auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat PUNTO: Fiat Punto loopt op 2 cilinders wat is de oorzaak? Bougies, Kabe

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 188A4000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 44

Beste mensen wie kan mij helpen?

Ik ben voor mijn buurman al een tijdje aan het zoeken bij een Fiat Punto waarom die op 2 cilinders loopt?

Wie weet wat hiervan de oorzaak is?

Bougies vervangen met nieuwe
De 4 Kabels zijn vervangen met nieuwe
De Disbobines zijn onderling uitgewisseld, de kabels per bougie pool verzet, andere bobines geprobeerd
ECU vervangen na oplossen problemen met de Startblokkering (dus de sleutel, transponder, zekeringenkast ook gewisseld te hebben daar deze samen horen met de ecu)
Klepstoters zien er goed uit, nokkenas is heel netjes, zat wel heel oude olie in

Wat ik ook heb uitgewisseld het schijnt allemaal niks uit te maken de Punto blijft op 2 lopen en geeft geen foutmelding via odb2 uitlezen

In de originele ecu data komt geen enkele foutmelding te staan, ook niet als ik een bougiekabel express laat ontladen op de min ipv de bougie, niks fouts wordt er gemeld, er is wel wat livedata maar geen foutcodes ook niet bij de tijdelijke codes

Zet ik de ecu van de sloop erin dan loopt de blok precies hetzelfde en er komen geen foutcodes, wel als ik express een bougiekabel los maak dan wordt er netjes gemeld dat de bougievonk heeft gefaald

Dat doet me dus denken dat de originele ecu niet meer goed is, deze ziet immers niks van een bougie die niet meedoet, de ecu van de sloop lijkt me goed want die geeft wel alle meldingen door echter behalve dat de auto hiermee ook duidelijk iets beter loopt door de betere regelingen van de ecu

Iets lichtere bougies voor fellere vonk, dubbel min pool bougies, niks geen verschil met nieuwe originele bougies, het zijn er steeds maar 2 die enigzins wit worden en 2 zijn er steeds helemaal nat

Wat is er verder mogelijk, wellicht zijn de disbobines van de sloop ook kapot, is de ecu van de sloop ook kapot of zit het toch in de stoters en zijn de kleppen verbrand door de oude olie?

Vandaag ben ik weer de hele dag bezig geweest, zelfs andere bezine is inmiddels geprobeerd, alle kabels en verbindingen zijn helemaal nagelopen, wat ik ook doe met de oude spullen en met de nieuwe spullen behalve dat je de ecu dan wel hoort regelen en dat er wel foutcodes worden opgeslagen, de blok gebruikt steeds 2 ipv 4 cilinders

Wie heeft een idee? Ik hoor het graag ...

Geplaatst door

Driveability (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan niet uit het verhaal halen of er vonk is op de cilinders die niet meewerken als je een test bougie tegen de massa houdt?Zijn dat steeds hetzelfde cilinders? Zijn de bougiekabels in juiste volgorde aangesloten(de twee niet werkende niet verkeerd om)toevallig?

voyager 0

7 jaar

Bedankt voor de reactie, nee de volgorde kan niet verkeerd zijn, ze zitten nu 2, 3, 1, 4 vanaf voor gezien, beide disbobines doen precies hetzelfde als je 3,2,4,1, doet ze geven een vonk op allebei de polen, op alle vier is de vonk krachtig blauw meer dan 8 mm overbruggen is geen probleem.
Als je een dop los neemt vonkt het volop en valt de motor in toeren een beetje terug, er is dus wel een vonk maar wellicht niet krachtig genoeg in de cilinder, wel vreemd dat er 2 wit verbranden en 2 nat worden of zijn het toch de stoters?
Ik ga zo weer verder met de auto om o.a. de compressie te meten en anders toch nog maar een keer bobines ruilen op de sloop...

Ontstekingsvolgorde MOET 1-3-4-2 zijn!!!!Controleer nogmaals!

voyager 0

7 jaar

Volgorde is vanaf de radiateur gezien 2314 maar dit is disbobines dus ze vonken altijd op 2 bougies tegelijk vandaar kan de 3241 ook. Compressie is op alle cilinders nog prima in orde???? Ik ga nu toch maar voor de ruil van de bobines

Volgens Diag zijn er geen misfires, 5 volt op beide bobines bij de ECU dus waarschijnlijk Ampere/Volt van bobines te laag

Andere gedachten? Zijn natuurlijk welkom

Onstekingsvolgorde is [b]1-3-4-2[/b]...
cilinder 1 aan kant van distributie.

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

Dit is een Punto met vier kabels die toch echt in de volgorde 2314 zitten.

Deze disbobines vonken altijd op 2 aansluitingen tegelijk, 2 en 3 om wisselen maakt dus niet uit idem met 1 en 4 dan toch blijft de motor in de juiste volgorde vonken.

Als ik letterlijk 1342 zou doen vanaf de radiateur gezien dan vonkt het dus wel op een verkeerd moment, het is geen rotor met verdelerkap!

Maar goed vandaag zijn de Disbobines geruild en weer is het precies hetzelfde.

2 bougies nat, 2 bougies droog???

