Beste allemaal, Wij zijn in het bezit van een Fiat Doblo (cargo) van bwjr 2001 met een 1.9 D motor.
Deze auto hebben wij net aangeschaft.
We hebben hem goed nagekeken en tijdens het eerste contact met de verkoper met een koude start gestart.
Liep netjes (nog steeds trouwens) en de dag erna teruggegaan naar de garage......weer een koude start en een proefrit gemaakt. Alles goed niks aan de hand.
We hebben de auto gekocht.
De volgende dag met de koude start, zagen we dat er een lampje bleef branden (motormanagement). We besloten ermee naar de garage te gaan.
Al gauw bleek dat je bijna geen gas kon geven en zodra je hem in zijn 4 had een eigen snelheid er op na ging houden. Maar in zijn 1e en 2e versnelling geen vermogen meer had je kon het gaspendaal intrappen maar leek erop of die geen diesel kreeg.
Bij de garage aangekomen en achtergelaten hebben ze hem aan de computer uitgelezen.
De navolgende code's kwamen er uit:
Positiesensor Rotor (Debiet op maximum)
De dag erna weer uitgelezen en de eerste foutcode is weer:
Positiesensor Rotor (Debiet op maximum)
Maar de navolgende foutmeldingen kwamen er ook bij (volgens de garage had dit te maken met het feit dat de luchtmassameter is losgehaald)
Sensor luchttemperatuur
Gasklep debietmodif.
Bediening gasklep debietwijz.
Kortom wat volgens de garage duidt op:
Rotor sensor defect en dit kan te maken hebben met 70% kans op een defect in de motormanagement computer of 30 % kans op een defect aan de brandstofpomp.
Het gekke is bij een warme start over de gehele dag komt het lampje niet terug alleen bij een nacht stilstand.
WE hebben zelf ook gekeken en op het moment dat je de luchtmassameter los gooit blijft de auto lopen en je plaatst hem terug en het lampje is ook uit.
Nu laten we de motormanagementcomputer vervangen.......dure hobby (1000 euro)
Wie weet meer over dit probleem????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
hier een soort zelfde verhaal...
Ik heb het hele verhaal gelezen maar dit duit wel of niet o pde brandstofpomp maar ik lees niet veel terug over het motormanagement oftewel de computer en een EGR klep probleem krijgen wij niet als foutcode
12 jaar
ik DENK de pomp...
Indien er water in de pomp zit, kan dit met dit weer vervriezen, en dan kan de regeling in de pomp of de regeling op de debietsensor vast gevroren zitten.
ECU vervangen lijkt mij voorbarig, maar je weet maar nooit
Dirk
inderdaad dirk,ecu lijkt mij ook voorbarig.. Maar met water in de pomp zal ie ook vervangen moeten worden.
Heb je goede afspraken met de garage Ilonka?? ivm evt garantie e.d.
Hoop dat je geen 1000euro betaald voor niks.
Dirk
Auto vandaag bij Terlouw Dieselservice geweest en uitgelezen voor diverse storingen (diagnose)
99,9% motormanagement computer en deze wordt morgen (vrijdag) vervangen. wordt vervolgt..........
12 jaar
Dank je wel voor je reactie(s) Maarten. JE probleem zou kunnen maar dit zou ook te maken hebben als het zo zou zijn dat de auto vaker zou haperen en het gebeurd slechts allleen met een echt koude start dit zou volgens het dieselbedrijf niet conform zijn met de foutcode's
Wanneer dit het geval zou zijn zou de auto ook als hij eenmaal heeft gelopen beroerd blijven lopen.
Mvg ilonka
[quote=maarten4874]inderdaad dirk,ecu lijkt mij ook voorbarig.. Maar met water in de pomp zal ie ook vervangen moeten worden.
Heb je goede afspraken met de garage Ilonka?? ivm evt garantie e.d.[/quote]
12 jaar
95% van de gevallen is het de brandstofpomp...
Deze motor heeft ook geen luchtdebietmeter maar enkel een soort gasklep.
Donderdag bij TErlouw Dieselservice geweest en de auto gespecialiseerd laten uitlezen, hun kwamen ook tot het punt dat de computer waarschijnlijk defect zou zijn.
Vrijdagochtend de computer bij de fiat - garage laten vervangen
Om 09.30 hr was de auto klaar, diverse keren getest en aan de computer geweest.
Vanmorgen (zaterdag) de eerste koude start (tot op heden toe was het foute boel) en de auto start zonder problemen en zonder lampjes
Naar de garage gereden.......weer laten uitlezen en geen enkele storing meer te bekennen.
Probleem opgelost dus het was toch de management computer
12 jaar
Nou,mooi dat het opgelost is. Zo zie je maar,iedereen kan er naast zitten. Maar bij terlouw zijn het echte prof's. Heb er ook eens rond mogen gapen.
Bedankt voor de feedback
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar