auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Stilo: foutcode P0130 soms motorlampje aan

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16v

Hallo, het volgende probleem.
De stilo 1.2 16v loopt prima. start goed. rijdt gem. 1:16 / 1:17
Soms krijg ik een melding op het display engine failure. De motor blijft er goed om lopen.

Ik heb de computer uitgelezen en er verschijnt een code P0130.
Nu heb ik met mijn obd apparaat de bekeken wat er onder het rijden gebeurt (live data)
Ik constateer dat de lambda sonde bank 1 sensor 1 in het begin wel pendelt maar na ongeveer 10 km langzaam inzakt en vervolgens op circa 0,0 tot 0,1 volt te blijven hangen. Op dat zelfde moment zie ik ook de short term feul bank 1 (stft1) naar 25% schieten tegelijk met de lambda waarde die naar 0,0 zakt.
vervolgens daalt de stft1 direct weer naar 0,0 en blijf daar de rest van de rit ook op staan.
Bank 1 sensor 2 zit steeds rond de 0,7 a 0,8 volt en pendelt niet


Map sensor geeft bij constante snelheid ongeveer 450mBar aan

Op dit moment verneem ik niets aan de auto, hij rijdt dus gewoon goed.
Wat ik soms wel merk is dat bij een WARME start het stationair soms nerveus hobbelt, Auto houdt dan in voor enkele honderden meters waarna hij weer normaal rijdt.

overigens gister nog een lange rit gemaakt van 220 km. Boordcomputer gaf een gem. verbruik aan van 5.3 liter/100km
Soms zag ik het (huidige verbruik zelfs dalen naar 3,9l/100km bij een snelheid van 120 km per uur (vlakke snelweg). Dit lijkt mij wel erg zuinig.
De verbruiken die de boordcomp. doorgeeft kloppen wel redelijk uit ervaring.

Iemand een idee hoe dit aan te pakken?

Geplaatst door

remco1984 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De waarde van de eerste lambdasensor zijn niet goed, deze moet blijven pendelen, wellicht is het raadzaam om deze te vervangen.
De 2e lambdasonde is een controlemiddel voor de ecu, deze moet inderdaad een redelijk constante waarde hebben, dus dat is goed.
De fuel trim gaat reageren omdat het signaal van de eerste lambdasonde niet klopt.
Code P0130 geeft ook aan dat er een fout zit in het lambasensor circuit.

De auto inmiddels voor een 4gas test naar de garage gebracht. Deze was goed.
Inmiddels is er nog een code bijgekomen P1135 Lambda voorverwarming. De foutcode is ook vanzelf weer verdwenen.
Ook heb ik gezien dat er iets groene corrosie in de stekker van de lambdasonde zit. Enkel bij 1 pin van de voorverwarming.
Ik heb de stekker proberen schoon te maken en licht ingespoten met wd40.

Ook heb ik de weerstand gemeten deze was 8ohm, lijkt mij goed.
Ook heb ik het voltage gemeten met koude motor, deze was 0,6 volt. Later (5 minuten) mat ik het voltage nogmaals en kwam ik slechts op 0,01 volt uit....

Het gasklephuis heb ik nog schoongemaakt, deze was behoorlijk smerig. verder heb ik de MAP sensor eruitgehaald. Deze zat onder de olie, echt een dikke laag olie. Deze heb ik ook ingespoten met remreiniger, schoongemaakt e even laten drogen.

Stationair geeft de MAP sensor een waarde van ongeveer 28 tot 30 Kpa, constante snelheid 80km/u 48 Kpa en stevig accelleren tegen de 90 Kpa.
Uitegelezen via de OBD poort onder het rijden met Torque App
zijn dit normale waarden?

remco1984 0

9 jaar

De Map waarden lijken me goed, de lambda waarde moet pendelen.
Is de foutcode van de lambdawaarde nu ook weg gebleven?

Nee, de foutcode p0130 blijft elke rit terugkomen elke keer op hetzelfde moment. Dit is precies na ongeveer 10km / 10 minuten rijden.
Bij een koude motor begint de lambda binnen 30 seconden te pendelen. De voorverwarming lijkt mij dan ook goed. Wel vind ik dat de lambda soms wat "lui" lijkt. Ik ben nog aan het uitvogelen hoe ik een uitdraai van de lamba kan maken met mijn obd reader...

Overigens, zolang de eerste lambda nog pendelt blijft de tweede lambda na de cat op ongeveer 0,7 volt. Wanneer de eerste lambda na 10 mnuten stopt te werken gaat de tweede lambda omhoog naar 0,85 volt bij constante snelheid. Bij gas los daalt deze richting 0 volt en stijgt vervolgens weer naar 0,85 volt als er weer gas gegeven word.
De tweede lambda blijft dus wel werken al vindt ik de waarde 0,85 volt wel hoog. Is dit wel goed?

remco1984 0

9 jaar

Even controleren of er een lekkage in het uitlaatsysteem is vanaf de cylinderkop tot aan de 2e lambdasonde, is het systeem heheel gasdicht dan mag je aannemen dat de lambdasonde defect is.

Inmiddels is de auto apk goedgekeurd. Uitlaat lekte niet, gassen test was goed. Inmiddels lijkt het probleem verdwenen. De lambdasonde doet zijn werk weer goed en blijft nu de hele rit pendelen. Het verbruik is tevens gedaald van 1op16 naar 1op19. (ruim 1025 km op een tank)

Helaas weet ik alsnog niet wat het probleem nu is geweest.

remco1984 0

9 jaar

Het kan ook zo zijn dat er wat kool in de openingen van de lambdasonde heeft gezeten...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Stilo of stel zelf een nieuwe vraag.