dus het blokje waar de 4 draden van de schakelaar op aangesloten is?

Kan ik de kachelweerstand testen?
Kan ik het relais testen?

Alvast weer bedankt.

martens383 0

13 jaar

Als ik even tijd heb zal ik eens kijken waar die relais zit bij die van ons!

ovi 60

13 jaar

Dat klopt Ivo, maar als ik een schema bekijk van de Punto dan zie ik dat de kachelweerstand 4 aansluitingen heeft ?
Ik zie op het schema, stand 1,2, en 3 op de weerstand aangesloten, maar vanaf de kachelmotor (draad kleur oranje) is deze vertakt op de kachelweerstand oranje/groen draadkleur, deze staat weer in verbinding op de kachelstand nr 3 draadkleur wit/zwart !
Als de aanjagermotor zwaar draait ? zal die het ook niet doen.

Ik heb gezegd " als ik een schema bekijk van de Punto dan zie ik dat de kachelweerstand 4 aansluitingen heeft "
We hebben geen glazen bol ofwel? (die van mij is kapot) dus heb ik een schema genomen van de Punto 1.1 cc, dan nog zijn daarin verschillende motor types te bespeuren!
Waarom vult de TS NIET de gegevens in van de MOTOR ? of andere belangrijke gegevens.

[quote]Waar vind ik het relais van de kachel?[/quote]
Beperkte gegevens, beperkte info!!
Ergens in de motor ruimte.
[quote]De kachelweerstand zit deze onder het dashbord, gemonteerd in het ventilatorhuis. Dus het blokje waar de 4 draden van de schakelaar op aangesloten is?[/quote]
zit ergens naast de kachelmotor.

[quote]Kan ik de kachelweerstand testen?[/quote]
ja
[quote]Kan ik het relais testen?[/quote]
ja, het zijn er twee!

TheoStek 0
badge

13 jaar

Bedankt voor deze nuttige info Theo!
Als ik ooit eens moest problemen hebben met die van mij weet ik tenminste wat ik moet nakijken!
Mijn Punto is ook van 1996 dus ik vermoed dat het bij Harry ook de 1200 injectie zal zijn!
Dus Harry, even de gegevens invullen over welke motor het gaat dan kunnen ze u het juiste schema of tekening doorgeven.
Ik moet hetzelfde probleem oplossen bij mijn vader zijn Lancia Y dus moest iemand weten wat je daar moet voor demonteren en of je die weerstand alleen kan vervangen hoor ik het graag.

ovi 60

13 jaar

Hallo Ivo

Mijn Punto is een Punto 55s met een 1100 cc motor.
Dus als ik het verhaal goed begrijp dan is het draden schema zoals door Theo beschreven gelijk aan die van mij.

martens383 0

13 jaar

Ja, dan heb jij al de juiste kleurencodes van uw draden ook!

ovi 60

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.