Fiat Sedici 2009: gedrag katalysator en zuurstof sensors

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: M16A, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 79

fiat sedici met een Suzuki motor. al heel lang problemen met code P0420, Katalysatorsysteem Efficiëntie onder drempelwaarde (Bank 1).
cat en beide sensors vernieuwd maar komt regelmatig toch weer terug. meestal bij ca 80 km/h in de 5e versnelling.
in bijlage een opname met car scanner: voltage sensor voor de cat en sensor na de cat.
begin is stationair toerental en eind is ca 2500 rpm
kan iemand dir beeld interpreteren/verklaren?

Heb ook een overzicht van diverse Freeze Frame data.
Hallo Oldford, hier nu ook een overzicht van de Freeze Frame data op verschillende tijdstippen.
Overigens, eerst heeft men de gasklep vervangen voor een ruilklep van Fiat Nederland ivm met ooit P2135. daarna die fout nooit meer gezien.

joop$%

Geplaatst door joop$% (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Sedici? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Heb je een originele Kat en lambda sensoren gebruikt? Of aftermarket?

Het gedrag van de achterste sensor (copieren van het signaal van de voorste sensor) rondom 10:53 is normaal gesproken kenmerkend voor een defecte kat.
Echter, vanaf 10:53:20 werkt de kat kennelijk weer. Is daar het toerental lager geworden?
Wat heel erg opvalt is de frequentie van regelen op de voorste sensor rondom 10:53, dat is opeens heel snel en juist daar zou dan de kat niet werken. Wat gebeurde er rondom dat tijdstip?

Plaats die Freeze Frame data eens. Wie weet wat daar uit te halen is.
Wat gebeurt er bij toerentallen boven de 2500 rpm met de lambda signalen?

    Hallo Oldford,
    Freeze Frame data geplaatst - joop$% (0), 2 jaar geleden

joop$% (0), 2 jaar geleden

ja bij laag toerental gaat de spanning van de tweede sensor naar 0,9 V. het rare gedrag rechts is gas geven op de weg.
het zijn ook geen mooie vloeiende curven zoals ik die op internet op sommige plaatjes wel zie.

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Tja, ik neig toch naar een defecte katalysator - mogelijk omdat het een goedkope aftermarket versie is.

Stationair doet de kat nog wat, maar dan is er maar heel weinig uitlaatgas om te reinigen.
Maar op de grafiek zie je dat tijdens stationair draaien aan het eind het voltage van de 2e lambdasonde ook al aan het zakken is (10:52:00 - 10:52:50).
Rijdend is er veel meer uitlaatgas te reinigen en dan werkt de kat niet (meer) voldoende.
Wanneer is de kat vervangen (datum)?

N.B.: De waarde voor de Short Term Fuel trim op 24-04-2020 zal wel een tikfoutje zijn?
N.B.2: De grafiek ziet eruit zoals normaal als je de waardes uitleest (met enige tijd tussen de metingen). Als je met een scope gaat meten zul je vloeiender lijnen zien.

joop$% (0), 2 jaar geleden

hallo Oldford, de cat is index. 2018 vervangen bij 214.000 km. nu staat er 260.000 op de klok.
volg de factuur zijn de sensors van Denso; de cat kan ik niet zien op de factuur. wel zie ik dat de 4 uitlaat pijpen naar de cat een geheel vormen met de cat.

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Wat opvalt bij de lijst met Freeze Frame data is dat de meeste meldingen van P0420 in de koude maanden van het jaar voorkomen. Slechts 2 meldingen in de zomer van 2019.
Waren er nog meer meldingen, maar heb je die niet vermeldt?
En hoeveel van die meldingen heb je nog gehad na april 2020?

Ik ben benieuwd wat er werkelijk aan het eind van de uitlaat gemeten kan worden.
Zolang er tijdens de APK geen foutcodes actief zijn, wordt dat namelijk niet gedaan.
Het gaat dan om de volgende gegevens: Co, Co2, O2, HC en lambda getal, bij stationair en verhoogd toerental. Het is er nu mooi weer voor (lekker koud).

joop$% (0), 2 jaar geleden

Bedankt old Ford zover.
Misschien nog wat andere reacties afwachten.

joop$% (0), 2 jaar geleden

Her probleem is nog niet weg.
Wellicht zijn er nog meer techneuten die hier een idee over hebben?
Nu met warme motor varieert de voorste sensor tussen 0,1 en 0,8 volt en de tweede sensor blijft strak op 1,2 volt staan.

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Een ouderwetse lambdasaonde die strak op 1,2 V staat heeft ergens kortsluiting.
Voor de zekerheid: Ook 1,2 V bij koude motor voordat je de motor start en bij gas los laten?

joop$% (0), 2 jaar geleden

Hallo old Ford,
Hier 16 afbeeldingen:
1 contact aan koude motor
2 start
3 opwarmen stat
4 even naar 2000rpm
5 stat
6 sensor komt los
7 sensoren bij 2000 rpm
8 stat
9 stat
10 2000 rpm
11 stat
12 naar 2000 rpm
13 na een ritje 4000 rpm
14 stat
15 2000 rpm
16 cat. (Denk dat dit geen orginele is.

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Ik blijf de spanning van de 2e lambdasonde, als deze koud is, erg raar vinden.
Ik heb nog nooit een motor-computer gezien die 2 verschillende voorspanningen hanteert voor de voorste en achterste lambdasondes. Voor de 1e lambdasonde is er geen voorspanning.

Wat ik zie is een katalysator die niet meer voldoende werkt.

joop$% (0), 2 jaar geleden

hallo oldford,
bedankt voor je overdenkingen.
ik ga er maar vanuit dat de cat idd niet meer correct werkt. nog bij een andere medici gekeken, en idd daar zit een andere cat in, als apart apparaat tussen het uitlaatspruitstuk en de uitlaatpijp. de cat die er ooit is ingezet is een geheel met het uitlaatspruitstuk. dat is niet origineel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Sedici of stel zelf een nieuwe vraag.