Er is nog een optie waar ik nu aan denk, bij de livedata uitlezen is er geen foutmelding van de lambdasonde, ik zie de data op en neer gaan maar ik denk ook steeds meer aan verzuipen op 2 poten door de benzine aansturing?!?

Gedaan is er nu foutcodes lezen, livedata bekijken, bougies vervangen, kabels vervangen, distributie timing, klepstoters en nokkenas gecontroleerd, compressie gecontroleerd, beide bobines en nagenoeg ook alle kabels doorgemeten en nagelopen, ecu vervangen, foutcodes uitgelezen nu wel meer data als er een misfire express wordt veroorzaakt dan is die ook zichtbaar verder geen foutcodes, weer de disbobines vervangen en dan toch steeds op 2 poten lopen???

Volgens mij weet jij niet wat "ontstekingsvolgorde" betekend....

Hier enige uitleg:
http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Benz...

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

Ik begrijp je reactie en kan niet anders zeggen 1342 droom ik al meer dan 35 jaar.

Echter start de Punto dan helemaal niet en vonkt/verbrand het dan te vroeg waardoor je een echte terugslag hoort, afijn dat heb je vast wel eens gehoord als er 2 kabels verkeerd zitten.

Toen ik aan de Punto begon zaten de kabels zoals ik beschrijf en dus "lijkt dat juist" vooral ook omdat er op de grondplaat van de bobines 23 14 staat als volgorde.

Net ben ik nog een keer de kabels in de 1342 volgorde gaan zetten, onmogelijk te starten, toen ging er een lampje aan wat het wel eens zou kunnen zijn.

De timing heb ik maar half gecontroleerd, de zuiger staat boven, de nokkenas staat bij het merk teken en de kleppen waren goed gesloten, echter het merkteken op de krukas is zo niet te zien en daar heb ik toen ook niet verder meer nagekeken.

Zou het dan zomaar kunnen zijn dat de distributie 180 graden verkeerd staat!

Naar de buurman geweest, ze hebben de auto inderdaad meer dan 2 maanden maar ze hebben er letterlijk nog geen 150 km mee gereden en de auto liep daarbij steeds meer te stotteren, de 3de dag wilde de Punto s' morgens niet starten, heeft vervolgens meer dan 6 weken stilgestaan en omdat de verkopende partij het af laat weten is hij toen naar mij gekomen.

Ah, het zou dus zomaar kunnen dat iemand hier bewust een kapotte auto heeft verkocht en dat die al eerder heeft gekeken naar het ECU probleem, het is immers raar dat daar helemaal geen fouten in komen te staan en dat het motormanagement lampje wel aan blijft, met de ecu van de sloop, blijft ook het dashboard knipperen en komen er wel fouten te staan maar alleen fouten die expres door mij zijn veroorzaakt verder geen.

De kabels moeten, vanaf de radiateur gezien, 2431, aan de kant van de bougies zitten volgens jullie, daar zijn jullie van overtuigd? Ik weet dat 1342 de standaard is, de vermelding 23 14 op de grondplaat is dan behoorlijk verwarrend dus ergens kan ik die vorige monteur dan wel begrijpen.

Morgen ga ik de distributie tekens bij de nokkenas en de krukas op lijn zetten en als die wel goed staan dan ga ik toch de lambdasonde maar eens met de multimeter meten en bekijken/vervangen.

"Soms verlang ik naar 2 takt of in ieder geval, roterende inlaatschijven en carburateurs met sproeiers, condensatoren en contactpunten..."

Het lijkt er inderdaad veel op dat iemand al heeft lopen knoeien en ik kan hier voorlopig ook geen chocola van maken....
Ik denk ook wel eens "doe mij maar een Opel Kadett uit 1965"...
Misschien heeft iemand hier nog een idee.

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

Ter info:

AC Tronics werkt niet voor particulieren, reparatie zal via een garage moeten.

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

Een punt van verwarring is dat je steeds noemt ontsteking volgorde gezien vanaf radiateur.
Eigenlijk hoor je deze volgorde vanaf cilinder 1 op te volgen. Ongeacht waar de radiateur zich bevindt.
Op de grondplaat kan 2314 staan.Welke disbobine doet cilinder 1 aan?
Eigenlijk hoort de bobine niet tegelijk op twee cilinders vonk te geven(tenzij het een 6 of 8 cilindermotor is),Dus is best mogelijk dat daar een probleem in zit.Waarom er geen foutmelding komt is dan voor mij een raadsel.

voyager 0

7 jaar

Hoi, Ik heb contact gehad met Gerard uit Geldrop en die herkend het probleem meteen als vaak voorkomend bij Fiat met Magneti Marelli ECU. Op aanraden 2 nieuwe bobines besteld en een code vrije ECU kan ik bij hem halen.

Zaterdag ga ik nog een keer de compressie testen, als die goed is zet ik er een nieuwe distributieriem, spanner en waterpomp op en anders haal ik de kop eraf en zie ik vanzelf of er ook verbrande of wellicht kromme kleppen zijn. Zodra de auto weer helemaal goed loopt zal ik nog even wat laten weten met oorzaak en wat er dan allemaal aan gedaan is.

Bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.